close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סרטים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
ידכסליותשעג28/11/2012

שאלה:

שלום הרב, רציתי לברר כמה נק' בנושא צניעות לגבי צפייה בסרטים. אני ב"ה זוכה ולומד די הרבה ונמצא ברמה יחסית גבוהה..משתדל ממש לשמור על קלה כבחמורה. לפעמים אני רואה סרט/ סדרה כדי קצת להתאוור או בזמן פנוי-לא על חשבון לימוד תורה. אני משתדל שהרב יהיה כמובן כמה שיותר נקי ולא יסבוב סביב נושאים רומנטיים וכד'. אך אינני מצליח לוותר על כך לגמרי וזה אף גורם לי למין מחנק וסגירות לבטל את ההנאות האלו. אשמח אם הרב יכתוב את עיקר הדין בשאלות,על מנת שאוכל לדעת איך להתמודד עם המצב: 1. לבוש- אינני מתמקד בשחקניות,אך רציתי לדעת אם למשל אני רואה בכלליות בחורה שלבושה בצורה לא כ"כ צנועה (בלי מחשוף מדי או משהו כזה)..האם זה אסור? כי כך רוב הבנות לבושות. 2. במקרה שיש משהו לא צנוע (בד"כ זה מקס' נשיקה או משהו כזה) אני מסית את המבט או פשוט מעביר- האם זה אסור? זה בגדר " רשע שמכניס את עצמו לנסיון" (למרות שאני רואה זאת בסוג של ליכא דרכא,כי זה באמת משהו שיעיק עלי אם אשלול הכל). 3. במידה והשחקנים דיברו על משהו שממנו משתמש דבר לא צנוע (למשל,שבחור אמר לבחורה שהוא מפחד שהקשר מתקדם מהר מדי וכד' והשתמע מכך שהם היו בלילה ביחד..כמובן שלא הראו שום דבר מכך). יש לציין שאני ממש משתדל לברור את הסרטים /סדרה ורואה שבאמת אני מגיע למקום שהצפייה לא מותירה בי הרהורים רעים (במקרים ששאלתי לעיל). אשמח אם הרב יביע את דעתו תוך התחשוב במצב. תודה מראש

תשובה:

אני סבור שבמצב שאתה מתאר אין צורך להחמיר, לצערנו אנחנו חיים בעולם שבו יש די הרבה פריצות וחוסר צניעות וחיים את חיינו בהתאם, זה נכון שיש גדולי עולם ואנשים ששומרים על עיניהם בצורה חמורה ומגיעים מכך לגבהים רוחניים, אולם לרוב האנשים זה לא נוגע. ממילא, אם מדובר במשהו שהוא לא חמור ממה שאתה רואה ברחוב בדרך כלל אני לא רואה צורך להחמיר. מצד שני, סרטים שכל עניינם הוא רומנטיקה או אהבה וכדומה אני חושב שאין טעם לראות ולהיחשף.
נראה לי מצויין שאתה מעביר או מסית את המבט כאשר יש משהו לא צנוע בצורה בולטת, זה באמת יכול להשחית.
בכל מקרה, חשוב לזכור שהמציאות המתוארת בסרטים הללו, מבחינת לבוש, דיבור וכדומה היא אולי מרתקת מבחינת העלילה, אבל רחוקה ממציאות חיינו.  
תשובות נוספות בנושא-
צניעות
יש די הרבה ספרים, החל מהפאן ההלכתי הישיר, כמו ספרים של הרב זכאי, הבית היהודי.

הייתי ממליץ על הספרים "צניעות בת ישראל" של הרב אלינסון, או ספרה של הרבנית נריה "מול מבוכת המתירנות". 
כיסוי ראש

הסיבה שאשה צריכה לכסות את הראש ובכלל כל דיני צניעות אינם קשורים רק לעניין של "לא למשוך אנשים", זה גם עניין פנימי, של צניעות פנימית וכו' ולכן זה לא תלוי רק בשאלה של האם למשוך אנשים, כמו שלא יעלה על דעתה של מישהי שאולי בגלל שהיא ממש מכוערת היא יכולה ללכת בלי בגדים. הצניעות היא עולם שלם, מלא שקשור להמון פרמטרים ולכן כולן מקפידות עליה.

הסרת קעקוע בלייזר
בשלב ראשון השאלה שלך מזכירה סיפור מדהים ששמעתי פעם מהרב גולדוויכט וסיפרתי אותו אלפי פעמים-
"הרב גולדוויכט סיפר שהוא היה פעם במקווה בירושלים וראה יהודי נשוא פנים ומכובד, אוחז כל זמן המקלחת בכתפו השמאלית. הרב גולדוויכט סיפר שהוא הסיק שהיהודי סובל מאוד מכתפו, עד כדי כך שהוא לא יכול לעזוב אותה לצורך מקלחת!!! והנה, כאשר היהודי נכנס למים, הוא הסיר את ידו לצורך אחיזה במעקה, ונתבררה סיבת העניין- היתה לו כתובת קעקע גדולה על כתף שמאל. ניכר היה על היהודי שהוא מאוד מתבייש בכתובת ובמה שהיא סיפרה על עברו... ואז, עלה מן המים יהודי אחר, מבוגר, ובמבט אחד קלט את הבושה העמוקה של היורד במדרגות. "אל תדאג", הוא אמר לו, "גם לי יש". והוא הראה לו את המספר שהנאצים רשמו בקעקע על זרועו. "אתה יודע", הוא המשיך, גם אני הייתי פעם בעולם שממנו חשבתי שלא אצא, ושם, אנשים שהאמינו שלא אצא משם לעולם קעקעו את זרועי. והנה, יצאתי, ואני כאן, בעולם אחר ברובע היהודי". הוא הסתכל ביהודי החוזר בתשובה והוסיף: "גם אתה חשבת שלא תצא מהעולם שהיית בו וקעקעת את עצמך לאות... ויצאת."

הקעקועים הם אכן סימן לעולם אחר שבאנו ממנו, סימן לשעבוד שלנו לערכים של העולם "ההוא" ולכך שאנחנו חלק ממנו... ולכן לחוזרים בתשובה רבים יש אינטרס ורצון עז להסיר את הקעקועים, הן בגלל שזו עבירה מהתורה לעשות קעקוע, וזו עבירה ש"נשארת", ותמיד שם. ומצד שני גם כסימן חברתי לשינוי הגדול שהם עברו.
במשך שנים ארוכות זו היתה בעיה טכנית לא פשוטה, כי הסרת קעקוע היא משימה לא קלה בכלל... (אני זוכר מישהו מצפת שניסה בהרבה דרכים להסיר את הקעקועים שהיו לו... ולא הצליח, עד שבסוף הוא שרף את הזרועות... סיפור קשה שמראה כמה זה היה חשוב לו להוריד...). אולם בימינו נדמה שהטכנולוגיה נרתמה לטובת העניין וכיום "די קל" להסיר קעקועים בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו לייזר. כיום הסרת הקעקוע די דומה לביקור אצל רופא, קובעים תור, ובעזרת לייזר מסירים את הסימן מהגוף.

כך שאני חושב שזה לא רק אפשרי להסיר אלא אפילו רצוי וחשוב. זה חלק מהשינוי הגדול בחיים שכולנו רוצים לעשות ולשפר.

מבחינה מעשית- אני אפילו מכיר מרפאה כאן בצפת שעושה את זה בנעימות גדולה וללא בעיות מיוחדות... ניתן להירשם בקלות, לבוא ולגמור עם זה בקלות. אני מצרף קישור למכון להסרת קעקועים בלייזר.

בהצלחה ובברכות על האומץ!
מזוזה בשער "נוסע"
יש בזה שלוש דעות, מן החמור אל הקל-

הדעה המחמירה ביותר- צריך להביא מסגר שיעשה חור מתאים במשקוף (במקום שמתכסה על ידי השער הזז), ושמה תשימו את המזוזה. ככה שכשהשער פתוח רואים את המזוזה ואם הוא סגור אז לא.

דעה מקילה יותר, ששמעתי משמו של הרב מרדכי אליהו- לעשות מן תוספת למשקוף, חתיכת ברזל בולטת החוצה, שכאילו ממשיכה את המשקוף בחלק קטן ממנו ושמם לשים את המזוזה. מעין מעגן כזה שעליו תשב המזוזה... זה לא צריך להיות בוגבה המשקוף כולו, אלא רק בגודל שיחזיק את המזוזה.

דעה יותר מקילה (וככה נראה שנוהגים רוב העולם בענין)- חסמוך על דעת הרמ"א שכל ה"איזור" של המזוזה עד שלושה טפחים נחשב כמקום שבו ניתן לשים את המזוזה. ואז לשים את המזוזה על הצד החיצוני של המשקוף, בולטת כזה החוצה...

נראה שיש לא מעט שסומכים ועושים כמו הדעה האחרונה... אם כי גם השניה היא לא קשה כל כך לביצוע.
תוכנות מסרים
לכאורה, לא. הבעיה של צניעות זה רק עם נשים. צריך להיזהר לא לדבר שטויות או דברים לא צנועים, כמובן.
איך בכלל אפשר לשמור לשון הרע
זו שאלה ממש ממש חזקה...
לפני לא מעט שנים כתבתי על זה מאמר... אשמח שתקרא אותו, ואם יש שאלות נוספות אחר כך, אשמח לענות...

המלחמה האישית בלשון הרע (shoresh.org.il)