close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על רעשן וסביבון, גלותיות וגאולה

יהונתן גליסכט כסליו, תשע16/12/2009

חשבתם פעם על מהות המשחגים (מנהגי משחקי חגים) שעברו אלינו במסורת כ"כ ארוכה ואדוקה? המדריך המקוצר לרעשנים וסביבונים ומה שביניהם

חשבתם פעם על מהות המשחגים (מנהגי משחקי חגים) שעברו אלינו במסורת כ"כ ארוכה ואדוקה? אולי כבר שמעתם בעבר על חילוקים שונים בין פורים לחנוכה. אותי זה לא סיפק והחלטתי לעמוד על דיוקם של דברים.

ראשית כל, העובדות על מה שבין סביבונים לרעשנים:

1. סביבון מורכב מ2 חלקים שהם בעצם אחד: ידית וגוף הסביבון ושניהם מחוברים כמיקשה אחת. רעשן מורכב מ2 חלקים שונים המחוברים יחד.
2. סביבון מופעל ע"י כח האצבעות תוך כדי חכמה וכח עדין וממשיך לפעול פי כמה וכמה זמן מאשר עצם פעולת הסיבוב. רעשן מופעל ע"י כח שרירי יותר פנימי מגוף היד ומצריך פעולה מתמשכת ורצופה.
3. סביבון מופעל ע"י אחיזה, שליטה ופעולה מלמעלה ומסתובב ביציבות על הקרקע. הרעשן מופעל ע"י אחיזה בחלקו התחתון שאיננו גוף הרעשן ומסתובב באויר העולם.
4. סביבון מטרתו כשמו ליצור תנועת עיגולית מתמשכת ויציבה , בדרך כלל ללא רעש ואף גורם נחת. רעשן מטרתו כשמו לעשות כמה שיותר רעש מתוך התנגדות.
5. כח סיבוב הסביבון הוא ישיר מכח מסובבו וסיבובו משתלב עם חוקי הטבע. כח פעולת הרעשן הוא בהשפעת מפעילו בצורה עקיפה ומול התנגדות כוחות הטבע, מה שיוצר את הרעש.
6. סיבוב הסביבון מתבצע לכיוון רצון המסובב, בדר"כ ביד ימין ולכיוון ימין בגלל שיש בו מלאכת מחשבת וכשרון נרכש לשליטה. סיבוב הרעשן נעשה ללא מאמץ אינטלקטואלי מיוחד או נסיון קודם ויש צורך בהפוגות ובשינויים מימין לשמאל גם בידיים וגם בכיוונים ע"מ למנוע כאב, עד התייעפות...
7. סכנת הסביבון היא רק מגורמים חיצוניים לו שיעצרו את תנועתו. סכנת הרעשן היא בעיקר מעצמו , מבלאי טבעי וקלקולים שונים עד כדי הפרדות חלקים וכמובן התעייפות מהירה של מפעילו.
8. ע"מ לסובב סביבון עליך לוודא שאתה עצמאי ושולט בשטח ושאין בקרבתך סביבונים אחרים שהרי אם יש כאלו סיכויי השרדות סביבונך נמוכים ואף מסוכנים. בהפעלת הרעשן עדיף שיהיו כמה יחד לפעולה חזקה יותר אבל שימו לב: לא להעיר או לעצבן את השכנים והסובבים, הם יכולים להיות מסוכנים ואף לגרש אתכם מארצכם...
9. בסביבון חשוב בין השאר: המבנה, הקרקע היציבה שלו ובשלות מפעילו , ע"מ שיוכל לפעול כראוי וככוונת המסובב. ברעשן חשוב החיבור והשיתוף בין החלקים עצמם ע"מ שבכלל יוכל להמשיך ולהיקרא בשמו עלי אדמות , עד שימחה זכר עמלק.
10. לסביבון יש משמעות של תוכן מיוחד של חיבור נס עם מקום וקרקע. לרעשן אין ערך לכשעצמו אלא כל כולו לשלול ולהתנגד ובצורה לא סימפטית ואף יש לו חלק בביטול תורה אם זאת שזה לצורך קיומה...

ע"מ לעמוד על כל פרט ופרט יתכן ותכלה היריעה ולא נסיים, אבל מתוך מבט כולל גם הפרטים יובנו לדיוקם.

פורים וחנוכה - שניהם חלו אחרי בית ראשון שעם חורבנו התמעטה ונפסקה הנבואה וההשגחה הניסית הגלויה על ישראל בעולם, נפסקה מלכות ישראל וגלינו מאצנו. פורים - בגלות , חנוכה - בארץ ישראל. אמנם נס חנוכה התרחש כבר בימי בית שני אבל טרם היתה מלכות לישראל מאז ימי בית ראשון (כ300 שנה) ועדיין שלטו הגויים בארץ - הפרסים ואח"כ היוונים שניסו לעשות גלות ושמד בתוך א"י. חנוכה ופורים שניהם בעלי נסים נסתרים בתוך מערכות טבעיות. ומה ההבדל?
בגלות - אין כוחנו כי אם בהתעוררות רוחנית של תשובה , תפילה , מעשים טובים ואחדות חלקי העם ב"לך כנוס את כל היהודים" וכך עשו בימי מרדכי ואסתר ובזכות פעולתם מלמטה "סובבו את הגלגלים" העליונים למען ישועת ישראל שבאה בעקבות כך, אבל לא בצורה ישירה של מעשיהם למימוש הישועה אלא ככח השפעת הידית על גלגלי הרעשן ששם עיקרו. הפעלת הרעשן היא רק כדי ליצור רעש עליון , מה שמתנגד לכוחות הרוע השולטים בעולם. אם נפסיק את כוחנו בסיבוב הרעשן הוא יעצר מהר מאוד וכח עמלק יתעורר חזרה ויחלפו ליד אוזנינו ביטויי אנטישמיות וחלילה יותר מכך. אם נמשיך יותר מדי בהתמודדיות אלו, אנו נתעייף מהר מאוד וגם יש סכנה של שבירה והיפרדות חלקים ועם ידית בלבד כבר אין משמעות לרעשן. "כיוון שגלו ישראל ממקומן, אין לך ביטול תורה גדול מזה". בגלותיות, בניתוק ממקומנו הפיזי והרוחני ומייעודנו - אנו מוגבלים, אנו בסכנות, הפעולות המעשיות לא בשליטתנו, לפעמים לצד ימין ולפעמים לצד השמאל עד שמתעיפים או חלילה יפרדו החלקים.

