close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רזי ברקאי: אין אמון בבית המשפט העליון בגלל פרידמן וביקורתו...

חני לוזה אלול, תשסט25/08/2009

רזי ברקאי מסביר בדרך אגב למאזינים למה אמון הציבור בבית המשפט העליון כל כך נמוך: בגלל הביקורת של שר המשפטים לשעבר, פרופסור דניאל פרידמן. מחקרים מראים אחרת, אבל למה לקלקל את התיאוריה עם העובדות?

בתוכנית 'מה בוער' בגל"צ , ביום שני, ד' אלול 24.8.09, ערך רזי ברקאי ראיון עם השופט העליון בדימוס, המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, אליהו מצא. מצא ידוע כמתנגד חריף לפרידמן, שר המשפטים לשעבר.

הראיון נערך בעקבות בחירת שלושת השופטים החדשים לבית המשפט העליון, ולאחר שברקאי ראיין את שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן.

התימלול הרצ"ב נמצא גם בגוף ההקלטה:

ברקאי: תגיד, אתה מודאג מהמעורבות או מהשקפת העולם שמייצגים גם דניאל פרידמן וגם יעקב נאמן שבעקבותיה סקרים בתקשורת מלמדים שאמונו של הציבור בבית המשפט העליון בישראל הולך ויורד?

מצא: אני מקווה שזה איננו נכון.. אם יש בעניין הזה דבר מה -אז כמובן שהאשם איננו בבית המשפט העליון אלא במי שמבקרים את ביהמ"ש העליון ללא ללא כל יסוד ומתוך מניעים שאני (...) מתקשה לעמוד על טיבם.
...' יעקב נאמן - אינני חושב שזו דרכו.[זו] בהחלט היתה דרכו של דניאל פרידמן . הוא בקדנציה שלו לצערי גרם נזק רב ליוקרה של בית המשפט העליון. אני מקווה שזאת לא היה כוונתו אבל אלה היו התוצאות לגבי יעקב נאמן, ימים יגידו, אני מאמין שהוא יהיה שר משפטים טוב. הוא ישמור על כבודו של בית המשפט העליון כפי שהוא שומר...

ברקאי: העניין - הוא שהוא עושה בשקט את מה שעשה ברעש דניאל פרידמן משום שהשקפת עולמו די זהה לזו של דניאל פרידמן
אלא אם כן אתה חושב שהנזק של פרידמן היה בעיקר נזק תדמיתי-תקשורתי ולא נזק ענייני

מצא: הנזק של פרידמן היה בראש ובראשונה נזק תקשורתי מפני שבתחום הענייני הוא לא השיג כל כך הרבה מלבד איזה שהם תיקונים קטנים פה ושם
מה שנוגע ליעקב נאמן זה שיש לו השקפה כזו או אחרת זה לגמרי לגיטימי, אבל הוא איננו עושה שום דבר בובמסטי מתוך כוונה לפגוע בבית המשפט העליון .הוא מכריז וחוזר ומכריז שהוא חרד לכבודו של ביהמש העליון וליוקרתו ומגן עליהם... זה אולי התפקיד הראשון במעלה של שר המשפטים.

רזי ברקאי מראיין את השופט העליון בדימוס, אליהו מצא, 24.8.09


בתדמי"ת תמהים: האמנם הביקורת על בית המשפט העליון היא היא שגרמה לפגיעה באמון הציבור בו כפי שמשתמע מדבריו של ברקאי?
גלישה פשוטה באינטרנט מוכיחה שהמציאות לגמרי אחרת: כבר בשנת 2004 פרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה סקר המראה על שחיקה באמון הציבור בבית המשפט העליון. גם ד"ר אריה רטנר מהמרכז לחקר פשיעה משפט וחברה באוניברסיטת חיפה עורך סקרים שנתיים משנת 2000 הבודקים, בין השאר, את אמון הציבור במוסדות אכיפת החוק, והסקר מתייחס ספציפית לבית המשפט העליון.
בשנת 2007 התפרסם מחקר על כרסום גדול באמון הציבור בבית המשפט העליון, מרמת אמון של כ-50% שבע שנים לפני כן - האמון ירד לרמה של כ-35%.
אפשר לקרוא כאן ניתוח של אחד המחקרים:
שפל חסר תקדים באמון הציבור בבית המשפט

כאמור, המחקר נעשה לפני מינויו של פרופ' דניאל פרידמן לכהונת שר המשפטים.
אבל למה לתת לעובדות לבלבל שדרן בכיר ברדיו ממלכתי?

יש לכם מה להגיד?
נציב פניות הציבור בגלי צה"ל, עו"ד עודד (דדי) לוינסון:
[email protected]

תדמי"ת :
 [email protected]

--------------------------------------------------------
מרכז תדמי"ת- לתגבור הדמוקרטיה במדיה הישראלית

מרכז תדמי"ת עוסק במעקב תקשורת, בשמירת זכויות הפרט והכלל מול כלי התקשורת, ובפעילות לקידום מדיניות "שמיים פתוחים" בתקשורת האלקטרונית

 מיסודו של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל (ע"ר)

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה