close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לחיות עם גב בריא- חלק שני

מאיר זורעה תשרי, תשעג21/09/2012

מאיר זורע, מומחה לבעיות גב ומחבר ספר בנושא, במאמר שני בנושא החיים עם גב בריא. והפעם סקירה של חומר רקע על מבנה הגב.

תגיות:

כהמשך לפתיחה, מעט רקע הכרחי על המבנה ותפקוד של עמוד השדרה

· חלקי עמוד השדרה

החוליות

· השרירים והרצועות
· מבנה הקשתות
· מערכת העצבים
· משורי תנועה

עמוד השדרה

עמוד השדרה הוא מערכת תנועה מופלאה מאוד, הוא בנוי מ-33 חוליות בגדלים שונים,ומתחלק לחמישה חלקים,לפי הסדר מלמעלה למטה:

עמוד השדרה הצווארי (cervical) מכיל שבע חוליות הצוואר 7עמוד שדרה חזי (thoracic), מכיל 12 חוליות 12

עמוד שידרה מותני (lumbar)מכיל חמש חוליות 5 עצם העצה (sacrum) מכיל חמש חוליות 5עצם הזנב (coccyx) מכיל שלוש עד ארבע חוליות 4

החוליות
החוליות, הן מין טבעות עשויות עצם בגדלים שונים, וביניהן טבעות סחוס - דיסק אלסטיות שבתוכה בועה מלאה חומר חצי- נוזלי צמיג- ג'לטין, למעשה הדיסק פועל כבולם זעזועים. למעשה חוליות הן מעין טבעות שיוצרות יחד מין צינור גמיש,אך קשיח, בו מונח חוט השדרה, המתחבר למוח.

השרירים והרצועות
החוליות מחוברות ביניהן על ידי מערכת שרירים רב שכבתית, גידים ורצועות. אל החוליות החזה מתחברות הצלעות, כמו כן באמצעות מנגנון מורכב של שרירים ורצועות מתחברות הגפיים.

עמוד השדרה מהווה מבנה חזק וגמיש בצורה יוצאת דופן, המסוגל לספוג עומסים וזעזועים חזקים במיוחד. עמוד השדרה הוא היסוד של מערכת התנועה והיציבה של גוף האדם. תנועה פשוטה כמו הליכה דורשת פעולה של עשרות שרירי השדרה בו זמנית.

מבנה הקשתות
לעמוד השדרה מבנה מיוחד, אשר כולל שלושה פיתולים-קשתות:
קשת קיעור- לורדוזה (Lordosis) של החוליות הצווארקשת קימור - קיפוז (kyphosis) של החוליות החזהקשת קיעור- לורדוז (Lordosis) של החוליות המותניות.
מערכת העצבים
עמוד השדרה הוא חלק ממערכת העצבים המרכזית של

מישורי תנועה
לחלקים שונים של עמוד השדה יכולת תנועה שונה,יש לציין כי רק 24 חוליות של עמוד השדרה ,הן בעלות יכולת תנועתית, שבע חוליות צוואר, שתים עשרה חוליות חזה וחמש חוליות מותן. וזאת משום שחמשת חוליות עצם העצה וארבעת חוליות עצם הזנב מתחברות עם גיל ההתבגרות:

לעמוד השדרה הצווארי יכולת תנועה מירבי, וכתוצאה בכך מפרקים אלו פגיעים יותר, ותזוזת החוליות ממקומן באזור זה היא שכיחה מאוד.לעמוד השדרה החזי יכולת מוגבלת יותר.

לעמוד שדרה מותני יכולת תנועה מוגבלת, אך מאידך גיסא, העומס על אזור זה הוא גדול מאוד, ולכן רוב הפגיעות הקשות במבנה החוליות, כגון בלט ופריצת הדיסק הם באזור זה.

 

מאיר זורע הוא מחבר ספר הדרכה מעשית לטיפול בבעיות גב "נוח להיות עם גב בריא", להשיג בחנויות הספרים

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה