close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יחסי אישות

הרב יניב חניא  ה תמוז, תשעג  13/06/2013

.......................

שאלה:

הנושא שלום, אני בחור ישיבה שבדרך לחתונה. יצא לי לקרא הרבה על הנושא של יחסי אישות,הן בפן ההלכתי והן בפן האמוני ואני מרגיש שישנה מעין סתירה ביניהם! ז"א בפן האמוני מאוד משתדלים להראות שהחיבור בין בעל לאשתו הוא רמה גבוהה וקדושה אך בזווית ההלכתית אנחנו מוצאים נטיה הפוכה! הן בפסיקת שולחן ערוך שפוסק את כל החומרות של הגמרא..פתאום בנושא הזה 'לא הולכים לפיו'? וגם הרמ"א שכביכול פותח פתח לזוג,מוסיף בסוף שכל הממעיט בתשמיש הרי זה משובח. אם כן,אנחנו רואים מגמה ברורה של ההלכה שכל עניין התשמיש הוא דווקא מכוון להבאת ילדים/מצוות עונה בזמנה, אך מה שמעבר לכך הוא פחות טוב,פחות משובח. דהיינו,אדם שחותר להתעלות והתקדמות בעבודת ה' לא ינהג ככל העולה על ליבו,אלא ימעיו ויפרוש ככל שניתן. כמו כן ראיתי מספר פעמים שכתבו שבשעת מעשה יכוון רק לשם שמיים ומצווה ולא להנאת עצמו! מהו אותו 'לשם שמים' במעשה הזה?בפרט כאשר אין זו ביאה שתביא להריון. והרי הנחיה כזו מוציאה את כל ההנאה מהמעשה.. אשמח ממש לתשובה בהרחבה והסבר על הפרטים הנ"ל כי אני יודע שאם הדברים לא יתיישבו על ליבי לא אוכל לגשת לכך בלב שלם,וזה מפחיד אותי שזה יהיה כך. תודה מראש.

תשובה:

בראש ובראשונה מזל טוב לחתונה, שיהיו כל הברכות וכל הישועות.
הנושא שאתה מעלה הוא דוגמא קלאסית למקרים שבהם ההלכה היא מורכבת מכמה וכמה גוונים ויש בו הרבה נטיות לכאן ולכאן. כאשר אנחנו פוסקים הלכה היא אף פעם לא מנותקת מכל השאר- דברי הגמרא, דברי הראשונים, דברי המקובלים (זה נושא בפני עצמו כמובן, היחס בין הקבלה להלכה), הנהגות שבעל פה ועוד. בתחום הזה בהחלט "ישנה בעיה"- הוא מתואר במקומות רבים כקדוש וטהור (אצל חלק מהמקובלים האיבר נקרא "האיבר הקדוש", לא פחות) ואילו היחס ההלכתי בשולחן ערוך מעט דומה למה שתיארת. ולכן יש פוסקים ויש תורה שבעל פה שמכלילה את הכל ועל פי זה קובעת את ההלכה וההנהגה המעשית.
בראש הפירמידה ההלכתית עומד השולחן ערוך, אולם הוא לא מנותק מדברי הגמרא, הראשונים ועוד. בודאי בנושא כזה, שבו יש כללי צניעות מובנים וברורים מראש.
כעת, בשום מקום לא משמע שקיום יחסים בין אי\ש לאשתו הוא רק לצורך הולדה, כמעט להיפך- בכל מקום ברור שיחסי האישות הם חלק מחיי הנישואין וחלק חשוב שלהם ללא קשר לפריה ורביה. גם לגבי מצוות העונה, לענ"ד כאשר קוראים את ההלכה הזו צריך להבין את ההקשר- ההקשר הוא שבדרך כלל הבעל "רוצה" והאשה, לכאורה, פחות ולכן היתה יכולה לצמוח מחשבה שלפיה זה תלוי ברצון של הבעל- אם הוא רוצה אז כן ואם לא, הרי ממילא האשה אינה ממש רוצה. לכן באה מצוות עונה וקובעת מסמרות של מחוייבות הבעל כלפי אשתו בעניין הזה.
נראה שנקודת המרכז היא החידוש ביחס לאישות כאל קשר זוגי ולא הנאה עצמית, כאשר האדם שוקע ברגעים הללו הוא יכול הקלות להתמכר לתאווה, כמו שקורה בעולם כולו היום, הוא יכול לחשוב שהעניין הגופני הוא לב ומרכז העניין, הוא לא רק יכול לחשוב, הוא כמעט תמיד יחשוב כך... ממילא באה ההלכה וההנהגה  הרוחנית וקובעת שיש למעשה פנים אחרות, שההגבלות בעניין מעלות אותו לשם. זהנו לדעתי הנושא של לשם שמיים בעניין- האם האדם מתאווה, שוכח את העולם וחושב רק עצמו או שהוא מתכוון למעשה רוחני פנימי של קישור שיש לו גם גוון מעשי. הדוגמא לזה היא כמובן האכילה- גם אכילה מועדת כמעט תמיד להפוך למצב של התאוות והתבהמות מוחלטת ובכל זאת בימינו מעטים מאוד טוענים שצריך לאכול רק בשביל לחיות, לבלוע מין כדורי מזון מרוכז שיתנו לגוף אפשרות של חיים. ותיתכן בהחלט אכילה לשם שמיים שיש בה גם אכילה מעניית של דברים טובים וטעימים וגדולי האמוראים עסקו באכילה קדושה שכזו. זה נכון שהיו בודדים שהמעיטו באכילה בצורה קיצונית, אולם אלו היו בודדי בודדים והיו רבים, גם קדושי עליון, שאכלו בצורה נורמלית.
יתירה מזו, לדעת כל הפוסקים ואנשי הרוח בימינו ההנהגה הזו פחותל שייכת לימינו... העולם התקדם מעט וכיום פחות צריך את הסיגופים ועינויי הגוף כדי להתקדש. זה נוגע לכל התחומים וביניהם  האכילה והאישות.
מניסיון כמי שעונה על המון שאלות בתחום אני יכול לומר לך שההגבלות ההלכתיות הישירות, של דיני נידה וכדומה, הן קשות ומורכבות מספיק והן מהוות פעמים רבות מקור לקושי לא פשוט לזוג כך שאין שום מקום להוסיף עליהן בימים אלו, ודי לנו בהלכה.    
    
תשובות נוספות בנושא-
יחסי אישות
א. בודאי שישנה מחויבות, אשה שלא מעוניינת לקיים יחסי אישות עם בעלה יכולה להיות מוגדרת "מורדת"
שאלה 2
א) חשוב לדעת שלעיתים נדירות ביותר נשים מגיעות לסיפוק המתואר כל כך בקלות במקומות "אחרים", זה תלוי ב
שאלה על תשובה שראיתי פה באתר

כאשר עונים על שאלות באינטרנט, יש פעמים רבות שיקולים של מה לכתחילה ומה בדיעבד. האיסור לקיים יחסים

שאלה
לרוב הדעות שאני מכיר מדובר על המקום עצמו בלבד ולא על השיער, כלומר אסור להסתכל במקום ממש, על השיער מו
בינו לבינה
1. התשובה היא כן, אני בדרך כלל כותב לאנשים לא להפוך את זה לדבר קבוע ורגיל בחיי האישות, אלא באקראי.
קיום יחסי מין בזמן הריון
אין מגבלות על קיום יחסים בזמן ההריון, יחסי אישות הם לא רק לשם פריה ורביה אלא גם לשם הקשר בין איש אשת