close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אמונה

הרב יניב חניא  יח תשרי, תשסט  17/10/2008

.......................

שאלה:

לרב יניב חיניא שלום
תקופה ארוכה אני נמצא במצב של ספקות באמונה קראתי הרבה ספרים דיברתי עם רבנים והדברים לא היתחברו לי...
קראתי את כל תשובותיך ושמעתי את שיעורך בנושא ועדיין לא הבנתי מהי לדעתך הדרך לאמונה בצורה שיטתית, חוץ מזה אם תוכל להתייחס לכך שאם אי אפשר באמת לדעת כי לא תהיה בחירה איך אפשר להאמין. מצפה לתשובתך, אם אפשר לפרט אפילו בראשי פרקים או בהפניה למקומות  אחרים , תודה.

תשובה:

את לא מציינת באיזה תחום הספיקות שלך באמונה והאם מדובר על קשיים מסויימים או על תחושה כללית לא חיובית. אולם כפי שציינת אני פעמים רבות כותב ומשיב שאי אפשר להוכיחאתהאמונה "עד הסוף". מטרת בריאת העולם היא שהאדם יגיע לאמונה לבד, ההגעה לאמונה היא גם העבודה וגם השכר עצמו, שאמונה וידיעה שכל מה שקורה זה לטובה היא השכר עצמו. כאשר מתקדמים מאוד באמונה גם מבינים עד כמה זה השכר עצמו.
הרמח"ל, בכמה מקומות, גם מציין שזו אחת ההוכחות לגדלות של הקב"ה- העובדה שהאמונה, העבודה שאנו עובדים והשכר הם אותו דבר.
מצד שני,אי אפשר להוכיח אמונה באופן מוחלט, כי אז הרי העבודה שלנו כולה היתה נעשית! וממילא לא היה טעם לכל העולם, שמטרתו לגרום לכך שהאדם יתאמץ ויאמין למרות הקושי הגדול והבלתי פוסק שמלווה אותו כל ימיו...
על פי זה, עצם הגשמת המטרה של העולם היא העובדה שהאמונה לא מוכחת באופן סופי ומוחלט, למרות שברמות רוחניותמסויימות, הדורשות מאמץ גדול, כבר יש וודאות באמונה (אם כי אז ישנן שאלות אחרות, כמו צדיק ורע לו, רשע וטוב לו וכדומה).