close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לחם פשתן דל פחמימות - ביכורים

הרב יניב חניא  א אב, תשעז  24/07/2017

.......................

שאלה:

שלום הרב. אני אוכל לחם פשתן דל פחמימות שעוזר לי מאוד לשמור על רמת סוכר נמוכה. א. כתוב על האריזה שברכתו מזונות אבל הוא מפשתן כמעט כולו ואין בו יותר מ2 וחצי אחוז קמח שיפון האם לא בירכתו שהכול? ב. האם אפשר בשבת לצאת ידי חובה בסעודת שבת בלחם פשתן אני מצרף קישור לאתר של החברה יש שם את כל הפרטים על הלחם http://www.pishtan.co.il/ תודה רבה

תשובה:

לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני, אני לא בדקתי את הלחם עצמו ולא ראיתי את המרכיבים לעומק, רק מה שהם מתארים באתר, והם מתארים שם שמחלקת הכשרות של הבד"צ החליטה מזונות, כך שאני מניח שיש להם את הסיבות שלהם. 
יש במאפים התייחסות למה שקרוי "מעמיד", או חומר שהוא מעט בכמות אבל חשוב למבנה הלחם... אולי את זה הם לקחו בחשבון. בכל מקרה, לי קשה לחלוק עליהם בלי לדבר עם מישהו מהמפעל או לדעת יותר על הצד של האפיה.

לגבי ארוחות שבת, אני סבור שאי אפשר לאכול את הלחם בתור סעודת שבת, אין בו מחמשת מיני דגן מספיק. לכן העצה שלי פשוטה- לאכול לחם (אולי עדיף לחם מלא במקרה שלך) כביצה, שזה בערך פרוסה ואחר כך להמשיך לאכול רק מהלחם הזה. בצורה כזו תתחייב בברכת המזון על הלחם ה"רגיל" ובכל זאת לא תאכל ממנו יותר מידי.
תשובות נוספות בנושא-
מים אחרונים
1. המקור הוא הגמרא שקובעת שמים אחרונים הם חובה כדי לנקות את היידים לםפני הברכה ומעוד סיבות כמו מלח ס
ברכה באמצע סעודה
חכמים לומדים מפסוקים שצריך להתרגל לברך ברכות הנהנין לפני האכילה או ההנאה, וזהו כלל חשוב ומרכזי שנוגע
ברכת המזון
אם התחלת לאכול בשבת והסעודה נמשכה למוצאי שבת, אז צריך לומר רצה והחליצנו בברכה גם במוצאי שבת? צריך לה