close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שבחים למנהלת אשה...

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יאבתשפב07/08/2022

שאלה:

שלום וברכה האם מותר לומר לאחראית משמרת טובה שהיא אחראית משמרת טובה? אם שואלים אותי בעבודה איזו עובדת היא טובה או עם מי טוב לעבוד איתה, מה מותר לענות? איזה מילים טובות יהיה מותר לומר על עובדת טובה? אני מתכוון מבחינת צניעות...

תשובה:

אני חושב שבימינו, שבהם מצויה מאוד העבודה עם נשים, ויש משרדים מעורבים כסטנדרט... אז ניתן לומר מילים עדינות בשבח האשה ומנהלת העבודה. ללא התייחסות לאישיות הפרטית באופן ישיר. משהו כמו- "היא עובדת מאוד טובה, מבצעת את העבודה במסירות ומשרה אווירה טובה ונעימה במשרד".

כלומר- להתייחס למשרה ולעבודה שלה, ולא לצד האישי.

זה כמובן גם תלוי בכל מיני הקשרים- הגיל שלך, הגיל שלה, המצב המשפחתי... כלומר- על בחורה בגיל 22 יהיה קשה להגיד- "היא ממש אישיות יוצאת דופן, יש לה נעימות מיוחדת", ואילו על אמא בת 55, יהיה אפשר להגיד את זה...

תשובות נוספות בנושא-
קשה לי כל כך שמירת נגיעה
זו שאלה חשובה, ובאמת לאחרונה ניתן לראות בזה קצת התרופפות. במקום לענות ממש אני רוצה להביא כאן קטע ששלח לי הרב יוני לביא לפני כמה זמן. הוא עוסק בזה בדיוק....תודה לרב יוני... 

להיות שומר נגיעה זה להגיע לפגישת עסקים, לראות יד מושטת מולך, לקוד חזרה ולומר בחיוך: "נעים מאוד, אבל אני נוהג ללחוץ יד רק לאשתי".

להיות שומר נגיעה זה לגלות שהמון חילונים לא מתנהגים כך בעצמם, אבל מאוד מכבדים את מי שכן. הם מתפעלים מאדם ששומר את כל מה שיש בו רק לאדם שהוא הכי אוהב בעולם.

להיות שומר נגיעה מקבל משמעות חדשה בעידן הקורונה. העולם קלט פתאום כמה נגיעה קטנה משמעותית ואיזו אנרגיה יכולה לעבור מאדם לאדם כשגוף נוגע בגוף. העיקרון הזה נכון לרע ולטוב.

להיות שומר נגיעה זה לשמור את החוויה המחברת של חיבוק אוהב ואת הטעם הקסום של נשיקה רק לאדם שהוא החצי השני של הנשמה שלך. לא לפזר אותם לכל הסובבים ולא לבזבז דבר כה יקר על מי שיום אחד בקושי תזכור איך קראו לו.

להיות שומר נגיעה זה לגייס ברגעים מסוימים את כל הכוח כדי להתגבר. זה להתמודד עם משיכה עוצמתית ולומר לה: "חכי, עוד לא עכשיו".

להיות שומר נגיעה זה לדעת שאתה עושה את הדבר הנכון והסבלנות הזו בסופו של דבר משתלמת.

להיות שומר נגיעה זה לא רק לבני נוער או לרווקים. גם בתוך חיי הנישואים יש זמן חודשי בו בעל ואישה "שומרים נגיעה" ביניהם.
בתקופה הזו הם מעצימים את החיבור הרוחני והנפשי ביניהם. כשחוזר אחר-כך המגע הוא בא ממקום גבוה ועוצמתי הרבה יותר.

להיות שומר נגיעה זה באמת לא משהו מיוחד. זה פשוט כמו להיות שומר שבת או שומר כשרות. דבר שאתה עושה כי אתה מאמין בה' ובתורה ומחויב להלכה.
גם אם אתה לא מבין את הסיבה. גם כשקשה לך.

להיות שומר נגיעה, למי שלא יודע, זו חובה מדאורייתא. לא הנהגת חסידות של צדיקים עליונים ואפילו לא גזירה מדברי חכמים. זו פשוט חובה גמורה מהתורה (רמב"ם, ספר המצוות, לא תעשה שנג'. שו"ע אהע"ז כא,ז).