לעומת זאת, בנסי חנוכה אנו שוב בא"י ובמצב כזה החומר והרוח הם מיקשה אחת. אין הפרדה בין מלחמה ושלטון לבין רוחניות והתעוררות. בחנוכה אנו שותפים לפעולה הנסית וההשגחה המגיעה מלמעלה ומסובבים בו זמנית את הפעולה העיקרית למטה, ע"י התעוררות ולחימה, רוחנית וגשמית, כמיקשה אחת. אם היינו מפרידים את הסביבון לשני חלקים - היינו צריכים לעזוב את החלק העליון ולסובב בכח את גוף הסביבון על הקרקע ואז לא נראה שהיינו מגיעים ליציבות ורגיעה וללא יכולת ליצור תנועה מתמשכת על הקרקע. אפשרות אחרת היא שהיינו מסובבים בכל כוחנו את ידית הסביבון המחולק אבל כמובן שפעולה זו לא מועילה מאומה לגוף הסביבון על הקרקע. אולי במקרה הטוב היה לנו סביבון שלם ביד אבל הוא לא שימושי אלא בשב ואל תעשה. כמו כן בהרעשה בפורים יש צורך מסוים ואין מי שלא חווה זאת , אבל משחג הסביבון הוא כבר נתון לבחירה ישירה (אולי אחרי קריאת המאמר תהיה יותר מוטיבציה לכך). גם אם היינו שמים הפרדה או רווח בין הידית (מזכיר את המילה "דת"...) לגוף הסביבון כמו ברעשן - אז כל אחד שינסה זאת יווכח לראות שגוף הסביבון ישאר צמא למפעילו ואילו מפעילו אמנם מתאמץ אבל לא לפי כללי הסביבון, הקרקע והארץ, כיוון שעל הארץ יש הנהגות שונות מאשר באויר העמים של הרעשן. "מדינת ישראל היא יסוד כסא ה' בעולם" (הרב קוק).
בדורנו קמו להם סביבונים מתחכמים - כאלו אוטומטיים שמחכים לאיזה קפיץ מסתורי שיסובב אותם, כאלו נחמדים ומשעשעים אבל יחד עם זאת השמיטו את התוכן הפנימי שמכריז בחוץ באותיות קדושות על גבי קרקע קדושה, ואפילו ישנם כאלו בארצות רחוקות שעדיין מחכים לידית העליונה שחסרה להם כדי שתסובב אותם חזרה לארץ אבותם ועמם. אבל עם ישראל לא משליך גורלו ארצה בחוסר שליטה (או בחוסר שליט"א...) ומאידך לא נשאר עם ידית (או דת) בלבד. עם ישראל מחובר לארץ מושבו, מחובר לשורשיו, העליונים והתחתונים ומחבר כמיקשה אחת את ההשגחה והמעשים, הרוח עם החומר, בעצמאותו ובגאולתו.

נס פך השמן בא להורות לנו על נסי המלחמה הנסתרים. ההלל וההודאה כמו גם הדלקת הנרות הם על המלחמות והנצחונות (פסיקתא רבתי , מהר"ל מפראג והגרש"ז אוירבך)

"וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה, וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה" (דברים ח)
בדרשות הר"ן נאמר שזה לא איסור, אלא אדרבה - חיוב ומצוה. אין כאן סתירה וחשש כיוון שזכירת מקור הכח סמוכה להכרת כוחותינו, כשרונותינו ואף כל האמצעים והסיבובים בהם מתגלה ה' בעולם (וכן כתב האברבנאל ובעקבותיהם הרב קוק והרצי"ה).

כ"ה בכסלו חל 3 חודשים בדיוק אחרי בריאת העולם שהחלה ב"ויהי אור" בכ"ה באלול. בתקופה זו בחורף זהו היום הקצר ביותר בשנה לעומת הלילה הארוך ביותר ומיד לאחר יום זה מתחילה השמש להצפין והאור הולך וגובר. בדיוק בימים אלו אנו שותפים להגברת האור בעולם בהדלקת הנרות שהם עצמם מבחינת האור הגנוז של מעשה בראשית, ומעט מן האור דוחה הרבה מן החושך.

המקור המסורתי אומר שבזמן הגזרות בא"י "שיחקו" בסביבון כשלא יכלו ללמוד תורה בגלוי ובראש מורם.
יתכן ולמדו כאן דברים חשובים לפתרון הבעיות והגזרות ולמען שכלולה של תורת א"י ושחרורם של ישראל בא"י.

מתוך שילוב נכון נזכה לראות את סביבוננו ממשיך את פעולתו ותנועתו הברוכה לילה ויום ומושך את הארת הנס לעם ישראל בארצו ויתבטלו כל גזרות רעות מעלינו עד שתצא תורה מציון ודבר ה' מירושלים!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה