close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בישול על כיריים בחוץ

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
כבאדר בתשעד24/03/2014

שאלה:

שלום בבירור שערכתי מצאתי שאפשר לבשל על כיריים של מי שאינו שומר כשרות או במלון דירות וכד'. הבנתי שצריך להקפיד שלא יגלשו מים או לשים חוצץ. השאלה שלי איזה עניין יש בגלישת המים שזה אסור? הרי זה גולש כלפי מטה לכיריים ולא הפוך מהכיריים לסיר. שאלה שניה היא האם אין בעיה לשים סיר כשר על כיריים אלו. ושאלה שלישית- אם רוצים לחצוץ, כיצד לעשות זאת? לעטוף סביב הלהבות או גם את הברזלים? ובמידה ולא עשו זאת האם אפשר לאכול בדיעבד?

תשובה:

אני באמת לא מבין מדוע יש להיזהר שלא יגלשו מים, אולי כדי שלא יווצר קשר בין הסיר לבין הכיריים.
אבל אם אני מבין נכון, הרי שמדובר על להניח את הסיר על המקום שבו יש אש, אם כך, הרי שמקובלנו שהאש שורפת הכל, ואין במקום ההנחה משום חוסר כשרות. אולי כוונת ה"חוצץ" שמדובר עליה היא מהמסביב?
נראה לי הכי פשוט לתת לאש, ללהבות הגז, לשרוף את האיזור ואז לדאוג שלא יהיה קשר בין הסיר לסביבה אליה לא הגיעה אש...
לגבי הגלישת מים, אני באמת לא מצליח להבין מה העניין. 
תשובות נוספות בנושא-
כשרות תה
מכיוון שתה לא נחשב כצמח נגוע במיוחד, והוא עובר המון תהליכי יבוש ועיבוד נראה לי שניתן לשתות את התה כך, שהרי הסיכוי שיש בו חרקים הוא קטן, וגם יש הכשר וגם יש שקיק שבולם חלק... אני סבור שזה בסדר גמור לשתות ללא סינון נוסף.
הבהרה
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.
המשך לכשרות
אם העניין הוא חציצה, זו לא בעיה, כי החרוזים הם חלק מהכפית, הם לא משהו חיצוני.
כשרות
אפשר לשרוף קצת באש את הצד של הכף שהנחת על החלבי.
לא הבנתי את הקשר לחרוזים בקצה השני, למה זה קשור להכשר? 
אבקת מרק בפסח
אבקת מרק בדרך כלל נחשבת לחמץ, בגלל שהיא נחשבת למכילה קמח (וזו אולי ההערה על הגלוטן, שהוא גלוטן חיטה), בכל מקרה, בדרך כלל במוצרי מזון נוהגים להקפיד על כשרות לפסח בגלל העובדה שהפועלים נכנסים לחדרי הייצור עם חמץ בידיים, או אוכלים תוך כדי עבודה וכדומה.
לכן- לא נוהגים לעשות שימוש במוצרים שאין עליהם הכשר לפסח, גם אם אין בהם קמח.
מצד שני, אם לא כתוב קמח על האריזה, ניתן בהחלט לשמור אותה לאחרי החג, במקום של החמץ שמוכרים לגוי ולעשות בה שימוש אחרי פסח.  
דבש דבורים
דווקא לא, למרות שהשאלה מצויינת. הרא"ש (רבינו אשר, מגדולי הפוסקים), כותב שלדבש יש תכונה מיוחדת במינה- הוא מטהר את חלקי הדבורים הלא כשרים שבו. הדבר נלמד מעצם הדבש, כי הרי יש כלל שכל היוצא מן הטמא טמא, ואם כך הדבש היה צריך להיות טמא!! אלא שהוא כשר בהכשר מיוחד מהתורה, מה שמכשיר גם את חלקי הדבורה שבו.