close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אבק לשון הרע

הרב יניב חניא  ח אב, תשפג  26/07/2023

.......................

שאלה:

לאחרונה יצא לי לשמוע את הביטוי "אבק לשון הרע" הרבה פעמים. למה הכוונה? מה זה אבק לשון הרע?

תשובה:

חז"ל אומרים שיש משהו נוסף על איסור לשון הרע של ממש. מה שחכמים מכנים- "אבק לשון הרע".

כלומר- לא ממש לשון הרע אלא משהו שקרוב אליו. למרות שהביטוי "אבק" אולי מלמד שזה אותו דבר, רק בצורה דקה יותר. כמו שאבן הופכת לאבק על ידי טחינה... ההגדרה היא שישנם מספר דברים שיכולים להיות מכונים "אבק לשון הרע".

אז ישנן מספר הגדרות בגמרא ל"אבק לשון הרע". שחלקן שונות אחת מהשניה.

לדוגמא, דברים שאם מספרים אותם לאחרים האחרים יכולים לבוא לידי כך שידברו לשון הרע... לדוגמא- כאשר אומרים על אדם שהוא טוב מאוד בפני אנשים ששונאים אותו... סביר להניח שבמקרה כזה השומעים יבוא לידי אמירות שליליות ולשון הרע עליו- "מה פתאום, הוא לא כזה טוב" וכדומה... במקרה כזה הדברים מוגדרים כאבק לשון הרע.

ישנם גם דברים שמהם יכול לצאת לשון הרע אפילו אם השומעים אינם שונאים את האדם. כמו להגיד על אדם שהוא עשיר מאוד ונדיב מאוד- הרבה פעמים זה יכול לגרום לאנשים להגיב בשלילה (בגלל קנאה וצרות עין)- "מה פתאום, הוא לא כל כך נדיב" וכדומה... במקרה כזה הדברים יכולים להיות מוגדרים כאבק לשון הרע ואסור לומר אותם

עוד דוגמאות-
אסור להגיד על מישהו- "מי היה מאמין שהאיש הזה יתקדם כל כך, או יגיע כל כך רחוק", למרות שכאילו מתכוונים לטובה, הרי שיש כאן אמירה שלילית עליו וזה אבק לשון הרע. אסור גם להגזים יותר מידי בסיפור שבח על מישהו אחר, כי סביר להניח שבאיזה שהוא שלב זה ימאס לשומעים ומישהו יבוא ויגיד- "אה... הוא לא כל כך צדיק כפי שאתה מציג אותו".

דבר נוסף שיכול להיחשב כלשון הרע- כאשר אדם מספר דברים מותרים, אבל השומעים עלולים לחשוב שזה לשון הרע (מכל מיני סיבות, לדוגמא- אם הוא מתכוון לטובה, אבל השומעים לא יודעים את זה או משהו דומה). במקרה כזה, למרות שהוא בעצם לא רוצה לדבר לשון הרע- זה ייחשב אבק לשון הרע! כי האנשים סביבו חושבים שזה לשון הרע.

ועוד הגדרה לאבק לשון הרע שחכמים נותנים לנו- כאשר מספרים שבח גדול על מישהו שיכול לגרום לו נזק, כמו לספר עליו שהוא מארח אנשים בצורה נפלאה ומזה יהיו אנשים לא חיוביים שיבואו להתארח אצלו, זה גם יכול להיחשב אבק לשון הרע.