להיות שומר נגיעה בדייטים זה חשוב במיוחד. כדי לבדוק האם האדם שמולי הוא האיש הנכון לי כשותף לחיים ואבא/אמא לילדים שלי, אני חייב לבחון את הקשר שלנו באופן הכי צלול ונקי שאפשר.
נגיעה היא שוחד שמעוור את העיניים. היא יוצרת תחושה של קירבה נעימה ואינטימיות גם אם אנחנו ממש לא מתאימים כבני זוג לחיים. היא עלולה להיות צ'ק בלי כיסוי שנשלם עליו יום אחד בהרבה כאב לב ואכזבה.

להיות שומר נגיעה זה גם כשאני נמצא בתוך קשר רציני עם אופק לחתונה וזה אפילו אחרי שהתארסנו. עד שריבונו של עולם לא חתם בעצמו על האיחוד שלנו והכריז: "מקודשת כדת משה וישראל" עדיין לא הגיע הזמן.

להיות שומר נגיעה זה להיזהר ממדרון חלקלק. התייחדות אינטימית מובילה די מהר למגע מרפרף, שממשיך לאחיזת יד, שמתפתחת לליטוף וחיבוק ומי יודע היכן הרכבת הדוהרת תיעצר.
בין איש לאישה בוערת אש. היא יכולה לחמם ולהאיר והיא עלולה לשרוף. ובאש לא משחקים.

להיות שומר נגיעה זה לזכור שיש לא רק 'איסור נגיעה' אלא גם 'מצוות נגיעה'.
מי שימתין בסבלנות לזמן הנכון ולאדם הנכון יגלה שזו אחת המצוות הכי מענגות ומתוקות שיש.
שאלה דחופה חלק ב'
שלום וברכה,

לא יכולתי לענות אמש, אני מלמד בימי שלישי עד מאוחר בלילה ורק עכשיו ראיתי את השאלה במשרד.

התשובה היא קצת מורכבת-
א) מכיוון שמדובר בחומרים שמוגנים בזכויות יוצרים והם לא רק כאלה, אלה הם למעשה "מוצר למכירה" (כלומר-= לא מדובר רק בשיר שהזמר שומר את הזכויות יוצרים, אלא במוצר שכל עניינו למכיר4ה ולשימוש שאת עושה בו. משהו כמו מישהו שיארגן הופעה וישים שיר של זמר אחר... הרי שברור לי לחלוטין שצריך לשלם. ואסור לעשות בזה שימוש. אני חושב שה"היתצר" של כולם עושים בזה שימוש ולכן יש שין הפקר, גם לשיטות המקילות שסוכמות על זה בשירים וכדומה, לא יכול לתפוס פה. כי זה לא שיר להנאה, או להעביר את הזמן, זה ממש הכלי לעבודה שאותו היצרן הזה מוכר.
משהו בערך כמו ההבדל שציינתי- בין מישהו שהולך לים ומעתיק שיר לאוזניות שלו (שזה אולי ייחשב הפקר, לשיטות המקילות) לבין מישהו שיש לו מסעדה ששם בה שירים מוגנים. שזה שונה, כי כאן זה ממש שימוש בכלים של אחרים לפרנסה. זה לא רק דין "זכויות יוצרים".
ולכן לדעתי חייבים לשלם. ואם המכון שבו את עובדת לא משלם, זו בעיה, אז או שתשלמי מכיסך. או שמתצאי דרך שהמכון ישלם. די ברור לי שזה אסור אחרת.

ב) לגבי המקרה הספציפי של הדרכה שתוכננה להיום, אני חושב שבגלל הסיכונים שבביטול, את יכולה לעשות בזה שימוש, כי הסיכון גדול. אם את מחליטה שאחר כך תשלמי ותרכשי- זה הכי טוב. כי אז זו רק דחיה בתשלום ולא משהו שהוא ממש גזל. ואם את לא מתכוונת או לא יכולה לשלם בהמשך, אז לפחות תשלחי, אולי בעילום שם ובדואר, סכום מסויים לחברה על השימוש שעשית בגלל האונס.

ג) באופן עקרוני קשה לי מאוד עם שימוש שעושים למשהו מקצועי בכלים מועתקים או משוכפלים. ככה אני חושב במחשבים וככה בעוד הרבה דברים. אני חושב שיש בעיה לעשות שימוש בזיעתו של אחר לפרנסה שלך. גם אם אולי יש לי קשיים עם שימוש תמים בדברים "על פי חוק זכויות יוצרים".

ד) נראה לי מוזר שמכונים שלמים עושים שימוש במשהו לא חוקי בעבודה שלהם. אולי אם תבררי יתברר שהמכון שלך משלם? אולי לשיעורין, או בחכירה... 
חשיפה לנצרות
באופן עקרוני הנצרות נחשבת לעבודה זרה ביהדות. ולכן צפיה בטקסים או סמלים נוצריים נחשבים בעיה.
מצד שני, יש המון מעט מאוד "נוצרים אמיתיים" בעולם הסרטים. רוב הטקסים המתוארים שם הם טקסים מודרניים, יותר עניין של מסורת מאשר של טקס אמיתי.

לכן זה נראה לי תלוי בכמות ובצורה. אם מדובר על ממש טקס נוצרי, עם דגש נוצרי, ועם "זמן ממושך" (וקשה לי להגדיר מה זה זמן ממושך), זה יהיה אסור. אם מדובר בטקס של חתונה, שהוא חלק מקרי של הסרט, ולך ברור שמדובר בטקס זר, אז לא נראה לי שזו בעיה.
צניעות האשה
ההגדרה המדוייקת של דיני צניעות, כמו אורך השרוולים, הברך, השיער וכדומה... נלמדת בדברי חז"ל, שלומדים את הרוב בעניין הזה מפסוקים בשיר השירים (ומעוד מקומות). זה בעצם כמו כל מצווה בתורה- יש מצווה עקרונית, בסיסית, בתורה, ויש את הפירוט ההלכתי שלה שמופיע בחז"ל. לפעמים הם לומדים זאת מפסוקים, לפעמים מהלכה למשה מסיני, לפעמים בקבלה איש מפי איש ועוד...

אבל העיקרון זהה- יש מצווה עקרונית, וחכמים מפרטים את הפרטים שלה. כך גם בדיני צניעות.

לגבי העניין של איסורי צניעות לבנות, התייחסנו כאן לענין הרבה מאוד פעמים. אבל בעיקרון הוא חשוב- יש דיני צניעות גם לבנים, וגם הם צריכים להקפיד עליהם. בחלק מהמקרים יותר...

זה נכון שמכיוון שלבנות יש יותר יצר ללבוש, יותר רצון להתייפות, ויותר יכולת פיזית למצוא חן בעזרת היופי החיצוני, שההבגלות בתחום החיצוני של הצניעות, בעיקר לבוש וכו'... הן יותר על בנות. 


בליעת מילים בהבדלה
את לא חייבת לשתות מהיין כדי לצאת ידי חובת ההבדלה. גם גברים וגם נשים אינן חייבים לשתות מהיין ולכן את יכולה להגיד בשקט רק את נוסח ההבדלה, בין ברכת הגפן, ולצאת ידי חובה. אין צורך לברך על הגפן או לשתות. 
דרך תשובה
זה בהחלט נראה כמו חטא, בעיקר ביום כיפורים. 
מידי פעם אני נשאל כאן על עניין של הרהורים וטהרת המחשבה לנשים. משום מה יש כאלה שחושבים שלנשים אין איסור של הרהורי עריות. וזה לא נכון, לשני המינים יש איסור בענין. זה נכון שעצם האוננות לנשים היא לא איסור חמור לגברים, אולם היא אסורה. ולכן זה בהחלט חטא.

מבחינה הלכתית, אם אשתך היתה לוקחת משככי כאבים ביום כיפור, לא היה בזה שום חטאט שהוא, כי הכמות היא קטנה ובטח לא אסורה, ולכדורים אין טעם (וגם אם יש, ניתן לבלוע אותם מבלי להרגיש את הטעם). והכמות הממש קטנה של לקטוז או סוכר שהם שמים, לא היתה משמעותית בכלל מבחינת כיפור. ולכן, בפעמים הבאות, אם יש כאבים ובלי קשר להרהורים או לא, שתיקח כדור.

לגבי התשובה על זה- אני לא חושב שהיא שונה רגילה ומקובלת... צריך להרהר בתשובה, להבין שזה חטא, להתוודות ולקבל לעתיד לא לעשות את זה שוב. אולי לתת קצת לצדקה, כי בכל זאת זה יום כיפור...