close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סובל נורא מocd

הרב יניב חניא  כב שבט, תשפא  04/02/2021

.......................

שאלה:

שלום! אני סובל כבר כמה שנים טובים עם ocd אבל ב"ה זה היה בפרמט קטן ב"ה! אבל בשנה אחרונה זה התרחב וכמעט חצי שנה סבלתי מזה מזה כמעט רוב היום אבל ב"ה זה הטקטן ועכשיו זה רק שעתים או שלש שעות ביום אבל זה יסורים נורואים וצער עצום כבר הלכתי הרבה לטיפול וזה לא עזר הרבה יש לי את זה בעיקר במצות תפילין שאני בודק שוב ושוב אם זה מונח טוב וכו' וכל יום קשה לי לקום בשביל זה ואני מגיע מאוחר לחברותא שלי והוא חושב שאני ישנתי עד השעה עשר כשבאמת קמתי כבר שבע וחצי ואני כבר אחרי סבל של כמה שעות טובות(ואני לא יכול אפילו לקיים דאגה בלב איש ישיחנה שאני מתבייש מהocd שלי) וזה הורס רח"ל כל הצלחתי בלימוד ועוד... אבל ב"ה שאני מאמין שהכל מושגח מהבורא יתברך והכל לטובה אבל אני מחפש עצה וחיזוק לצאת מהבעיה הזו כי קשה לתפקד ולהצליח ככה אנא תעזור לי בס"ד תודה!

תשובה:

זו שאלה קשה וחשובה מאוד והתייחסתי לה כאן כמה פעמים בעבר. בכל פעם במקרה אחר. לא רק תפילין, אלא כניסה לשירותים לשעות ארוכות, ניקיון הגוף, חזרה על פסוקים בתפילה שוב ושוב וכדומה... זו תופעה ידועה שיש בה סבל עצום למי שסובל ממנה.

אני יודע שמה שאענה זה קשה ולא פשוט ליישום, אבל מהעבר למדתי שהיטה הזו עובדת. אולי היחידה שעובדת, בלי טיפול פסיכולוגי של ממש...

בעבר זה עבד לי עם אנשים כמה וכמה פעמים. עד שהיתי תקופה שאמהות היו מפנות אלי אחת את השניה... נהייתי קצת מומחה לOCD ברמה החלשה. לא זו שמתריכה טיפול פסיכולוגי. אבל עבר מאז קצת זמן. את השיטה מצאתי בזמנו בתושבה של הסטייפלר כמדומני... 

השיטה בגדול בנויה על סמכות של ממש. כלומר- סמכות רבנית. הרעיון שהרב "לוקח על עצמו" את החטא. אתה מקבל על עצמך שאתה מניח תפילין פעם אחת. מכוון פעם אחת נוספת, וזהו!! בשום צורה אתה לא מכוון שוב, או בודק.. או משהו כזה. פעם אחת מניח, פעם אחת בודק. ואז מוריד או ממשיך להתפלל (מבחינתי הלכתית מספיק לומר עם התפילין רק קריאת שמע, דקה וזהו).

אם זה לא היה מונח כמו שצריך, או אם לא יצאת ידי חובה. אז הרב (במקרה הזה אני), לוקח על עצמו את האחריות. כשתבוא לעולם הבא וישאלו אותך למה התפילין לא היו במקום ביום הזה, תשלח "אותם" אל הרב.

וצריך לעמוד בזה- כלומר- אתה ממש מקבל על עצמך שאתה מניח פעם אחת, מכוון פעם אחת. וזהו, לא נוגע יותר בשום פנים ואופן. צהניסיון שלי זה עובד. ראיתי שהרב קנייבסקי (האבא, נדמה לי, לא הרב שליט"א),   אמר דברים כאלה לאנשים שנתקעו בשירותים עם ניקיון עצמי. הוא אמר להם לנגב שלוש פעמים, וזהו, לא לבדוק יותר, לא לדעת יותר. וזה עבד להם.

אז זו השיטה-
אתה מניח תפילין פעם אחת, מכוון פעם אחת, ולא בודק יותר. לא נוגע יותר. אם אתה רוצה, תוריד את התפילין אחרי כמה דקות ספורות... ואם יש בעיה- הרב לוקח את זה על עצמו.

מנסיוני- זה עובד בסוף.

בהצלחה רבה


תשובות נוספות בנושא-
הלכות נדה
לא בדיוק הבנתי מה הכוונה "מרגיש שאני נתקל", אבל אני מניח שהכוונה שזה יותר קשה ממשהו אחר.

כבוד
טוב, זו שאלה קשה שמציקה להרבה אנשים בכל מיני סוגים של בעיות מסוג זה. הרעיון הוא, לענ"ד, לעשות הפרדה
הלכה
כן, צריך לרוץ. כתוב בהלכה שלא צריך לרוץ בצורה משונה שתגרום לאנשים ללגלג על הרץ\ אבל צריך לרוץ מעט כד