close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עניינה של הקשת בענן- לפרשת נח

הלל מרצבך  כט תשרי, תשסט  10/28/2008

הלל מרצבך במספר נקודות על מהותה של הקשת בענן...

בפרשתנו מופיעים מספר פסוקים הנוגעים בקשת בענן: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם: אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ: וְהָיָה בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן: וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר: וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ
לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר הֲקִמֹתִי בֵּינִי וּבֵין כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ:"


ונשאלות מספר שאלות על פרשיה זו:
1. מדוע דוקא הקשת היא האות ברית מה מיוחד בה?
2. מה תפקיד הענן בברית, הרי הקשת היא מסמלת שלא יהיה מבול? וא"כ מדוע מוזכר כ"כ הרבה פעמים הענן? 

ניתן לבאר ש"ענן" מבטא את מידת הדין שקיימת בעולם. כפי שכתוב הפסוק : "וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם וַיִּקְרָא בְשֵׁם ה':" ה' יורד ממידת הדין ועובר למידת הרחמים לסלוח לעם ישראל.
וכפי שרש"י כותב על הפסוק כאן: "בענני ענן- כשתעלה במחשבה לפני להביא חשך ואבדון לעולם", כשתרצה מידת הדין לשלוט ה' יוציא את הקשת, וירחם על בניו.

חז"ל אומרים לנו בגמרא על הקשת דברים חמורים : "כל שלא חס על כבוד קונו רתוי לו שלא בא לעולם מאי היא? רבי אבא אמר: זה המסתכל בקשת... דכתיב (יחזקאל א', כח) 'כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם כן מראה הנגה סביב הוא מראה דמות כבוד ה'.'... דרש רבי יהודה ברבי נחמני, מתורגמניה דריש לקיש: כל המסתכל בשלשה דברים עיניו כהות: בקשת, ובנשיא, ובכהנים. בקשת - דכתיב כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם הוא מראה דמות כבוד ה'..."
אנו רואים שקשת מבטאת את דמותו כבוד ה'. וגם זה צריך עיון, מדוע בשעת הדין ה' מתגלה אל ברואיו, דוקא אז לא מתאים היה ש-ה' יגלה את עצמו.

ניתנו הסברים רבים על משמעות הקשת וצורתה:
1. הרמב"ן פירוש א'- הקשת הפוכה מהצורה בה ה' היה צריך להחזיק אותה להלחם נגדנו, כביכול במצב של כניעה, שאין ה' רוצה להלחם איתנו. (כך דרך הלוחמים להציע שלום)
2. הרמב"ן פירוש ב'- אין לקשת יתר, ע"מ להראות שאין ל-ה' במה להלחם. אין הוא בא להלחם נגדנו.
3. ר' יוסף בכור שור- הקשת היא דמות כבוד ה', ע"פ הפסוק ביחזקאל, וכשהאנשים חוטאים ה' מראה את שכינתו ע"מ שיקבלו עליהם עול מלכות שמים, ויחזרו בתשובה.
4. רש"ר הירש- הקשת בנויה מ-7 גוונים המבטאים את הרבגוניות הרבה שיש בעולם, והכל משתתף לקרן אחת גדולה ולבנה. שישנם דרכים רבות להגיע אל ה'. וכשמידת הדין שולטת ה' מוציא את הקשת, שתעיד שהכל מוביל בסוף לאור אחד גדול.
5. ואלמלא דמסתפינא הייתי אומר, שאולי קשת היא כדמות כסא הכבוד, והיא כמו פה שכלפינו הוא עצוב. ה' אומר לנו שהוא עצוב, על התנהגותינו הלא ראויה. ולכן אנו לא מעיזים להסתכל על ה' שהוא עצוב, וזה חוצפה להסתכל על מישהו שכועס עליך, אנו צריכים להרכין ראש, ה' כועס עלינו. ומייד אנו שבים בתשובה. ואז אותה קשת היא גם חיוך מצד ה', הוא מצידו רואה אותנו שאנו מתעוררים בתשובה, ואותה קשת היא בעצם חיוך מצידו של ה'.

וכפי שהרמב"ם כותב שאסור לאדם לכעוס, אלא כעס הפנים : "יראה עצמו בפניהם שהוא כועס כדי לייסרם ותהיה דעתו מיושבת בינו לבין עצמו כאדם שהוא מדמה כועס בשעת כעסו והוא אינו כועס."
שנזכה לראות את ה' תמיד "מחייך" אלינו באמת, ולא נזדקק לסימנים של כעס כלל, אלא רק לשפע גדול של חסד וצמיחה, ונזכה לישועה כדברי הנביא הושע : "וְאֶת בֵּית יְהוּדָה אֲרַחֵם וְהוֹשַׁעְתִּים בַּ-ה' אֱלֹהֵיהֶם וְלֹא אוֹשִׁיעֵם בְּקֶשֶׁת וּבְחֶרֶב וּבְמִלְחָמָה בְּסוּסִים וּבְפָרָשִׁים:"
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה