close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עונשו של מי שלא נשוי

הרב יניב חניא  ג סיוון, תשעט  06/06/2019

.......................

שאלה:

רציתי לדעת הרב מה העונש של אדם שיצא מהעולם בלי להתחתן. כמה זמן יורד לגהנום וכו... באיזה גלגול חוזר. האם כל מי שיצא מהעולם ולא התחתן נענש? עד כמה חמור מי שלא השאיר ילדים בעולם. אם אדם מלא מצוות והוא אדם דתי. אבל מצווה זו לא קיים. האם הוא אשם? או שהשם רצה שככה יהיה. ( כמו שאר הגזרות של הבורא... כמו עשיר עני חכם טיפש וכו...) האם זה מחייב לחזור בגלגול? כמה זמן כף הכלע? תודה.

תשובה:

האמץ שאני לא יודע, איך אני יכול לדעת? עניין העונשים, הגיהנום וכדומה הוא לא ידוע לנו. ומלבד כמה דברים מאוד ספיציפים, שכתובים בדרך כלל בזוהר, אין לאף אחד יכולת לדעת מה בדיוק קורה או איך נראה או מה יש בעולם הבא. יש שכר ועונש, אולם הם במובנים רוחניים שרחוקים מאיתנו כעת.

לגבי עצם הענין- חכמים אכן מאריכים בכך שאדם שלא מתחתן פוגם מאוד, כי מטרת העולם היא ישוב והולדת ילדים ובניה, ומי שלא עוסק בזה ממעט את הדמות ועוד... יש בגמרא סיפורים על גדולי עולם שלא הביאו ילדים או לא התחתנו וזה בדרך כלל בהקשר מאוד שלילי. זה מספיק לנו כאן בעולם הזה- לדעת שחכמים אמרו שזה לא טוב.

כמובן שיתכנו מצבים שבהם זה לא תלוי באדם עצמו, שיש כל מיני גורמים חיצוניים וכאן, כמו בכל דבר, אם זו לא אשמתו, אז אנוס רחמנא פטריה.

בכל מקרה, לא הייתי מציע לעסוק במשמעות של הדברים הללו בגיהנם או בכף הקלע (שבשבילי זה לא יותר מאשר ביטוי), אלא במה אמרו חכמים ואיך התורה שבעל פה הגדירה את המצווה. 
תשובות נוספות בנושא-
מניעת הריון
אני סבור שבמקרה שלכם, כפי שאתה מתאר אותו, ניתן למנוע. 
מה גם שיש לכם שני בנים ושתי בנות.
פרו ורבו
על פי חז"ל לא. יש צורך ללדת בן ובת כדי לקיים את המצווה. על פי דעה אחרת בגמרא צריך שגם בן ובת אלו יל