close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך מכינים את הקרקע לגינה?

מקסין לויטהכט אדר ב, תשעא04/04/2011

גינה היא סביבה מלאכותית שבה אנו שואפים לצמיחה מבוקרת. הצמיחה נעשית על ידי שיפור איכות האדמה והוספת מים ודשן כדי לעזור לטבע לעזור לנו. טיפים לשמירה על איכות הקרקע למי שרוצה גינה מטופחת ובריאה

האדמה היפהפייה שרואים במגזינים ובתוכניות גננות בטלוויזיה אינה מתקבלת במקרה, אלא כתוצאה מעבודה מקדימה. להלן השלבים הבסיסיים והחשובים הנחוצים לשיפור איכות הקרקע תוך יצירת מראה מסודר ומטופח לגינה.

1. שיפור איכות הקרקע
ניתן לשפר את איכות האדמה מכל סוג ואת יכולת אצירת המים שלה. כתוצאה, המרקם והמבנה של האדמה יסייעו לשורשים לצמוח ולספק לצמח את כל המזון שהוא זקוק לו. כפי שאומרים הגננים, "אם תדאגו לאדמה, האדמה תדאג לצמחים".

הצמחים מנצלים את המים ביעילות רבה יותר כשיש להם מערכת שורשים עמוקה המאפשרת להם להחזיק מעמד במשך זמן רב יותר מבלי להזדקק להשקיה, כיוון שהם יכולים לשאוב מים מנפח אדמה גדול יותר. באדמה חולית, המים מחלחלים במהירות מעבר להישג ידם של שורשי הצמח, ועל כן סוג אדמה זה דורש השקיה קצרה ותכופה. לעומת זאת, לאדמה כבדה (או חרסיתית – חימר), יכולת אצירת מים גבוהה, ולכן עדיף להשקות אותה ארוכות בתדירות נמוכה יותר.

איך תדעו אם יש לכם אדמת חול או חימר?
? השקו שטח אדמה במשפך. המים על פני השטח נעלמים מהר יותר באדמת חול, אך נשארים זמן רב יותר באדמת חימר.
? קחו חופן אדמה ולחצו בעדינות. כשתפתחו את היד, אם גוש האדמה שומר על צורתו, האדמה היא אדמת חימר. באדמת חול מרגישים גרגירים, והגוש מתפורר ומתפרק.

2. שימוש בקומפוסט (והרבה)
הפתרון לחול ולאדמת חימר זהה: שיפור הקרקע בעזרת תוספת קומפוסט, אותו ניתן לקנות ואף להכינו לבד. קומפוסט הוא התוצאה של תהליך ריקבון טבעי - מיליארדי יצורים מיקרוסקופיים יכולים להפוך גזם דשא, פסולת גינה, שאריות מהמטבח, עלים שנשרו וזבל לחומר אורגני עשיר מבחינה ביולוגית, המשפר משמעותית את איכות האדמה.
שימוש בחומר אורגני ישפר את מרקם האדמה ואת יכולת אצירת המים שלה. הדבר יעודד את פעילות תולעי האדמה ומיקרואורגניזמים, המסייעת לשיפור אוורור האדמה וחדירת המים אליה. קומפוסט גם מעשיר את הקרקע בחומרים מזינים.

3. הוספת חיפוי
חיפוי הוא שכבת חומר אשר מניחים סביב הצמחים על פני האדמה. חיפוי תורם לשיפור הקרקע סביב הצמחים אך מעניק לגינה גם מראה מסודר. חיפוי יכול לצמצם את הזמן המוקדש למטלות כמו השקיה וניכוש עשבים.
יצירת חיפוי מתרחשת באופן טבעי, אולם כגננים אנחנו רוצים לשמור על סדר, ולכן אנו מגרפים ומפנים את כל העלים והפסולת המצטברים על הקרקע ונרקבים לתוכה ורוצים להביא במקומם חיפוי אסתטי יותר. ניתן להשתמש בחומרים רבים לחיפוי, כמו קליפת עץ, עלים, שבבי עץ, קש או מחטי אורן.
חיפוי מכל סוג תורם רבות לגינה. כיסוי האדמה בשכבת חיפוי עבה ממתן את טמפרטורת הקרקע, שומר על הלחות, מאט את הסחף ומקשה על עשבים שעשויים להתחרות בצמחים על מים ומזון. הוא גם מתפרק בהדרגה ומזין את האדמה.
ליעילות מרבית, רצוי להניח שכבת חיפוי בעובי של כ-10 ס"מ בין הצמחים מיד לאחר שתילתם. לחיפוי אורגני יתרון בכך שהוא מוסיף לאדמה חומרי הזנה כשהוא מתפרק, אך מסיבה זו יש להחליפו באופן סדיר. חומרי חיפוי שאינם אורגניים, כמו חלוקי נחל או שבבי אבן, יעילים כמעט באותה מידה.


4. הקטנת המדשאה
רובנו רוצים עדיין כמה שטחי מדשאה בנוף שלנו, אך יש להימנע משטח דשא רב מדי. חישבו על כמות המים והדשן הדרושים לשמירה על הגוון הירוק של הדשא בקיץ. מדשאה ירוקה ועשירה בחודשים היבשים דורשת השקיה מרובה ותכופה.
אם תחליטו להקטין את המדשאה ולהחליף אותה בצמחים חסכוניים במים, תבלו פחות זמן בכיסוח הדשא ותחסכו מים, אנרגיה ודשן, וגם תפחיתו את כמות פסולת הגינה.
כדי להקטין את המדשאה ביעילות, יש להתחיל להחליפה באזורים בהם היא דלה, כמו שטחים מוצלים או לאורך שבילים. לאחר שהחלטתם מה שטח המדשאה הדרוש לכם לאירוח, ילדים וחיות מחמד, אפשר להחליף את הדשא העודף בצמחי כיסוי עמידים, ערוגות פרחים חסכוניות במים או בשיחים רב שנתיים.
מיקום המדשאה צריך להיות חלק מתוכנית עיצוב שתביא בחשבון את יעודה. אם הדשא נדרש כצמח כיסוי, יש אפשרויות אחרות שידרשו פחות עבודה ומים. אם תכסחו את הדשא לגובה של 4 ס"מ במשך הקיץ, הוא יהיה ירוק וחזק יותר לזמן רב יותר. כשהדשא צומח ומתארך, הוא לוכד את הטל ומפחית אידוי מהקרקע.

מקסין לויטה, ילידת דרום אפריקה, בעלת ניסיון עסקי רחב בפרסום ושיווק, יזמה ביחד עם פוריה פריד, שתיהן תושבות רעננה, את תערוכת הפרחים הראשונה מסוגה בארץ שתתקיים בפארק רעננה בחוה"מ פסח, 21-23.4.11. מדובר בתערוכה ארצית חדשה של פרחים, עיצוב גינות ושזירה, ברוח תערוכת הפרחים צ'לסי שבלונדון, אשר תביא לעיר רעננה את מיטב מעצבי הפרחים והגינות אשר יקימו תצוגות ושזירות פרחים, יחד עם מערך של מוצרי גן, פרחים, צמחים ומזון.

לאתר תערוכת הפרחים והגינון
http://www.flowershow.co.il/
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה