close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרך איברים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
דאיירתשעח19/04/2018

שאלה:

שלום הרב. אנחנו זוג חוזרים בתשובה, נשואים כבר 20 שנה, יש לנו כמה ילדים וחיי נישואים טובים ברוך השם. לפי הוראת רב לאשתי היה התקן כארבע שנים ומאחר שהוא הפריע לה התחלנו להשתמש בנרות. אני הבעל עברתי חיים קצת יותר משוגעים מאשתי בעניין חיי האישות לפני החזרה בתשובה, לא לשמחתי חלק גדול מהחיות שהייתה לי לפני התשובה היתה מקיום יחסי מין אינטנסיבי עם כמה בנות זוג... לאשתי ברוך השם כמעט ולא היה נסיון קודם וגם הוא די נורמטיבי. אנחנו השתדלנו כל השנים לדקדק בכל הלכות הנידה ככל יכולתנו ברוך השם. לי תמיד היו רצונות לגמור על אשתי אבל הבנתי שזה אסור ונמנעתי תמיד. עד שלמדתי קצת את הסוגיה של ביאה דרך איברים וראיתי שזה לא ממש אסור אם זה לא דרך קבע. עשינו את זה כמה פעמים אבל אשתי דואגת שאולי זה לא ממש בסדר. אני ממש מרגיש שאם זה מותר אז אני לא צריך להחמיר בזה, זה סתם גורם לי למחשבות ורצונות לא טובים, אני מאוד שמח שלפי ההלכה זה בסדר, ואני מרגיש שהתשמיש שלנו בקדושה ובאהבה. השאלה האם זה באמת בסדר? ואם כן האם זה בסדר שאנו עושים את זה ביומיים הראשונים שלאחר הטבילה במקום לשים נרות? וכן מה זה בדיוק דרך איברים? האם זה רק שאני משפשף את האיבר על הגוף שלה וגומר? או גם אם היא עם היד שלה גורמת לי לגמור? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

קודם כל ישר כח על זה שהצלחתם למרות החזרה בתשובה והחוויות הקודמות לשמור על חיי זוגיות כשרים ושמחים, ועל חיי אישות בריאים, שזה לא קל בימינו עם כל החוויות.

לגבי ביאה דרך איברים- באופן עקרוני אני בדרך כלל חושב ומתיר ביאה כזו כשיש איזה שהוא צורך, ולא כשאין. אני מתלבט אם במקרה שלך זה נקרא צורך, בגלל המחשבות ומה שאתה מתאר. אם תשאל אותי באופו אישי, ופחות הצד ההלכתי, הייתי אומר שלא. כלומר- הרי מותר לך להתחכך בגופה של אשתך ומותר שהיא תיגע בך, וכאשר מגיעים לשלב של הביאה עצמה, להיכנס לנרתיק. בצורה כזו זה מספק את רוב הרצונות שלך וגם נשאר בגדר ההלכתי היותר פשוט. אני, מצידי, מתקשה קצת להבין למה יש את הצורך דווקא לפלוט על הגוף, כל עוד ההתחכחות עצמה היתה בגוף. להגיד שזה הכי אסור? זה לא. יש דעות שזה יהיה מותר.

כך שאם אתה יכול להסתפק בזה, זה בהחלט רצוי כך. 

בכל מקרה זה לא יכול לשמש כאמצעי מניעה ליומיים הראשונים- כי נראה לי מוזר מאוד שדווקא בימים שאחרי הטבילה תהיו מוגבלים רק לחיבור חיצוני שכשזה. יש עניין עמוק ורוחני בחיבור הפנימי, היסודי של הגופים, ולוותר עליו כדי שהוא ישמש אמצעי מניעה נראה לי בעיה גדולה.

לגבי עצם המושג של ביאה דרך איברים, אני בדרך כלל חושב שהיד של האישה איננה נחשבת "ביאה דרך איברים", אלא דווקא ההתחכחות בגופה ממש. זה נראה לי שהיד היא סיפוק עצמי ולא ביאה... גם אם זו ידה שלה.

תשובות נוספות בנושא-
אונונת עי האישה
שלום וברכה,

השאלה שלך בהחלט קשה, כי מצד אחד יש לכם בעיה אמיתית (אי קיום יחסים שבע שנים זו בעיה רצינית מאוד), ומצד שני אני בדרך כלל חושב ש"אוננות" של האשה לבעל היא דבר בעייתי. כלומר- זה לא נראה לי דרך איברים. כלומר- במקרה שלכם בודאי ש"דרך איברים" מותרת ורצויה, כי זו הדרך היחידה לקיים יחסים (האם הבעיה משפיעה גם על קיום יחסים מאחור?). אולם השאלה היא האם אוננות של האשה (שאני מבין שנוגעת לשימוש ביד) נחשבת דרך איברים, ואני בדרך כלל חושב שלא, שזה לא דרך איברים אלא "אוויר". אולם בגלל הבעיה המיוחדת שלכם אולי יש מקום לחשוב על זה יותר מאשר במקרים אחרים.

לכן נראה לי שאם אתה מרגיש מסופק מקיום יחסים בדרך איברים, אז שתמשיכו בזה. אם ממש קשה לך אולי אפשר ל"התחיל" עם אוננות ואז כמרגישים שמקרבים ממש לפליטה, להצימד לגופה של אשתך וכך לעשות זאת.
צניעות
כשאתה שואל "מה הדין", האם אתה מתכוון לעצם השימוש בהם?

לגבי העניין של שבת זה פשוט יותר, משחה אסורה בשבת, כי יש איסור מריחה בשבת ולכן כל המשחות אסורות בשבת וממילא גם המשחה הזו.

לגבי כדורים, זה קצת תלוי, כי בגדול יש גזירה של חכמים על שימוש בתרופות בשבת, אולם פוסקי זמננו מתירים שימוש כאשר הכאב או הסבל גורם לזה שהאדם ממש לא מתפקד בשבת, נניח כדורים לכאב שיניים וכדומה. ולכן במקרה הזה זה תלוי- אם מדובר בצורך של ממש, בחוסר תפקוד וכדומה, וזה גורם לתסכול גדול ולסבל של הזוג (בהנחה שאי אפשר לכפר על זה בימי חול), זה יהיה מותר, אם לא, זה יהיה אסור בשל איסור שימוש בתרופות בשבת.

לגבי עצם השימוש במשחות כאלו וכדורים, ביום חול נניחו, זו שאלה מורכבת. באופן כללי אני חושב שזו בעיה, כי התכשירים הללו הוכפים את עצם ההנאה העצמית מהיחסים לעניין בפני עצמו, וזו בעיה... אנחנו מתייחסים להנאה מיחסים כחלק ממכלול של יחסים בין איש לאשתו ולהנאה משותפת ולא סתם "לדחות את הפליטה כדי להנות יותר". אני בדרך כלל חושב שזה עניין נפשי יותר מאשר עניין גופני. ולכאורה אין בכלל מקום ל"הגברת התשוקה". 
כל זה נכון כל עוד אין בעיות, ברגע שיש ח"ו בעיות של תפקוד, אז זה כבר משהו אחר לגמרי וזה מותר ורצוי.
יחסי אישות
אם מדובר בחודשיים, אני מניח שחלק מהזמן הזה תהיו אסורים, בגלל ההפלה (מעולם לא נתקלתי בביטוי "לידה שקטה", למה הכוונה בדיוק? זו הפלה רגילה או משהו אחר?). לכן אולי תוכלו במשך התקופה הזו לקיים מה שנקרא "ביאה דרך איברים", הכוונה היא לביאה שבה אין חדירה, והזרע נפלט על גוף האשה. יש כאן באתר המון שאלות בנושא של ביאה דרך איברים וגם תיאורים די מפורטים של מה זה ואיך נכון לעשות את זה לפי מדרגות שונות של חומרה. 
בכל מקרה, זו נראית הדרך למשך חודשיים, וזה נראה פרק זמן הגיוני לצורך זה. אם זה קשה לכם (כי בסך הכל בביאה דרך איברים האשה אינה נהנית בדרך המקובלת), הייתי מציע לפנות לפוסק, יתכן ורב פוסק בעל כתפים ממש רחבות יוכל להתיר גם דברים אחרים. אבל אם זה בסדר- ביאה דרך איברים נראית לי הדרך עבורכם לזמן הזה.

בהצלחה ובהצלחה עם ההריון.
יחסים
Tני חייב להודות שהתיאורים המאוד גרפיים שהיו בשאלתך מעט מפריעים לי. לכאורה אין צורך הפירוט כל כך גדול של המצבים. לכן גם לא קראתי הכל לפרטים.

בכל מקרה, התיאורים שכן קראתי נראים לי בעתיים, לפחות במובן של הוצאת הזרע. אנחנו לא נוהגים להתיר הוצאה של הזרע בחוץ (מה שקרוי ביאה דרך איברים), אלא אם כן יש לכך סיבה רפואית וכדומה. ולכן כל המקרים בתיארת שבהם יש מצב של הוצאת זרע כזו, ללא צורך רפואי, הם בעייתיים לעניות דעתי.

מותר לאדם להתחכך באשתו, וכן לעשות רבים מהדברים שתיארת, אולם לא במצב של הוצאת זרע או אוננות.  
מין אורלי (בעל באשתו) בעיינים עצומות

אכן לפי דברי רבי יחונן בן דהבאי בגמרא, וממקומות אחרים בגמרא, משמע שיש איסור הסתכלות ולכן עצימת העיניים יכולה להועיל.
כיסוי עיניים נראה לי ממש מוגזם...

אולם לפי חז"ל ישנה סיבה נוספת לבעיה של בעל שמנשק או יותר באותו מקום- וזה בעניין של מאיסות, כי באותו מקום, בהרבה מקרים, יש הפרשות וריחות שיכולים לגרום למעט זילות של האשה בעיני בעלה.

ולכן בדרך כלל אני מתיר לעשות את זה קצת מעל (באיזור הדגדגן לדוגמא), ולא ממש ממש בפתח. בצורה כזו יש גם את המעשה וגם את העניין של המאיסות. במקרה כזה אין צורך בעצימת עיניים. ויש לא מעט פוסקים שאומרים שאיסור ההסתכלות הוא רק בהסתכלות של "מחקר" ולא במקרה של מבט חולף.

כך שמותר לבעל לעשות זאת לאשתו, מלבד אולי ממש ממש  בפתח הנרתיק.

זרע לבטלה
אין הבדל בין מצב שבו האשה בהריון בענין זה לבין מצב שהיא לא בהריון, זה אותו ענין, אם מור כשהיא לא בהריון אז מותר גם כשהיא בהריון ולהיפך. קיום היחסים בין איש לאשתו הוא לא רק בשביל להוליד, ולכן גם אם היא בהריון, אין שינוי בהגדרה.