נכונות תורת הקבלה ולמה אומרים "הזוהר הקדוש"

הרב יניב חניאידשבטתשפה12/02/2025
שאלה:
מדוע אומרים "הזוהר הקדוש" כצירוף תדיר? הרבה יותר מאשר התורה הקדושה? האם חובה להאמין בזוהר ומה זה כולל, ומה עלינו ללמוד ולעשות בעצם כדי לא להיות כופרים בזה? או שמא מותר להיות ליטאים כאבותינו (במשפחה שלנו) שלא האמינו בקבלה כלל? יש לציין שאנחנו מוצאים עומק וחיות בתורה על כל חלקיה בלי הקבלה. ודברי קבלה שאנחנו שומעים פה ושם - אנחנו לא מתחברים אליהם והם נשמעים לנו חסרי מובן והיגיון (כך וכך מעולם האצילות, זה מקליפת נוגה וכו)
תשובה:
זו שאלה עמוקה שנוגעת להרבה מאוד עניינים בסיסיים. ואני לא בטוח שאוכל להתייחס לכולם במסגרת תשובה ברשת. אולם מכיוון שגם בימינו (כמו שהיה במשך השנים), יש רבים שיוצאים נגד עצם תורת הקבלה, מערערים על הנכונות שלה ולעיתים קרובות גם עוברים את הגבול ביחס מזלזל כלפי גדולי עולם שאחזו בה... ולכן חשוב לי לענות על זה.נעסוק בענין כרגע בצורה שלא תיכנס למחלוקות בין גדולי עולם כמו הרב קאפח או דומיו שיצאו נגד תורת הקבלה אלא על טענות רדודות שאנשים יחסית פשוטים אומרים.
ספר הזוהר נחשב אמנם ספר היסוד של תורת הפנימיות. ואחת ה"בעיות" שבגללן יש לגביו כל מיני "ערעורים", היא העובדה שהוא נעלם לתקופה די ארוכה... ולאחר מכן התגלה שוב. ולכן יש כאלה ששואלים שאלות על האותנטיות שלו. אולם צריך לדעת שהיו הרבה מאוד מסורות לגבי התורה הפנימית שלא רק מבוססות על ספר הזוהר. וגם בתקופות שבהן הספר היה נעלם, יש רבים מגדולי הדורות שמתייחסים לעקרונות הפנימיים של התורה. החל מהמשנה והגמרא שמתייחסות ל"מעשה בראשית ומעשה מרכבה" ועוד יסודות בהרבה מקומות ועבור דרך אזכורים רבים בראשונים, בפרשנים ובפסוקים. כך שגם כאשר הספר "התגלה" מחדש... הרעיונות הבסיסיים שלו ושל תורת הסוד היו מקובלים וידועים. כמו עצם ההתייחסות לדרגות של "ירידת האור האלוקי" בבריאה, העובדה שלקב"ה יש שמות והתגלויות שונות, העובדה שיש עולם הבא שהוא למעשה המניע והמטרה של העולם הזה. היחס למספרים שונים בצורה מיוחדת המייצגת רעיונות רוחניים ועוד.. ועוד...
עצם העובדה שיש תורה פנימית, תורה שאותה חז"ל הסתירו מאוד בשל חשש לגילויה על ידי אנשים לא ראויים (בעיקר גויים ומשומדים), היא עובדה מוסכמת בכל הדורות. ויש אזכורים רבים של הסתרות ותורות אלו בכל דברי חז"ל, בעיקר במדרשים למיניהם. כמו שיש אזכורים רבים מאוד של עקרונות התורה הזו במקומות רבים.
בשלב השני, אחרי ההתגלות המחודשת של ספר הזוהר, באו פרשנים בזמן הראשונים (השערי אורה לדוגמא), ובתקופת הגבול בין הראשונים לאחרונים (הרמ"ק, האר"י) ופירשו את ספר הזוהר. לא במובן של פירוש מילולי או תוכני כמו פירוש רש"י על התורה (פירושים כאלו התווספו הרבה יותר מאוחר) אלא במובן הרעיוני. גדולים אלו זיקקו שיטות קדומות יותר שעסקו בתורת הנסתר והפכו אותן לשיטה. בעיקר האר"י כמובן. אבל בהחלט לא רק הוא ותלמידיו.
מאז, העיסוק התורה הפנימית ובקבלה הפך להיות נחלת כל ישראל... וכאן, לעניות דעתי, הנקודה המרכזית- כאשר משהו מסויים, אפילו אם היה מדובר על תורה חדשה לגמרי, מתקבל על דעת כל ישראל, וגדולי ישראל עוסקים בו, לומדים בו ומאשרים אותו... הרי שהוא מקבל את הגושפנקא שאין למעלה ממנה. והופך להיות אמת תורנית מוחלטת.
בערך, כמו שגזירה שלא פשטה בכל ישראל מתבטלת, כך תורה שעברה את אישורה של האומה, שהתקבלה על דעת גדולי הדורות, דור אחרי דור... ועם ישראל מתייחס אליה כאל קודש- הופכת להיות קודש גמור. וכמובן שבנוגע לתורה הפנימית וספר הזוהר מדובר על הרבה יותר מזה, כי הרעיון הגדול של התורה הפנימית היה ידוע ומקובל.
אם גדולי הגדולים והאומה כולה מקבלים משהו כתורה- זו העדות החשובה ביותר על כך שמדובר על תורה משמיים.
וכאן אולי התשובה לשאלה הראשונה שלך, למה משתמשים בביטוי הזוהר הקדוש דווקא על הזוהר- גם כי האומה רוצה לומר בכל פעם שמזכירים אותו שמדובר על משהו קדוש. על תורה שלימה שהגיעה אלינו דרך התנאים הקדושים (יש כמה וכמה דעות לגבי התקופה המדוייקת שבה נכתבו הדברים, הסגנון שלהם כסגנון תנאי או של ראשונים, האם מדובר ממש ממש ברשב"י וחלמידיו או בהתגלויות שלהם, או אולי בעקרונות שהם נטעו ואחר כך פותחו במשך השנים... ועוד ועוד...), אבל עם ישראל, על גדוליו וקטניו, מעיד שמדובר במשהו קדוש, בתורה עליונה. ולכן אולי השתרש הביטוי "הזוהר הקדוש".
ממילא, זה מה ש"מפסידים" מי שלא מקבלים את ספר הזוהר. היתה תקופה שדנו בו ובאותנטיות שלו, אולם ברגע שהתקבלה הכרעת האומה, הוא נכנס לקודש הקודשים של הספרים. והתורה שלו, שמופיעה בעוד הרבה מקומות, היא חלק מהתורה הגדולה של עם ישראל. מבחינה יהודית אי אפשר לומר שהרמב"ן, האר"י, הגר"א, כל גדולי החסידות, הרש"ש, גדולי הרבנים בדורות האחרונים ועוד ועוד ועוד... כולם טעו והתייחסו בכבוד למשהו שהוא רמאות מוחלטת. ושוב, יש לדברים של הזוהר יסודות בעוד הרבה מקורות קדומים.
לעניות דעתי למי שבאמת לומד זוהר על הסדר עצם השאלה על האותנטיות של הדברים היא בדיחה. אף אדם פרטי, חכם ככל שיהיה, לא היה יכול ל"המציא" כזו תורה סתם ככה. הטענה שהיה מישהו בודד שהגה את כל זה סתם, כשטות של המצאה, היא פשוט מגוחכת לכל מי שמכיר קצת את המורכבות, את העומק, את האחידות המחשבתית... .את העקרונות שלא ניתן היה ל":המציא". זה בערך כמו לטעון שכל המתמטיקה בעולם "הומצאה" סתם כתרגיל מחשבתי ואין באמת כזה דבר. והרי גם במתמטיקה יש שאלות לא פתורות, יש קשיים מחשבתיים, יש שלבים ורעיונות שחדרו וסתירות בין שיטות.
אביא לך דוגמא- כמובן שכל יהודי וישראלי מקבל את הרעיונות של מסילת ישרים כספר יסוד בתורת המוסר. הרמח"ל המחבר של מסילת ישרים, היה גם מקובל ענק שעסק רבות מאוד מאוד בתורת הקבלה וכתב בה המון ספרים. האם יעלה על הדעת לומר- את המסילת ישרים אנחנו מקבלים כספר יסוד ולומדים אותו כתורה שבעל פה... אבל את שאר ספרי הרמח"ל אנחנו דוחים כי הרמח"ל טעה לגמרי ואין דבר כזה קבלה? וכל עשרות הספרים שלו בנושאי קבלה הם טעות אחת גדולה ושטויות? זה הרי חסר כל הגיון. וכן הלאה, לגבי הרבה מאוד גדולים ותורות שלימות.
מה צריך לעשות וללמוד כדי לא להיות כופרים בזה זה כבר יותר מורכב. בשלב ראשון כמובן שאסור לזלזל, כמובן שאסור להגיד שזה שטויות, או משהו מומצא. אבל אם יש מנהגים מבוססים הלכתית בעדה או במשפחה שלכם שככה נוהגים... והם לא לפי הקבלה, והם מקובלים הלכתית. אין צורך לעשות אחרת. כמובן שיש רבים מאוד במהלך הדורות שקיבלו עליהם את מנהגי הקבלה. ועשו גם שינויים במנהגים ואפילו שינויים גדולים. אולם אם יש מנהג משפחתי או עדתי שלכם, לא חייבים לשנות אותו בגלל תורת הסוד. שבכל מקרה רובה הגדול הוא רעיוני, תיאורטי, רוחני ולא קשור בדווקא למנהגים מעשיים. "לא להאמין" בקבלה בכלל, זה דבר לא טוב ולא נכון, מהסיבות שתיארתי, אבל מנהגים מעשיים זה משהו שונה. ושוב, אם יש מנהג שהתקבל בכל ישראל וכולם עושים אותו, גם אם הוא מבוסס על הקבלה ותורת הסוד, חשוב ונכון לשמור אותו. לדוגמא קטנה? המנהג לקדש בחופה עם טבעת מבוסס על תורת הסוד. נראה לי מוזר שמישהו יעשה אחרת. ויש עוד הרבה מאוד דוגמאות כמובן.
לגבי שמיעת דברי תורה מהקבלה, זה באמת ענין של דרגות, של רמות וכדומה. רוב האנשים, שאין להם את הבסיס או את התאווה ללימוד הפנימי, באמת מתקשים להבין מה הכוונה של אותם פירוטים כמו שציינת... אבל הרעיונות הבסיסיים של התורה הפנימית- העובדה שהקב"ה הסתיר את אורו כדי לברוא את העולם, שזה נעשה ב"שלבים" ודרגות, שהקב"ה מכוון את כל מעשי העולם בפרטות (מה שנקרא השגחה פרטית), שהעולם הבא הוא המשך של העולם הזה ולא איזה מקום נפרד לחלוקת שכר, העובדה שלפסוקים יש משמעויות עמוקות, הרעיון שלקב"ה יש המון סוגי התגלויות שבאות לידי ביטוי ב"שמות" שונים ועוד ועוד... אלו רעיונות שהפכו להיות חלק מהיהדות. ואי הקבלה שלהם יכול להיות מאוד קרוב לכפירה. ככה שבהם צריך לעשות ולהפנים וללמוד. אולי דרך "מרככים" למיניהם כמו דרשות של חז"ל, דרשות מאוחרות יותר, החסידות, או דברים אחרים.
לסיום התשובה שכבר התארכה, אביא דוגמא נוספת ל"לימוד" מהקבלה שלדעתי אי אפשר בלעדיו. אחד העניינים המרכזיים שבולטים מאוד ללומדי קבלה רציניים הוא העובדה שבתורת הסוד יכולות להיות הגדרות רבות, לעיתים קרובות סותרות לאותו דבר בדיוק. אותה מדרגה יכולה להיות קרויה בעשרות שמות שונים. ולזכות להתייחסות מזוויות רבות ושונות ו"מתנגשות". בספרי קבלה עמוקים ותיאורטיים ינסו פרטים רבות לתרץ את הסתירה. אולם פעמים רבות מתרגלים לכך שזה פשוט אותו דבר מזווית אחרת. ולכן גם אולי סותר. כי הרי אתה מסתכל על זה מזווית אחרת לגמרי. מבחינה שונה. אנשים מחוץ לעולם הקבלה רואים בכך סתירה. קושי. אולם לומד קבלה רציני פעמים רבות מבין שכאן הוא זכה להסתכל על החדק של הפיל וכאן על רגליו של הפיל. והם באמת שונים (אם להשתמש במשל ההודי הידוע). אבל זה אותו פיל. מי שלומד "פרטים" ומשנן חוקים ומילים גבוהות... מ"בלי לשוטט קודם לכן במחשבתו אחר שורש הדברים" (זה ציטוט מעובד מהרב קוק) מנסה לתרץ את הסתירות כל הזמן. אבל יש איזה שלב נפשי שבו אתה פשוט מבין שככה זה. תורת הסוד גבוהה, עמוקה, אדירה... ויהיה זה רק טפשי לנסות לתאר משהו ענק, נניח כדור הארץ בכמה מילים פשוטות. אז חייבים לפרט מבטים ובחינות שונות. והסתירה מפסיקה להציק.
לדעתי, חייבים לאמץ את העקרון הזה בכל לימוד תורה שהוא. אפילו פשט כבר אי אפשר ללמוד בלי להבין את זה... אז אולי לא חייבים ללמוד מה היא קליפת נוגה. אבל כן חייבים לקבל את העיקרון הזה של התורה הפנימית.
ברכות
תשובות נוספות בנושא-
איך להתחיל ללמוד זוהר?
שאלה כבדה...
אני סבור שבראשונה צריך לקבוע קביעות...
כלומר- הספק קבוע כלשהוא, נניח דף (שני עמודים) של זוהר הסולם (בערך עמוד ב"זוהר רגיל").
אני עצמי לומד בעיון של הבנה לשונית, מהלכית/ רעיונית, ולא מתעכב על עניינים קבליים מורכבים (רק במקרים ממש ממש מסויימים). אני כן מתעכב על הבנת ארמית (לרוב זה פשוט ללומדי גמרא, אבל לעיתים הארמית קשה בגרסת הזוהר...).
כלומר- מבין את המילים בארמית, ואם לא- מסתכל בסולם לראות את הפירוש המילולי. ואז ממשיך. לרוב, אחרי כמה שנים, גם ההבנה של העניין מתבארת עם הניסיון והחזרה על הנושאים.
אני כן מתעכב על הבנת ה"מקור לדרשות". כלומר- אם הזוהר דורש משהו, אני מנסה להבין מה היה הקושי/ המבנה המיוחד של הפסוק שבגללו הוא הביא את הפירוש הזה... החומרים שאני מעלה לאתר על הזוהר השבועי בדרך כלל מבוססים על זה- הבנת הקושי או הבנה של הפסוקים שהובילו לדרשה.
בתחום הקבלי, אני הולך בשיטתו של הרב קוק שלעיתים קרובות לא מבינים את העומק לעומקו, אבל מקבלים את הרוח. את הכיוון.
הרב קוק כותב בכמה מקומות, שבלימוד פנימיות וקבלה יש לעיתים מצב שבו לא מבינים "כל מילה", כל דקדוק, כל גימטריא ודילוג אותיות. אבל כן מתרשמים מהרוח (אם יורשה לי לתרגם- מה"כיוון"). מקורות לכך אביא מיד, בסוף התשובה.
יש עניינים שברור לי שאני לא מבין, אבל אני מצליח להבין את ה"כוונה הכללית". ואז אני, בכוונה, מוותר על הסולם שישר הופך את זה לקבלת האר"י- ז"א, מלכות, ספירות וכו'... בשלב זה אני מנסה, בעקבות דברי הרב קוק, להבין יותר את ה"כוונה", את הרעיון הבסיסי, שאותו די ניתן להבין. מלבד מקרים מאוד מסויימים שבהם ברור ש"החשבון הוא החשוב" ואז אם אני לא מבין על מה מדובר אני עובר הלאה בקריאה בלבד.
לאחר כמה וכמה שנים כאלו, אני יכול לומר שלרוב אני מצליח לתפוס את "הכיוון". גם ללא קבלת האר"י.
באופן כללי, שיטתי בלימוד הזוהר והירושלמי היא שאין מקום לדקדוקי "בבלי" בזוהר. לעיתים צריך ל"רחף" בכוונה מעל החשבון הפשוט של המילים, ודקדוקי הבנה מפורשים. בירושלמי זה הכרחי בגלל גרסאות, ובזוהר בגלל העומקים של העניין. שאלו עניינים שלרוב מצריכים הבנה "נוגעת ולא נוגעת". ואי אפשר לחשבן כל מילה.
בכל זאת, בלי תרגום זה נראה לי קשה מידי, כי הארמית לא פשוטה. אז ענייני שפה, כפי שכתבתי, אני כן מתעכב...
אני יכול לומר שאחרי תרגול של שנים בשיטה, לעיתים קרובות ההבנה מתבהרת גם בשיטת לימוד של מטי ולא מטי... ולעיתים די קרובות אני תופס את המתרגמים (או אפילו את המנקדים) בטעויות לשוניות, למרות חוסר בקיאותי בקבלת האר"י הישירה.
באגף מיוחד באתר אני מעלה שיעור שבועי קצר- נקודה מהזוהר על פרשת השבוע. מידי שבוע.
מקורות מהרב קוק (בעיקר מהפרק "לסתרי תורה ורזיה", פרק י באורות התורה)-
פסקה ו- "גם מי שאינו מוכשר לצייר בשכלו את דקות העניינים הנשגבים, המוצעים בסתרי תורה, ובכל ההצעות של חכמת הרזים, מכל מקום הרגש הכללי וההתעדנות הנפשית יוכל להרגיש מצד עצם טבעיותה של הנשמה המשכלת והחוש האמוני הטבוע בנפש. והשמוש השכלי יוכל להיות אצלו רק לזכך את המושגים, שלא יפעלו אצלו פעולות מטעות... ואז ישארו אצלו הרשמים הרוחניים בתור מחשבות מנשאות את הרוח..."
פסקה ט- "המעין העליון, מקור אמת אין סוף, יופי אין קץ, גבורה אין גבול, הולך הוא ומפכה במקורה של רזי תורה. עומד הוא להחשף בדרישת אותיותיה, ציוריה, הופעותיה... וכשהנשמה לואה מכל המצרים אשר במדעי הגבול... ומתוך ההרים התלולים, הנראים כרכסי מצער, כיוון מספרים, הערכת גימטריאות, רמזי שמות, זרמי מקרא, הלכה ואגדה, אור שמש יוצאת בגבורתה...".
פסקה י- "אחת מהנפלטות של תלמוד רזי תורה היא, שבזמן שהאדם לומד את העניינים הנשאים הללו מתוך אהבה ורגש פנימי, אע"פ שאינו יכול לתפוס את העניינים בהבנה שכלית בהירה, מ"מ הם מרוממים את כל מהותו... והוא מוסיף על ידי התעלומה הפנימית הבלתי ברורה שכל בהיר ומחשבה ברורה בדרך הופעה בחוג השכלתו".
ישנה פסקה ב"אורות התשובה", פרק ד, א, שמזכירה גם היא (בסופה) את הכיוון של חוסר היכולת לבטא בצורה ברורה רעיונות גדולים מאוד (בתחילת הפסקה הרב קוק מזכיר את נושא החבלים והייסורים של הנשמה הכללית ששואפת לתשובה כללית)- "... בהגות מלין אי אפשר לנו לבטא את המחשבה רחבת השחקים הזאת, יחודים אנו מיחדים, בשמות אנו מכוונים: נקודה - שמים וארץ חדשים ומלואיהם אצורים שם, אות - ועולמים מתגלים, תבות - ורבבות עולמי עד והמון יצורים, שלו ועלז מלא חדות אל אלים, מלא שלום ואמת. והנשמה הולכת ומתקנת."
בשמונה קבצים, קובץ ג, פסקה כו- "מסתכלים בחביון עוז בהשגות רוממות, אף על פי שאינן מובנות מפני רוב זהרן, אף על פי שהן מפחידות מרוב איומן, וחוזרים עליהן בהשפעת השכל המיושב אחרי עבור חזיונן..."
ויש עוד לא מעט פסקאות ברוח זו....
אולי אפשר לקשור לזה גם מדרש (ממש בסופה של ה"ספרי" על דברים) שעוסק בהבדל בין משה לבלעם. שלכאורה לפי חז"ל במובן מסויים בלעם "ידע יותר" מאשר משה. אומרים חז"ל- "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה בישראל לא קם אבל באומות העולם קם ואיזה זה זה בלעם בן בעור אלא הפרש יש בין נבואתו של משה לנבואתו של בלעם משה לא היה יודע מי מדבר עמו, ובלעם היה יודע מי מדבר עמו, שנאמר (במדבר כד טז) נאם שומע אמרי אל משה לא היה יודע מתי מדבר עמו עד שנדבר עמו ובלעם היה יודע מתי מדבר עמו שנאמר ויודע דעת עליון, משה לא היה מדבר עמו אלא כשהוא עומד שנאמר (דברים ה כח) ואתה פה עמוד עמדי ובלעם היה מדבר עמו כשהוא נופל שנאמר (במדבר כד ד) מחזה שדי יחזה נופל וגלוי עינים משל למה הדבר דומה לטבחו של מלך ויודע כמה הוצאות יוצאות למלך על שולחנו".
הרב שרקי, בשיעור ששמעתי, מסביר שיש הבדל בין הטבח לשר... הטבח מבשל את הארוחה, הוא יודע מה ירקות יש, כמה קטניות יש, כמה עלה כל דבר. מה המתכון המדוייק... השר שאוכל עם המלך, לא יודע את כל הדברים הללו. אבל הוא זה שאוכל עם המלך ביחד. הוא מכיר את התבשיל כולו מבושל יחדיו.. ואת טעמו.
שאלה כבדה...
אני סבור שבראשונה צריך לקבוע קביעות...
כלומר- הספק קבוע כלשהוא, נניח דף (שני עמודים) של זוהר הסולם (בערך עמוד ב"זוהר רגיל").
אני עצמי לומד בעיון של הבנה לשונית, מהלכית/ רעיונית, ולא מתעכב על עניינים קבליים מורכבים (רק במקרים ממש ממש מסויימים). אני כן מתעכב על הבנת ארמית (לרוב זה פשוט ללומדי גמרא, אבל לעיתים הארמית קשה בגרסת הזוהר...).
כלומר- מבין את המילים בארמית, ואם לא- מסתכל בסולם לראות את הפירוש המילולי. ואז ממשיך. לרוב, אחרי כמה שנים, גם ההבנה של העניין מתבארת עם הניסיון והחזרה על הנושאים.
אני כן מתעכב על הבנת ה"מקור לדרשות". כלומר- אם הזוהר דורש משהו, אני מנסה להבין מה היה הקושי/ המבנה המיוחד של הפסוק שבגללו הוא הביא את הפירוש הזה... החומרים שאני מעלה לאתר על הזוהר השבועי בדרך כלל מבוססים על זה- הבנת הקושי או הבנה של הפסוקים שהובילו לדרשה.
בתחום הקבלי, אני הולך בשיטתו של הרב קוק שלעיתים קרובות לא מבינים את העומק לעומקו, אבל מקבלים את הרוח. את הכיוון.
הרב קוק כותב בכמה מקומות, שבלימוד פנימיות וקבלה יש לעיתים מצב שבו לא מבינים "כל מילה", כל דקדוק, כל גימטריא ודילוג אותיות. אבל כן מתרשמים מהרוח (אם יורשה לי לתרגם- מה"כיוון"). מקורות לכך אביא מיד, בסוף התשובה.
יש עניינים שברור לי שאני לא מבין, אבל אני מצליח להבין את ה"כוונה הכללית". ואז אני, בכוונה, מוותר על הסולם שישר הופך את זה לקבלת האר"י- ז"א, מלכות, ספירות וכו'... בשלב זה אני מנסה, בעקבות דברי הרב קוק, להבין יותר את ה"כוונה", את הרעיון הבסיסי, שאותו די ניתן להבין. מלבד מקרים מאוד מסויימים שבהם ברור ש"החשבון הוא החשוב" ואז אם אני לא מבין על מה מדובר אני עובר הלאה בקריאה בלבד.
לאחר כמה וכמה שנים כאלו, אני יכול לומר שלרוב אני מצליח לתפוס את "הכיוון". גם ללא קבלת האר"י.
באופן כללי, שיטתי בלימוד הזוהר והירושלמי היא שאין מקום לדקדוקי "בבלי" בזוהר. לעיתים צריך ל"רחף" בכוונה מעל החשבון הפשוט של המילים, ודקדוקי הבנה מפורשים. בירושלמי זה הכרחי בגלל גרסאות, ובזוהר בגלל העומקים של העניין. שאלו עניינים שלרוב מצריכים הבנה "נוגעת ולא נוגעת". ואי אפשר לחשבן כל מילה.
בכל זאת, בלי תרגום זה נראה לי קשה מידי, כי הארמית לא פשוטה. אז ענייני שפה, כפי שכתבתי, אני כן מתעכב...
אני יכול לומר שאחרי תרגול של שנים בשיטה, לעיתים קרובות ההבנה מתבהרת גם בשיטת לימוד של מטי ולא מטי... ולעיתים די קרובות אני תופס את המתרגמים (או אפילו את המנקדים) בטעויות לשוניות, למרות חוסר בקיאותי בקבלת האר"י הישירה.
באגף מיוחד באתר אני מעלה שיעור שבועי קצר- נקודה מהזוהר על פרשת השבוע. מידי שבוע.
מקורות מהרב קוק (בעיקר מהפרק "לסתרי תורה ורזיה", פרק י באורות התורה)-
פסקה ו- "גם מי שאינו מוכשר לצייר בשכלו את דקות העניינים הנשגבים, המוצעים בסתרי תורה, ובכל ההצעות של חכמת הרזים, מכל מקום הרגש הכללי וההתעדנות הנפשית יוכל להרגיש מצד עצם טבעיותה של הנשמה המשכלת והחוש האמוני הטבוע בנפש. והשמוש השכלי יוכל להיות אצלו רק לזכך את המושגים, שלא יפעלו אצלו פעולות מטעות... ואז ישארו אצלו הרשמים הרוחניים בתור מחשבות מנשאות את הרוח..."
פסקה ט- "המעין העליון, מקור אמת אין סוף, יופי אין קץ, גבורה אין גבול, הולך הוא ומפכה במקורה של רזי תורה. עומד הוא להחשף בדרישת אותיותיה, ציוריה, הופעותיה... וכשהנשמה לואה מכל המצרים אשר במדעי הגבול... ומתוך ההרים התלולים, הנראים כרכסי מצער, כיוון מספרים, הערכת גימטריאות, רמזי שמות, זרמי מקרא, הלכה ואגדה, אור שמש יוצאת בגבורתה...".
פסקה י- "אחת מהנפלטות של תלמוד רזי תורה היא, שבזמן שהאדם לומד את העניינים הנשאים הללו מתוך אהבה ורגש פנימי, אע"פ שאינו יכול לתפוס את העניינים בהבנה שכלית בהירה, מ"מ הם מרוממים את כל מהותו... והוא מוסיף על ידי התעלומה הפנימית הבלתי ברורה שכל בהיר ומחשבה ברורה בדרך הופעה בחוג השכלתו".
ישנה פסקה ב"אורות התשובה", פרק ד, א, שמזכירה גם היא (בסופה) את הכיוון של חוסר היכולת לבטא בצורה ברורה רעיונות גדולים מאוד (בתחילת הפסקה הרב קוק מזכיר את נושא החבלים והייסורים של הנשמה הכללית ששואפת לתשובה כללית)- "... בהגות מלין אי אפשר לנו לבטא את המחשבה רחבת השחקים הזאת, יחודים אנו מיחדים, בשמות אנו מכוונים: נקודה - שמים וארץ חדשים ומלואיהם אצורים שם, אות - ועולמים מתגלים, תבות - ורבבות עולמי עד והמון יצורים, שלו ועלז מלא חדות אל אלים, מלא שלום ואמת. והנשמה הולכת ומתקנת."
בשמונה קבצים, קובץ ג, פסקה כו- "מסתכלים בחביון עוז בהשגות רוממות, אף על פי שאינן מובנות מפני רוב זהרן, אף על פי שהן מפחידות מרוב איומן, וחוזרים עליהן בהשפעת השכל המיושב אחרי עבור חזיונן..."
ויש עוד לא מעט פסקאות ברוח זו....
אולי אפשר לקשור לזה גם מדרש (ממש בסופה של ה"ספרי" על דברים) שעוסק בהבדל בין משה לבלעם. שלכאורה לפי חז"ל במובן מסויים בלעם "ידע יותר" מאשר משה. אומרים חז"ל- "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה בישראל לא קם אבל באומות העולם קם ואיזה זה זה בלעם בן בעור אלא הפרש יש בין נבואתו של משה לנבואתו של בלעם משה לא היה יודע מי מדבר עמו, ובלעם היה יודע מי מדבר עמו, שנאמר (במדבר כד טז) נאם שומע אמרי אל משה לא היה יודע מתי מדבר עמו עד שנדבר עמו ובלעם היה יודע מתי מדבר עמו שנאמר ויודע דעת עליון, משה לא היה מדבר עמו אלא כשהוא עומד שנאמר (דברים ה כח) ואתה פה עמוד עמדי ובלעם היה מדבר עמו כשהוא נופל שנאמר (במדבר כד ד) מחזה שדי יחזה נופל וגלוי עינים משל למה הדבר דומה לטבחו של מלך ויודע כמה הוצאות יוצאות למלך על שולחנו".
הרב שרקי, בשיעור ששמעתי, מסביר שיש הבדל בין הטבח לשר... הטבח מבשל את הארוחה, הוא יודע מה ירקות יש, כמה קטניות יש, כמה עלה כל דבר. מה המתכון המדוייק... השר שאוכל עם המלך, לא יודע את כל הדברים הללו. אבל הוא זה שאוכל עם המלך ביחד. הוא מכיר את התבשיל כולו מבושל יחדיו.. ואת טעמו.
שימוש בקריסטלים ואבנים
אני לא חושב שהיהדות אוסרת שימוש באבנים למטרות מדעיות, כמו לדוגמא לבניה או לשים אבן על ניירות שלא יעפו.
לגבי שימוש רוחני באבנים, זה קצת משהו אחר. אכן יש בדברי גדולי הדורות על תכונות של אבנים, אולם אני לא יודע או בטוח שזה קשור למה שקורה היום. כלומר- יש את ענין זיהוי האבן, שזו האבן שהתייחסו אליה חז"ל, ויש את השימוש הרוחני שקשור בה. נדמה לי שבימינו זה דבר זול ולא מספיק רציני.
אני לא חושב שזו עבודה זרה. כי זה מופיע בכתובים. אבל לא נראה לי שזה "עובד".
אני לא חושב שהיהדות אוסרת שימוש באבנים למטרות מדעיות, כמו לדוגמא לבניה או לשים אבן על ניירות שלא יעפו.
לגבי שימוש רוחני באבנים, זה קצת משהו אחר. אכן יש בדברי גדולי הדורות על תכונות של אבנים, אולם אני לא יודע או בטוח שזה קשור למה שקורה היום. כלומר- יש את ענין זיהוי האבן, שזו האבן שהתייחסו אליה חז"ל, ויש את השימוש הרוחני שקשור בה. נדמה לי שבימינו זה דבר זול ולא מספיק רציני.
אני לא חושב שזו עבודה זרה. כי זה מופיע בכתובים. אבל לא נראה לי שזה "עובד".
האם יש התייחסות לצבע של הכלב?
לא יודע. מעולם לא שמעתי על כך. לא נראה לי שיש איזו התייחסות לכך. אם כי כמובן אני לא מכיר את כל התורה הפנימית בעל פה...
לא יודע. מעולם לא שמעתי על כך. לא נראה לי שיש איזו התייחסות לכך. אם כי כמובן אני לא מכיר את כל התורה הפנימית בעל פה...
דמויות בעולם העליון
לא ממש הבנתי את השאלה. אבל אם הבנתי, אז נדמה לי שכן, יש עולמות רוחניים שמקבילים לעולמות שלנו ולכאורה אמור להיות בהם כל מה שיש כאן. או הפוך בעצם- כל מה שיש כאן בעולם זה "גיבוש" חומרי של כל מיני מדרגות רוחניות, שמתגבשות ומצטמצמות עד שהן מופיעות כאן.
לא חושב שהשר של גיהנם זה כלב דווקא, זה משהו רוחני, לא משהו גשמי כמו שאנחנו רואים
לא ממש הבנתי את השאלה. אבל אם הבנתי, אז נדמה לי שכן, יש עולמות רוחניים שמקבילים לעולמות שלנו ולכאורה אמור להיות בהם כל מה שיש כאן. או הפוך בעצם- כל מה שיש כאן בעולם זה "גיבוש" חומרי של כל מיני מדרגות רוחניות, שמתגבשות ומצטמצמות עד שהן מופיעות כאן.
לא חושב שהשר של גיהנם זה כלב דווקא, זה משהו רוחני, לא משהו גשמי כמו שאנחנו רואים
האם לשנות את השם שלי?
לאחרונה היה לנו עוד "מקרה שגרתי" בבית הכנסת, מסוג המקרים שהפכו לשכיחים כל כך. לעזרת הנשים הגיעה אישה ובקשה שנערוך לה "שינוי שם". היא אפילו הקלה עלינו והביאה איתה דף שבו הנוסח המסודר של שינוי שם על פי הסוד... שגרתי. מה שבכל זאת הפתיע אותי היתה העובדה שהדף שהיא הביאה איתה היה מנויילן! כלומר- הדף הזה מצוי בשימוש כל כך תכוף, עד שיש חשש לקריעתו ומישהו מצא לנכון לניילן אותו. שינוי השם, שבעבר היה אירוע נדיר מאוד, הנתון בידיהם של גדולי מקובלים ואנשי תורה עמוקים ושנוסחתו המדוייקת היתה במיני סידורים נדירים עם דפים מצהיבים, הפך להיות "כלי" שלא רק שאינו מודפס בסידור אלא אפילו מודפס על דף מנויילן, שלא יקרע מרוב שימוש. זו בעיה.
כמובן, בעקבות הזוהר הקדוש ברור לכולנו שלימוד והבנה יתירה בתורה הפנימית ובנסתר חייבים להיות חלק מתהליך הגאולה ועל פי דברי הרב קוק עצם "אטימות הלב" והחוצפה הם חלק מהתהליך של הכשרת הדור לעסוק בסודות פנימיים אלו ללא מורא. אולם בכל זאת, נדמה שיש הרבה מאוד סיגים ומורכבויות בתהליך הזה, הכובש את המרחב הציבורי שלנו.
בראש ובראשונה היחס... התורה הפנימית, כמו כל תורה שנכתבת בסופו של דבר, מורכבת ממילים, מהגדרות ומ"ידיעות" מעשיות שמתארות תהליכים של ירידת האור העליון, הסתרתו וגילוייו עד בריאת עולמנו המאוד מורכב ומסובך. בקריאה ראשונה, וגסה, בהחלט ניתן היה לקבל את התחושה של ידע סכמתי ופשוט. האות הזו ירדה כך, הפכה לכך, בגימטריה מדובר על מספר כזה וכזה... והנה, אני מקובל. ניתן אפילו ל"כוון" באותיות, בשמות קדושים או בברכות התפילה בצורה טכנית לגמרי. אולם חשוב לדעת ולזכור שמעבירי השמועות הללו עשו מאמץ עליון להסתיר את הדברים ככל יכולתם. עשו שימוש במשלים אין סופיים, בשכבות על גבי שכבות של הסתרים ורמזים כדי למנוע מהתורות העליונות הללו להתגלגל בראש חוצות. אפילו להבין את השכבה הראשונה של הדברים זה דבר קשה ומורכב, קל וחומר להבין את המשל, את הנמשל, את המשל שבנמשל ההוא וכולי. במובן הזה הרמזים והגימטריות ו"הכלים" שנותן הסוד הם אפילו לא השכבה החיצונית של הדברים, הם קוד שעניינו המפורש הוא להסתיר סודות. שימוש חופשי בקוד הזה הוא טעות גדולה. לפני כמה שנים שלחו לי "שיר" של מסיונרים בבקשה לפרסם אותו באתר שורש. ואני עדיין זוכר את התחושה שמלבד עצם העלבון שבקבלת השיר חשתי עלבון מכך שהזמרים בשיר ביטאו את השם המפורש ככתבו. בעוד שהיהודים עצמם עושים כל מאמץ שלא לבטא את האותיות הקדושות ככתבן ח"ו, באים אחרים וברגל גסה, בעירום (כפשוטו וכמדרשו) אומרים שוב ושוב שמות קדושים בביזוי. להבדיל כמה וכמה הבדלות יש בעיה דומה בלקחת ספר של מקובל אלוקי, שאחרי יסורי נפש ושנים של שינון ועבודה עצמית כתב "שם" שיש לכוון בו בזמן הדלקת נרות ופשוט לעמוד ול"כוון". במפורש ובבירור לא מדובר ב"גיוס לכווולם", אלא בכלים עליונים שיש לדעת איך לגשת אליהם ולקבל אותם בצורות מאוד מוגדרות לחיינו.
יתירה מזו, בעולם ההלכתי הפשוט ישנה בחינה, שצריכה הבנה, של כפיה. אפילו אלוקית. כלומר- הקב"ה כביכול כבול לחוקים הברורים של ההלכה במובן שאדם שמתנהג היטב יזכה לטוב ומי שפחות לפחות. אם עם ישראל יתנהג היטב, הרי שהקב"ה "חייב" לתת להם שכר טוב על עמלם ולהיפך. תורת הנסתר, לעומת זאת, מדגישה ומדברת על חוסר הכפיה. על כך שכל ענייני העולם מתחילים בדרגות נמוכות של הבריאה ושלדרגות העליונות יותר אין שום כפיה או אפילו קשר עם מעשיהם הפשוטים של בני אדם. הכל מתנהל בספירות העליונות הללו על פי מניעים עמוקים בהרבה, רחוקים בהרבה ועליונים בהרבה. ה"שימוש" בתורות וברעיונות מהנסתר כדי ל"הכריח" את האלוקות להתאים לצרכינו, כאילו אם עכשיו נשנה את השם אז נכריח את הקב"ה לתת לנו בני חיי ומזוני, היא למעשה הליכה ישירה נגד התורות הללו עצמן, המשוחררות מכל כפיה. המחשבה שנוכל להכריח את הקב"ה לעזור לנו, בזכות סגולה כלשהיא, שעת רצון מדוייקת שבה נתנו צדקה או אפילו בעזרת שינוי של דקלה בת חנה ליפה שרה בת חנה היא במובנים רבים ילדותית והפוכה לכלל המגמה החופשית והמשוחררת ממסגרות של הנסתר. השחרור הזה יכול להוביל לשתי טעויות מרכזיות- האחת היא זלזול בעצם חשיבותם של המעשים, כשיטתם של מכוני הקבלה למיניהם והשניה היא הפוכה- מין אמונה שבעצם כוחם של הסגולות הקבליות לשנות את המציאות. כמעט כמו שפחח מכה את המכות הנכונות על הברזל ומשנה את דמותו. גם בהנחה שהבנו את המכות הנכונות והיכינו נכון בפטיש הנפחים- עולמות הנסתרים והדרגות האלוקיות שהם מייצגים לא בדיוק כפופים לחוקים שאותם אנחנו מנסים להחיל עליהם ב"כח".
עם כל הזהירות הנדרשת נאמר שהדברים נכונים גם לגבי "רבנים", חוזים ומקובלים למיניהם. באופן מופלא ישנו קשר רוחני בין יכולת הבנה שכלית ועיסוק בצדדים ה"חישוביים" של תורת הנסתר לבין עולם המידות והנפש. במילים פשוטות- ככל שאתה רוחני יותר גם תבין יותר וככל שפחות, תבין פחות. זה לא רק עניין של IQ, זה גם עניין של הכלים הרוחניים שבנית. ממילא- מספר האנשים שיכול באמת לעסוק בנסתר, הוא מועט והמספר הולך וקטן ככל שעולים בדרגה לקראת שימוש מעשי בחוקים ובכללים הנסתרים. שינוי שם לא יכול ואסור לו שיהיה עניין להמונים בדיוק כשם שסגולות רוחניות לא יכולות להתגלגל על הרצפה לכל דכפין.
אסור לנו לתת להכרחיות של עולם הסוד בדורנו לבלבל אותנו, ההבנה הפנימית של קבלה אמיתית מצריכה תעצומות נפש, שקידה ועבודה אישית שרחוקה מרוב רובם של האנשים. בוודאי עיסוק מעשי בשינויי שמות, כוונות בהשמת השמן בנר או אפילו אמירת דברי תורה מתובלים בעולמות, ירודות אור, בינה חסד וגבורה. ניתן לשאוב מעט מהאוויר הטהור של מעמקי התורה, ניתן לקבל מגדולי אמת שמפרשים לנו רעיונות בסיסיים, אולם צריך מאוד להיזהר מהתופעות המתפתחות של "חמישה תיקונים בעשרה שקלים, רק היום".
לאחרונה היה לנו עוד "מקרה שגרתי" בבית הכנסת, מסוג המקרים שהפכו לשכיחים כל כך. לעזרת הנשים הגיעה אישה ובקשה שנערוך לה "שינוי שם". היא אפילו הקלה עלינו והביאה איתה דף שבו הנוסח המסודר של שינוי שם על פי הסוד... שגרתי. מה שבכל זאת הפתיע אותי היתה העובדה שהדף שהיא הביאה איתה היה מנויילן! כלומר- הדף הזה מצוי בשימוש כל כך תכוף, עד שיש חשש לקריעתו ומישהו מצא לנכון לניילן אותו. שינוי השם, שבעבר היה אירוע נדיר מאוד, הנתון בידיהם של גדולי מקובלים ואנשי תורה עמוקים ושנוסחתו המדוייקת היתה במיני סידורים נדירים עם דפים מצהיבים, הפך להיות "כלי" שלא רק שאינו מודפס בסידור אלא אפילו מודפס על דף מנויילן, שלא יקרע מרוב שימוש. זו בעיה.
כמובן, בעקבות הזוהר הקדוש ברור לכולנו שלימוד והבנה יתירה בתורה הפנימית ובנסתר חייבים להיות חלק מתהליך הגאולה ועל פי דברי הרב קוק עצם "אטימות הלב" והחוצפה הם חלק מהתהליך של הכשרת הדור לעסוק בסודות פנימיים אלו ללא מורא. אולם בכל זאת, נדמה שיש הרבה מאוד סיגים ומורכבויות בתהליך הזה, הכובש את המרחב הציבורי שלנו.
בראש ובראשונה היחס... התורה הפנימית, כמו כל תורה שנכתבת בסופו של דבר, מורכבת ממילים, מהגדרות ומ"ידיעות" מעשיות שמתארות תהליכים של ירידת האור העליון, הסתרתו וגילוייו עד בריאת עולמנו המאוד מורכב ומסובך. בקריאה ראשונה, וגסה, בהחלט ניתן היה לקבל את התחושה של ידע סכמתי ופשוט. האות הזו ירדה כך, הפכה לכך, בגימטריה מדובר על מספר כזה וכזה... והנה, אני מקובל. ניתן אפילו ל"כוון" באותיות, בשמות קדושים או בברכות התפילה בצורה טכנית לגמרי. אולם חשוב לדעת ולזכור שמעבירי השמועות הללו עשו מאמץ עליון להסתיר את הדברים ככל יכולתם. עשו שימוש במשלים אין סופיים, בשכבות על גבי שכבות של הסתרים ורמזים כדי למנוע מהתורות העליונות הללו להתגלגל בראש חוצות. אפילו להבין את השכבה הראשונה של הדברים זה דבר קשה ומורכב, קל וחומר להבין את המשל, את הנמשל, את המשל שבנמשל ההוא וכולי. במובן הזה הרמזים והגימטריות ו"הכלים" שנותן הסוד הם אפילו לא השכבה החיצונית של הדברים, הם קוד שעניינו המפורש הוא להסתיר סודות. שימוש חופשי בקוד הזה הוא טעות גדולה. לפני כמה שנים שלחו לי "שיר" של מסיונרים בבקשה לפרסם אותו באתר שורש. ואני עדיין זוכר את התחושה שמלבד עצם העלבון שבקבלת השיר חשתי עלבון מכך שהזמרים בשיר ביטאו את השם המפורש ככתבו. בעוד שהיהודים עצמם עושים כל מאמץ שלא לבטא את האותיות הקדושות ככתבן ח"ו, באים אחרים וברגל גסה, בעירום (כפשוטו וכמדרשו) אומרים שוב ושוב שמות קדושים בביזוי. להבדיל כמה וכמה הבדלות יש בעיה דומה בלקחת ספר של מקובל אלוקי, שאחרי יסורי נפש ושנים של שינון ועבודה עצמית כתב "שם" שיש לכוון בו בזמן הדלקת נרות ופשוט לעמוד ול"כוון". במפורש ובבירור לא מדובר ב"גיוס לכווולם", אלא בכלים עליונים שיש לדעת איך לגשת אליהם ולקבל אותם בצורות מאוד מוגדרות לחיינו.
יתירה מזו, בעולם ההלכתי הפשוט ישנה בחינה, שצריכה הבנה, של כפיה. אפילו אלוקית. כלומר- הקב"ה כביכול כבול לחוקים הברורים של ההלכה במובן שאדם שמתנהג היטב יזכה לטוב ומי שפחות לפחות. אם עם ישראל יתנהג היטב, הרי שהקב"ה "חייב" לתת להם שכר טוב על עמלם ולהיפך. תורת הנסתר, לעומת זאת, מדגישה ומדברת על חוסר הכפיה. על כך שכל ענייני העולם מתחילים בדרגות נמוכות של הבריאה ושלדרגות העליונות יותר אין שום כפיה או אפילו קשר עם מעשיהם הפשוטים של בני אדם. הכל מתנהל בספירות העליונות הללו על פי מניעים עמוקים בהרבה, רחוקים בהרבה ועליונים בהרבה. ה"שימוש" בתורות וברעיונות מהנסתר כדי ל"הכריח" את האלוקות להתאים לצרכינו, כאילו אם עכשיו נשנה את השם אז נכריח את הקב"ה לתת לנו בני חיי ומזוני, היא למעשה הליכה ישירה נגד התורות הללו עצמן, המשוחררות מכל כפיה. המחשבה שנוכל להכריח את הקב"ה לעזור לנו, בזכות סגולה כלשהיא, שעת רצון מדוייקת שבה נתנו צדקה או אפילו בעזרת שינוי של דקלה בת חנה ליפה שרה בת חנה היא במובנים רבים ילדותית והפוכה לכלל המגמה החופשית והמשוחררת ממסגרות של הנסתר. השחרור הזה יכול להוביל לשתי טעויות מרכזיות- האחת היא זלזול בעצם חשיבותם של המעשים, כשיטתם של מכוני הקבלה למיניהם והשניה היא הפוכה- מין אמונה שבעצם כוחם של הסגולות הקבליות לשנות את המציאות. כמעט כמו שפחח מכה את המכות הנכונות על הברזל ומשנה את דמותו. גם בהנחה שהבנו את המכות הנכונות והיכינו נכון בפטיש הנפחים- עולמות הנסתרים והדרגות האלוקיות שהם מייצגים לא בדיוק כפופים לחוקים שאותם אנחנו מנסים להחיל עליהם ב"כח".
עם כל הזהירות הנדרשת נאמר שהדברים נכונים גם לגבי "רבנים", חוזים ומקובלים למיניהם. באופן מופלא ישנו קשר רוחני בין יכולת הבנה שכלית ועיסוק בצדדים ה"חישוביים" של תורת הנסתר לבין עולם המידות והנפש. במילים פשוטות- ככל שאתה רוחני יותר גם תבין יותר וככל שפחות, תבין פחות. זה לא רק עניין של IQ, זה גם עניין של הכלים הרוחניים שבנית. ממילא- מספר האנשים שיכול באמת לעסוק בנסתר, הוא מועט והמספר הולך וקטן ככל שעולים בדרגה לקראת שימוש מעשי בחוקים ובכללים הנסתרים. שינוי שם לא יכול ואסור לו שיהיה עניין להמונים בדיוק כשם שסגולות רוחניות לא יכולות להתגלגל על הרצפה לכל דכפין.
אסור לנו לתת להכרחיות של עולם הסוד בדורנו לבלבל אותנו, ההבנה הפנימית של קבלה אמיתית מצריכה תעצומות נפש, שקידה ועבודה אישית שרחוקה מרוב רובם של האנשים. בוודאי עיסוק מעשי בשינויי שמות, כוונות בהשמת השמן בנר או אפילו אמירת דברי תורה מתובלים בעולמות, ירודות אור, בינה חסד וגבורה. ניתן לשאוב מעט מהאוויר הטהור של מעמקי התורה, ניתן לקבל מגדולי אמת שמפרשים לנו רעיונות בסיסיים, אולם צריך מאוד להיזהר מהתופעות המתפתחות של "חמישה תיקונים בעשרה שקלים, רק היום".
פנימיות וחיצוניות האדם
באופן עקרוני, למעט מקרים ממש מיוחדים, זה נכון.
הסדר החיצוני מלמד על סדר פנימי (יש סיפורים שבישיבות המוסר המשגיחים נהגו לבדוק את הסדר בארונות של התלמידים), כלומר- סדר חיצוני מלמד על אופי פנימי מסודר. זה לא נכון תמיד, כי יש מקרים שבהם אדם יכול להיות מאוד מבולגן חיצונית אבל מסודר מבחינה נפשית ופנימית.
אבל בדרך כלל, סדר חיצוני מלמד על אופי פנימי מסודר ורגוע, שממילא הוא גם טוב יותר.
באופן עקרוני, למעט מקרים ממש מיוחדים, זה נכון.
הסדר החיצוני מלמד על סדר פנימי (יש סיפורים שבישיבות המוסר המשגיחים נהגו לבדוק את הסדר בארונות של התלמידים), כלומר- סדר חיצוני מלמד על אופי פנימי מסודר. זה לא נכון תמיד, כי יש מקרים שבהם אדם יכול להיות מאוד מבולגן חיצונית אבל מסודר מבחינה נפשית ופנימית.
אבל בדרך כלל, סדר חיצוני מלמד על אופי פנימי מסודר ורגוע, שממילא הוא גם טוב יותר.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
מוצרים








