close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נ - הקדמת שמבארת את אופיו של ר' עקיבא ואת תפיסת עולמו

הרב שמעון פרץכו שבט, תשפא08/02/2021
פרק נד מתוך הספר ואהבת
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק נד מתוך הספר ואהבת

תגיות:

פרק נ'

-       בוא ננסה ביחד, בעזרת השם כמובן, לפענח את המסר המרכזי שחז"ל רצו להעביר לנו. תנסה רגע לחשוב. למה דווקא תלמידי ר"ע מתו ולא אנשים אחרים, סתם אנשים פשוטים? הרי סביר להניח שאנשים אחרים לא היו יותר מתוקנים מהם.

-       אולי מפני שהקב"ה מדקדק עם צדיקים

כחוט השערה. הם היו יותר צדיקים מאנשים אחרים ולכן הקב"ה הקפיד עליהם יותר.

-       הגיוני מאד. אז מדוע דווקא תלמידי ר"ע, ולא תלמידי רבנים אחרים? האם רק תלמידיו חטאו בזה? האם רק תלמידי ר"ע היו צדיקים שהקב"ה מדקדק איתם כחוט השערה? וגם אם תאמר שהם היו צדיקים יותר מתלמידי הרבנים האחרים, האם ניתן לומר זאת על כל עשרים וארבעה אלף תלמידיו, שכולם היו צדיקים יותר מתלמידים של רבנים אחרים?

-       מאד לא הגיוני! כנראה שהעונש הנורא הזה בא עליהם לא רק בגלל שהיו צדיקים אלא גם בגלל שהם תלמידים של ר' עקיבא. עצם העובדה שהם תלמידים של ר' עקיבא גרם לכך שהקב"ה דקדק איתם יותר מאשר עם תלמידי חכמים אחרים.

-       מצוין. על מנת להבין את הסיבה לכך, עלינו לחזור אחורה וללמוד על ההיסטוריה של ר"ע והאישיות שלו. בוא ננסה ללקט את כל מה שחכמים גילו לנו על ר' עקיבא וננסה לראות האם גם כאן הם העבירו לנו מסר. חכמים לא סתם מספרים כל מיני סיפורים היסטוריים. לצורך כך יש ספרי היסטוריה. הם מגלים לנו רק פרטים הנצרכים להבנה עמוקה של מה שהתרחש, על מנת שנלמד מהם הדרכה תורנית וערכית.

-       אילו דברים אנחנו יודעים על ר' עקיבא?

-       נתחיל בדברים הידועים לכולם. אנחנו יודעים שהוא אמר ש"ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה. הזכרנו למעלה גם את דברי הגמרא עליו שהוא "צנוע ומעלי [ומעולה]", דהיינו, שהיו לו מידות מתוקנות ביותר. ר' עקיבא היה אישיות למופת. יש גם גמרא מדהימה עליו:

    "תניא, אמר רבי עקיבא: כשהייתי עם הארץ אמרתי: מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור" (פסחים מט:).

-       לא יתכן! ר' עקיבא שנא תלמידי חכמים?!

-       התוספות שם מסביר שהוא מאד כעס עליהם דווקא בגלל הקנאות שלו לכבודם של היהודים הפשוטים. הוא חשב בטעות, שתלמידי החכמים מתגאים בתורתם על היהודים הפשוטים ואפילו שונאים אותם. והייתה לו לכך הוכחה מדומה: באותם זמנים תלמידי חכמים הקפידו לא לגעת בעמי הארץ ואפילו לא להתקרב אליהם. ר"ע חשב שהסיבה לכך היא גאווה וזלזול בכבודם וקדושתם של ישראל, בעוד שהסיבה האמִתית הייתה הקפדתם של תלמידי החכמים על דיני טומאה וטהרה.

-       יוצא אם כן, שאפילו מסיפור זה עולה אהבתו של ר' עקיבא לעם ישראל. הוא היה קנאי לעם ישראל עוד בצעירותו. אני מעלה סברא, שאולי זו הייתה אחת הסיבות לכך שהוא לא רצה ללמוד תורה בהתחלה כיוון שהוא חשש שהתורה תביא אותו לידי גאווה על יהודים "פשוטים".

-       לפי הסברא שלך, מה גרם לו בסופו של דבר לשנות את דעתו וללכת ללמוד תורה?

-       אולי מפני שרחל הבהירה לו את טעותו. ייתכן מאד שלכן הגמרא מספרת על רחל ואפילו קצת מאריכה בסיפור עליה, כיוון שיש לה זכויות רבות בגידולו של ר' עקיבא להיות לתפארת ולברכה לעם ישראל. היא זו שזיהתה את הכישרון העצום שחבוי בו – את אהבת ישראל היוקדת בו ואת מידותיו המעולות – והיא זו שהצליחה לשכנע אותו ללכת וללמוד תורה ולהאיר את העולם בתורתו ובהנהגתו.

-       אין ספק שהיו לרחל זכויות רבות בתורה של ר"ע.

-       אולי הסיבה שהיא התחתנה איתו הייתה כדי שהוא ילך ללמוד תורה ותצמח ממנו ישועה לעם ישראל?

-       בהחלט ניתן להסביר כמו שאתה אומר, שהייתה לרחל מטרה לדאוג לעם ישראל, שיהיו בעם ישראל תלמידי חכמים אוהבי ישראל ובעלי מידות מתוקנות. זו הבנה יפה מאד.

    דרך אגב, גם היום עם ישראל זקוק מאד לתלמידי חכמים המצטיינים באהבת ישראל ובמידות תרומיות שהן תנאי הכרחי להצלחה אמתית בתורה. יהודי בעל מידות תרומיות צריך לדעת שסיכוייו להיות תלמיד חכם אמיתי גדולים ולכן מוטלת עליו אחריות כבדה להשקיע את כוחותיו ומרצו בלימוד התורה. עם ישראל זקוק לו.

    נחזור לעניין רחל ור' עקיבא. אני באופן אישי הבנתי אחרת, שרחל עשתה זאת מתוך דאגה לעצמה ולמשפחה שהיא תקים. היא הכירה את מידותיו הטובות ולכן רצתה להינשא לו, אך מצד שני לא הייתה מוכנה להתחתן עם יהודי שלא למד תורה ולכן התנתה את הנישואין בהליכתו ללמוד תורה.

-       אני קצת חוזר אחורה. קצת קשה לי על ההסבר של התוספות. האם בגלל שר' עקיבא חשב שתלמידי חכמים שונאים יהודים "פשוטים", הוא היה מוכן לנשוך אותם ולפגוע בהם?!

-       ר"ע הלך בעניין הזה לפי שיטתו[1], שאם אין ביהודי אהבת ישראל זה פגם נורא, וקל וחומר אם הוא ממש שונא יהודים. זה לא שיש בו חיסרון קטן. לפי ר"ע, הוא ממש רשע, גם אם הוא לומד תורה ומקיים מצוות.

 

[1] על אף שמסתבר שר' עקיבא ירד לעומק החשיבות של אהבת ישראל רק בהיותו תלמיד חכם, ובצעירותו עדיין לא הבין זאת, מכל מקום סביר מאד שבכל זאת כן ידע זאת באופן כללי כבר אז ולכן באופן אישי היה צנוע, מעולה ואוהב יהודים כבר אז.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה