close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טבילת כלים- מה ואיך צריך לטבול

הרב שי טחן

הרב שי טחן
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

קנינו לאחרונה הרבה סוגי כלים ורצינו לבקש הדרכה מעשית את מה יש לטבול.

תשובה:

אכתוב לכם ראשי פרקים של הלכות חשובות אלו בתקווה שהדברים יהיו לתועלת.

התורה ציותה אותנו (במדבר לא, כג) לטבול כלי סעודה שנרכשו מן אומות העולם במקווה טהרה על מנת להפקיע את טומאת הגויים הנמצא על הכלי (ראה ב״י יו״ד תחילת סימן קכ).

לדעת רוב הראשונים טבילת כלי מתכות היא דאורייתא ואילו כלי זכוכית יש לטבול רק מדרבנן, ובכל אופן בין אם טובל כלי מתכות או כלי זכוכית יברך לפני הטבילה ’ברוך אתה וכו’ אשר קידשנו במצוותיו וציונו על טבילת כלים’, ואם טובל רק כלי אחד יברך ’על טבילת כלי’. כלי מתכות כוללים כלי נירוסטה ופלדה וכדומה. גם מחבת טפלון חייב טבילה בברכה כיון שעשוי ממתכת, ואף שהוא מצופה בשכבה דקה של חומר סינטטי, כיון שחומר זה דק מאוד הרי הוא בטל לעיקר הכלי (הגרי״ש אלישיב מובא בספר מטבח כהלכה עמוד 95). לעומת זאת כלי אמאייל חייב בטבילה ללא ברכה וזאת מכיון שכלי מתכת זה מצופה בחומר זכוכית ועפר (אהל יעקב הלכות טבילת כלים עמוד מ’).

ולגבי כלי אלומיניום ישנה מחלוקת בפוסקים אם נחשבת כמתכת ואם יש בה חיוב טבילה, וכמו שכתב הגר״מ פינשטיין (באגרות משה יו״ד ח״ג סימן כב) שחיוב טבילה הוא רק בששת המתכות שנקטה התורה כלשון הפסוק (במדבר לא, כב): "אך את הזהב ואת הכסף את הנחושת את הברזל את הבדיל ואת העופרת", ואין אלומיניום בכללם, ולכן מסתבר שחיובם הוא רק מדרבנן. וניתן להסביר את החילוק על פי כימיה, שתרכיב החומר המתכתי שונה במהותו מהתרכיב של האלומיניום (שלחן הלוי עמוד רמו).

לעומתם ישנם דיעות המחייבות טבילה, וכן כתב הגר״ע יוסף (חזו״ע ח״ב עמוד נו), והגר״מ שטרנבוך (תשובות והנהגות ח״ג סימן רנט) ועוד.

והנה כיון שחומר כלי האלומיניום תלוי במחלוקת ובספק הנ״ל יש להטבילו ללא ברכה, או להטבילו עם כלי אחר החייב בברכה.
והנה זכוכית כולל כל סוגי זכוכית וכגון דוראל, קוראל, פיירקס, דורלקס וכדומה, ולכן יטבילם בברכה (אהל יעקב הלכות טבילת כלים עמוד לז). ואף אם הזכוכית צבועה לנוי ניתן לטובלם (ספר טבילת כלים עמוד קצה)

כלים העשויים מכל שאר החומרים פטורים מטבילה, וכגון כלי פלסטיק, עץ, חרסינה וכדומה.

בכלי פורצליין אף שיש מחייבים טבילה ללא ברכה, אולם רבו המתירים ללא טבילה כלל כיון שהם כלי חרס, אף שהם מצופים בשכבה המעורבת בחומרים עם זכוכית. כן כתב החיד״א (שיורי ברכה סימן קכ אות ג’), וכן הכריע הגר״ע יוסף (יבי״א ח״ד יו״ד סימן ח ובהליכ״ע ח״ז עמוד רנז).

והנה גם כלי חשמל יש לטובלם כיון שהינם כלי סעודה, ובדרך כלל אם משאירים אותם אחר טבילה כמה ימים ללא שימוש הרטיבות מתייבשת ואין הכלי מתקלקל, אכן בכלי יקר שיש הפסד גדול אם יתקלקל או שהוא כלי דיגיטלי שאז הוא כמעט בודאות מתקלקל במים, ימכרנו לגוי ואחר המכירה יבקש מהגוי שישאילנו לו, ובכך נפתרים מטבילה מכיון שרק כלים השייכים ליהודי חייבים טבילה.
תשובות נוספות בנושא-
המשך שאלה תבניות שלא הוטבלו
לדעתי את יכולה להתטביל את התבנית למרות הלכלוך המועט שנשאר. מכיוון שלא מקפידים עליו (כי לא ניתן לנקות תבנית למצב של חדש), וזה לא איסור של טריפה, אלא של טבילה. את יכולה לטבול את התבניות ככה.
לגבי נייר הכסף- אם תטבילי את התבניות כמו שהן עכשיוף, וגם תשימי נייר כסף לעניות דעתי זה מספיק. 

לגבי מכירה לגוי- זו אפשרות. אם כי קשה לי לדמיין איפה תשיגי גוי למכור לו את התבניות... וגם אני מבין שהן לא שלך, אלא של הוריך? 

בכל מקרה, אני חושב שטבילה במצב הנוכחי, למרות טיפות הלכלוך, ואז נייר כסף, זה בסדר גמור.
תבניות שלא הוטבלו
1. זה לא פשוט להטביל אם יש לכלוך ממש קשה שלא יורד. כי זה חוצץ בטבילה. צריך לנקות כמה שאפשר, ואם עדיין נשאר לכלוך של ממש, זו בעיה.
2. מכיוון שתבנית לא טבולה לא מטריפה את האוכל (זו מצווה על בעל הבית להטביל, אולם האוכל עצמו לא טרף. לכן מותר לנו לאכול אצל אדם שהכלים שלו כשרים, אולם לא טבולים....). אני חושב שנייר כסף אמור להספיק. מטבילים רק כלים שבאים במגע עם האוכל... ובנייר כסף אין מגע. אני לא יודע לגבי נייר אפיה במפורש, אולם אני מניח שההגיון של מי שאוסר הוא בגלל שנייר אפיה פעמים רבות נקרע ולא מהווה חציצה. זה כמעט ולא קורה בנייר כסף.
3. הרשת לא צריכה הטבלה, כי אוכל לא בא איתה במגע ישיר... מניחים עליה את התבנית. 
4. לא צריך הכשר לתנור. כפי שכתבתי כלי לא טבול הוא לא טרף... זו מצווה על הבעלים לטבול ולכן התנור לא צריך הכשר.

בלי קשר ישיר- הכשרת תנור, במקרה שהוא נטרף באמת, היא על ידי ניקוי היטב... ואז על חום גבוה מאוד, כחצי שעה/ שעה 
טבילת נשים עם לק ג'ל
זו שאלה חשובה שנשאלת פעמים רבות.

כידוע, הרב עובדיה זצ"ל פסק שמותר לאשה לטבול עם לק, בתנאי שהוא שלם ויפה. כי במקרה כזה האשה לא מקפידה להוריד אותו. אם מדובר על לק סדוק או פגום, שהאישה היתה מקפידה להוריד אותו- אז אסור לטבול איתו.

נראה לי שהדין הזה נכון גם לגבי לק ג'ל- אן מדובר בלק שלם, עשוי היטב ונקי, אז מותר יהיה לטבול איתו.

אולם, ביתו של הרב עובדיה מעידה על עצמה ששאלה את אביה לגבי זה, והוא אמר לה- ההיתר הזה הוא לא בשבילך. כלומר, ההיתר הוא לפחות מחמירים. או למי שעלולה לא לטבול או לדחות טבילה בגלל זה. ככה שנראה על פי העדות הזו שעדיף להחמיר ולנקות את הלק ג'ל.

כאן בצפת אשתי סיפרה שהלק גליסטיות (זה שם המקצוע... אני חושב), מתורגלות בנוהל מקווה. הן מורידות את הלק ג'ל לפני, האשה הולכת לטבול, ושמות חדש מיד אחרי הטבילה. וככה גם מחדשים את הסגנון פעם בחודש  :)
בהמשך לשאלה הקודמת
טוב, הדברים שנכתבים פה אינן בדיוק שאלה, הן יותר זעקת כאב. זעקה שאני מסכים איתה לחלוטין וכואב אותה יום יום, אבל אינני יודע מה לענות יותר מידי.

זו שאלה נוראית וקשה שצריך להפנות לכל הדור, החל מהרבנים (מבחינה חינוכית כמובן, לא מבחינת העניין עצמו), עבור דרך מחוקקים וכלה בעוד ועוד אנשים שנותנים לזה לקרות. אבל זו לא ממש שאלה שניתן לענות עליה, רק לזעוק. 
הפרשות
אם מדובר על דם בוודאות, בוודאות דם, גם אם זה הפרשות, אז את אסורה ואת חייבת להתחיל את התהליך מחדש. לחכות עד שההפרשות יגמרו, לעשות הפסק טהרה ולטבול שוב.
אם מדובר על משהו שהוא לא בוודאות דם (זה עניין של צבע, כלומר- אם הצבע הוא חום וכדומה), את צריכה להראות את הצבע לרב, והוא יגיד לך אם זה דם או לא.

אם מדובר על כמות קטנה של הפרשות, את לא חייבת לעיין בזה, כלומר- את יכולת ללבוש תחתון צבעוני, ואם יש הפרשה, שאת לא מרגישה אותה (וזה חשוב- זה חייב להיות בלי הרגשה), את לא חייבת לבדוק אם זה אדום או לו.
אם הכמות ממש גדולה, או לחילופין שאת מרגישה את זה יוצא, את חייבת לבדוק.


אונס
מלבד העובדה שכמובן צריך לטפל בעניין מבחינתך וכדומה, ואני מקווה ומניח שאת עושה את זה, הרי שבחינה הלכתית (אני לא מתכוון כרגע לצד הזוגי, שבו תצטרכי לבחון היטב מה נכון לספר ומתי, כי אני חושב שבעלך, בגדול, צריך לדעת), מבחינה הלכתית את לא חייבת לספר כלום. רק כהן גדול מחוייב להתחתן עם בתולה, וכל עוד האונס לא היה "גילוי עריות", כלומר של מישהו מהמשפחה הקרובה, הרי שאת יכולה להתחתן עם כל אחד. כך שמבחינה הלכתית יבשה את לא חייבת לספר שלום.
כמובן שמבחינה נפשית, זוגית, וכדומה וגם מבחינת התמיכה שאת תצטרכי, חשוב למצוא דרך ליידע את בן זוגך בעז"ה.
בהצלחה רבה......  
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה