close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בתולי האישה ו"בתולי" הגבר

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

שלום רב!
הייתי מעוניין לשאול האם ישנה חובה מדאורייתא להיותו של הגבר "בתול" (חסר ניסיון מיני) בעת כניסתו לחופה. ידוע לי כי ישנו איסור כזה אצת האישה (אשמח לקבלת האסמכתא אף עבור איסור זה), ומכך אני מניח כי כעיקרון אם בנות ישרא לא תעבורנה על לאו זה, אזי כפועל יוצא אף הגברים יהיו "בתולים" בעת כניסת לחופה. כמו כן ידוע לי איסור שפיכת הזרע לבטלה המוטל על בני ישראל. אשמח לדעת האם ישנה אסמכתא לחובתם/אי חובתם של הגברים להיות "בתולים" בעת כניסתם לחופה מעבר להגיון הדברים כפי שכתבתי אותם לעיל.
אשמח לקבלת מענה מהיר.
אקדים תודות.

תשובה:

שלום רב,

לא בדיוק הבנתי מה כוונת השאלה, האם אתה מעוניין בפסוק שבו יש איסור? למצווה כזאת?
הפסוק הישיר שעוסק בעניין הוא "לא יהיה קדש בבני ישראל" שממנו לומדים שאסור שבחור רווק (שים לב ללשון הזכר בפסוק, שממנו לומדים גם לנקיבה ולא להיפך) יהיה מוקדש לזנות. אמנם, "בעיה" זו ניתנת להיפטר על ידי קידושין מסויימים (מה שנקרא פילגש בלשון המקראית). בכל מקרה, אף אחד ממקרים אלו לא עוסק בחשיבות הבתולין, מכיוון שכך דרכה של התורה, היא מגדירה דברים כאלו מהצד האיסורי ולא החיובי.

אמנם, מבחינה מעשית יש איסור לקיים יחסים עם אישה נידה ולכן גם אין אפשרות לקיים יחסים לפני חתונה (ואסור לאישה לא נשואה לטבול). לגבי עצם חשיבות הבתולין, בחז"ל יש ביטוי ש"אין האישה כורתת ברית אלא למי שעשה אותה כלי", דהיינו שהקשר הנפשי הנרקם בין זוג "בתול" נשאר לכל החיים (גם בהפקרות המינית של היום, כמעט תמיד מדברות או מדברים על ה"פעם הראשונה"). דבר זה נכון גם לגבי גברים, אם כי החספוס הטבעי של הגברים הופך את העניין לקצת פחות משמעותי עבורם...