close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ספרי חיים ומתים- מה זה בדיוק?

הרב יניב חניאכז אלול, תשסט16/09/2009

אחת הנקודות המרכזיות בראש השנה מתייחסת לספרי החיים והמתים שנפתחים ביום זה. מה הכוונה? היכן אותם ספרים? מה פירוש שאנחנו נכתבים?

אחד הזיכרונות המרכזים העולים במוחינו בימים הנוראיים הוא עניין ה"ספרים", ספרי החיים והמתים הנפתחים בראש השנה לפני הקב"ה, כאשר הצדיקים נכתבים בספר החיים, הרשעים בספר המתים ואילו הבינוניים נשארים תלויים עד יום הכיפורים. עניין ספרי החים והמתים מופיע כבר בחז"ל והגיע אף לנוסח התפילה שאנו נושאים בראש השנה וביו הכיפורים. אנו מבקשים פעמים רבות "כתבנו בספר חיים", "כתבנו בספר כלכלה ופרנסה" וכדומה... מהו עניינם של ספרים אילו? האם אכן יושב הקב"ה מול ספרים ענקיים וכותב את כולנו לכאן או לכאן? מה אנחנו אמורים לכוון כאשר אנו נושאים תפילה ל"היכתב לחיים טובים וארוכים" (אמן)?

אולם לא רק שם, ישנה משנה מפורסמת בפרקי אבות שאומרת:
"דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים"
וגם כאן ניתן לפגוש את המילה "ספר", בהקשר של כתיבת מעשי האדם ועוד מקומות נוספים...

ראשית נראה שעלינו להפנים כי יש להשתחרר מההבנה הראשונית שבה הבנו את המושג "ספר החיים" בגיל צעיר. פעמים שאדם ממשיך להבין מושגים רוחניים רבים בצורה שבה הבין אותם בהיותו צעיר לימים וכך הוא גם ממשיך לחיות אותם לאורך זמן.

נראה שכאשר חכמינו מדברים על "ספרים" שבהם נכתבים המעשים הכוונה היא לרושם שמעשים אילו מותירים על המציאות. ישנם מעשים בעלי השפעה אדירה על התגלגלות המציאות האנושית, אולם האדם שעוסק בהם ברגע נתון אינו יכול לראות את מלוא ההשפעה של מעשיו לאורך זמן ואת יכולתם לשנות את ההיסטוריה ולכן מדריכים חז"ל שכל דבר יש לעשות בלב שלם. כי אי אפשר לדעת כמה הוא ישפיע, הרושם על המציאות הוא הספר שבו נכתבים מעשינו.

על פי זה ניתן היה לאמר שספרי החיים והמתים זהים בעניינם- ישנה מציאות אנושית ההולכת ונכתבת, הולכת ומתקדמת, מאז נפילת האדם בחטא אדם הראשון המציאות כל הזמן צועדת קדימה לקראת מטרה אחת- הגאולה השלימה של האנושות והיקום. זוהי המטרה שאליה שואפים כל המעשים כולם, אולם לצערנו ישנם גם מעשים הפוכים, ישנם מעשים הגורעים מהשגי האנושות, שמדרדרים את המאמץ הכביר לאחור... מעשים רעים הגורעים מהסך הכל של כולנו. האדם מתקדם כל הזמן, אולם ישנם גם נפילות כלל אנושיות. כל מעשה שאדם עושה נמדד בדיוק במדד הזה- מעשי הצדיקים מותירים רושם חיובי על האנושות ועל עם ישראל, מקדמים אותנו קדימה.. מצעידים אותנו ליעד הנכסף, צעד אחר צעד... הם נכתבים בספר הצדיקים, בספר האנושי שבו האדם מתקדם, שבו האדם (כלל האנושות) צועד בכיוון החיובי. לעומת זאת הרשעים נכתבים בספר האחר, בספר של הנסיגות, של הצעדה אחורה ושל דרדור המציאות בשלבי הסולם.

"כל מעשיך בספר נכתבים"- כל דבר שאתה עושה מותיר רושם על המציאות, משנה אותה ומגבש אותה... מעביר אותה שלב. יתכן שיעביר אותה שלב קדימה ויתכן שיעביר אותה שלב אחורה, לנסיגה. אילו היו יודעים כל אחד מאיתנו את עוצמת ההשפעה שיש למעשיהם של העולם- הרי שהיינו עושים את מעשינו בצורה אחרת לגמרי, משנים את התפיסה וממילא גם את דרך ההתנהגות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה