פילוג בקהילה בגלל תרמית הקורונה

הרב יניב חניאכניסןתשפא02/04/2021
שאלה:
בתור אנשים דתיים, אנו רואים כיצד זולגים וחודרים למחננו הוראות של משרדי מדינה שונים בעינייני "בריאות" וקורונה. וזה נראה שהרבנים נכנעים לתכתיבים באלו... מפרסמים הגבלות על כניסה למקומות רוחניים- להתפלל בבית כנסת,טהרת המשפחה ועוד... אין זה סוד שכל "עינייני הקורנה" נתונים במחלוקת עולמית כוללת, ואין הסכמה מוחלטת בכל דבר הקשור בה. ( מלבד התקשורת הכללית שעסוקה בטירוף בשיווק ה"המגיפה"). להגביל כניסה למקווה טהרה,בית תפילה או לימוד תורה- לפי הגדרות מדינת ישראל ולא לפי תורת ישראל זה נראה נורא ואיום... האם מי שלא מקבל את דרישות המדינה והחילונים יצטרך לייצר לעצמו מוסדות קהילתיים חדשים?
תשובה:
אני לא חושב שהאופן שבו זה מתואר, נכון...הקורונה לא נתונה במחלוקת עולמית. לא בשום מוסד רציני או ממשלה כלשהיא. כל המוסדות הרציניים בעולם, ללא יוצא מן הכלל בכלל, מסכימים שיש מגיפת קורונה, שהיא נוראית, הורגת וגובה חיים בצורה איומה. ויש מיליונים של גבי מיליונים של חולים, סבל וכאב.
זה כל העולם הממוסד מול כמה קונספירציות מסוגים שונים. זו לא מחלוקת בין גופים. כל הממשלות מסכימות על הצעדים. יש מעט פחותצ, יש מעט יותר, אבל כל הממשלות והמומחים מסכימים לגבי הצעדים. וכל מי שלא, הרי שמדובר בכמה חובבי קונספירציות.
אבל את/ה שואל על נושא הרבנים ולא על עצם המגיפה והמחיר הנורא שלה... ולכן, הפוסק מחליט בראש ובראשונה לפי הרוב. ובמקרה הזה, זה אפילו לא "רוב". זה פחות או יותר כל העולם מול כמה בודדי בודדים מהתחום הרציני.
ממילא, גם אם אתה מתנגד שיש קורונה או לחיסונים, אף פוסק לא יכול לפסוק נגד רובא דרובא דעולם הרפואה. ולכן נראה פשוט שדעת התורה היא שצריך להקפיד על הנהלים.
ממילא זה יוצא מחלוקת לא שוויונית... בין דעת תורה ודעת הרפואה כנגד מי שמאמינים או חושבים אחרת. והפוסק, הרב, מחליט על פי הרוב ודעת המומחים מה טוב לקהילה...
תשובות נוספות בנושא-
שופר בקורונה
מצוות שמיעת קול שופר היא מצווה מהתורה, ולכן אם יש היתכנות מעשית לשמוע קול שופר כשאתה חולה מאומת, בבידוד, ותחת כל הכללים הרפואיים. אז כן, צריך לשמוע קול שופר.
כמובן שאם זה פוגע ח"ו כהוא זה בכללי הבידוד או המחלה, אז לא.
מצוות שמיעת קול שופר היא מצווה מהתורה, ולכן אם יש היתכנות מעשית לשמוע קול שופר כשאתה חולה מאומת, בבידוד, ותחת כל הכללים הרפואיים. אז כן, צריך לשמוע קול שופר.
כמובן שאם זה פוגע ח"ו כהוא זה בכללי הבידוד או המחלה, אז לא.
יאוש מוחלט מהמדינה המושחתת
אה... נדמה לי שקצת הגזמת.
נהוג לדבר רבות על הפלא הגדול של מדינת ישראל בהקשר הבטחוני, וזה אכן פלא. העובדה שמדינה קטנה, עם כמה מאות אלפי לוחמים, מצליחה להחזיק מעמד באיזור מטורף של העולם מול מילוני חיילי אוייב, היא מדהימה. אבל נדמה שהעיסוק בתחום הצבאי בלבד ממעיט בגודל הנס האמיתי של מדינת ישראל- נס כלכלי, אזרחי ומדיני מדהים. מדינת ישראל היא מדינת רווחה (יש כאלה שיגידו שקצת יותר מידי....), אין בה עוני מחפיר כמו ברוב המדינות שהתחילו את דרכן ביחד איתנו ויש בה שירותי רפואה מתקדמים ביותר. החינוך בישראל הוא רחב, מגיע לכולם וזול יחסית, יש כאן מפעלים מובילים, מרכזי פיתוח של חברות ענק מכל רחבי העולם ותעשיית הי טק מפוארת- וכל זה תחת לחץ מדהים בתחום הבטחוני. למרות העובדה שאנחנו נאלצים להוציא סכומי עתק על צבא, ביטחון ומלחמות, עדיין ישראל מצליחה להתקדם כלכלית ולהיות מרכז עולמי בתחומים רבים, בהם תעשיה עילית, חקלאות מתקדמת, רפואה ועוד. אנחנו גם חיים כאן בחופשיות גדולה, יכולים לבחור איך לחיות, בניגוד, ככל הנראה, לרוב האנשים בעולם.
זה פלא גדול, כמעט לא נתפס, שמלמד יותר מכל על הנס של מדינה שקלטה כל כך הרבה עולים, הביאה את רובם הגדול לחיי רווחה, מתמודדת עם איומים בטחוויים מטורפים ועדיין נמדדת בסרגל של המדינות המובילות בעולם. ללא ספק נס גדול- מדינה מנצחת.
אה... נדמה לי שקצת הגזמת.
נהוג לדבר רבות על הפלא הגדול של מדינת ישראל בהקשר הבטחוני, וזה אכן פלא. העובדה שמדינה קטנה, עם כמה מאות אלפי לוחמים, מצליחה להחזיק מעמד באיזור מטורף של העולם מול מילוני חיילי אוייב, היא מדהימה. אבל נדמה שהעיסוק בתחום הצבאי בלבד ממעיט בגודל הנס האמיתי של מדינת ישראל- נס כלכלי, אזרחי ומדיני מדהים. מדינת ישראל היא מדינת רווחה (יש כאלה שיגידו שקצת יותר מידי....), אין בה עוני מחפיר כמו ברוב המדינות שהתחילו את דרכן ביחד איתנו ויש בה שירותי רפואה מתקדמים ביותר. החינוך בישראל הוא רחב, מגיע לכולם וזול יחסית, יש כאן מפעלים מובילים, מרכזי פיתוח של חברות ענק מכל רחבי העולם ותעשיית הי טק מפוארת- וכל זה תחת לחץ מדהים בתחום הבטחוני. למרות העובדה שאנחנו נאלצים להוציא סכומי עתק על צבא, ביטחון ומלחמות, עדיין ישראל מצליחה להתקדם כלכלית ולהיות מרכז עולמי בתחומים רבים, בהם תעשיה עילית, חקלאות מתקדמת, רפואה ועוד. אנחנו גם חיים כאן בחופשיות גדולה, יכולים לבחור איך לחיות, בניגוד, ככל הנראה, לרוב האנשים בעולם.
זה פלא גדול, כמעט לא נתפס, שמלמד יותר מכל על הנס של מדינה שקלטה כל כך הרבה עולים, הביאה את רובם הגדול לחיי רווחה, מתמודדת עם איומים בטחוויים מטורפים ועדיין נמדדת בסרגל של המדינות המובילות בעולם. ללא ספק נס גדול- מדינה מנצחת.
מוסיקה בספירת העומר של הקורונה
האבילות בספירת העומר ואי שמיעת מוסיקה הם מנהג ולא דין של חכמים, ומכיוון שיש דעות שהאבלות בספירת העומר מתחילה רק בר"ח אייר, נראה שבשנה הזו בודאי אפשר לסמוך על זה ולהתיר לשמוע מוסיקה לפחות עד ראש חודש אייר. גם בגלל הלחץ בבית עם הילדים וגם בגלל המצב העגום גם ככה. ואז יהיה מותר לשמוע מוסיקה ביום העצמאות ומיד מל"ג בעומר (יח באייר), ככה שישארו מעט ימים שבהם ננהג את איסור שמיעת המוסיקה.
האבילות בספירת העומר ואי שמיעת מוסיקה הם מנהג ולא דין של חכמים, ומכיוון שיש דעות שהאבלות בספירת העומר מתחילה רק בר"ח אייר, נראה שבשנה הזו בודאי אפשר לסמוך על זה ולהתיר לשמוע מוסיקה לפחות עד ראש חודש אייר. גם בגלל הלחץ בבית עם הילדים וגם בגלל המצב העגום גם ככה. ואז יהיה מותר לשמוע מוסיקה ביום העצמאות ומיד מל"ג בעומר (יח באייר), ככה שישארו מעט ימים שבהם ננהג את איסור שמיעת המוסיקה.
תענית בכורות בצל הקורונה
השנה התירו להשתתף בסיומי מסכת וירטואלים, דרך הרשת, או בסיומי מסכת דרך הטלפון, בניגוד לרוב השנים. בגלל המצב.
בכל מקרה, לא צמים השנה, גם אם לא השתתפת בסיום מסכת, בגלל המצב הרפואי המעוער והסבל הגדול של כולם.
אנחנו נעשה סיום מסכת מחר בשעה תשע באתר שורש, כאן-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/live%20in%20shoresh.htm
תוכל להיכנס ולהשתתף
השנה התירו להשתתף בסיומי מסכת וירטואלים, דרך הרשת, או בסיומי מסכת דרך הטלפון, בניגוד לרוב השנים. בגלל המצב.
בכל מקרה, לא צמים השנה, גם אם לא השתתפת בסיום מסכת, בגלל המצב הרפואי המעוער והסבל הגדול של כולם.
אנחנו נעשה סיום מסכת מחר בשעה תשע באתר שורש, כאן-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/live%20in%20shoresh.htm
תוכל להיכנס ולהשתתף
האם מותר לשמש המיטה בזמן קורונה
זו שאלה מעניינת. אין ספק שזה זמן שהעולם שרוי בצער. אניחושב שמהגמרא שאומרת שלא משמשים את המיטה בזמן צער, הכוונה היא לתשמיש שמביא ללידה, כלומר- לא ללדת ילדים בזמן שיש צער. אולם הפירוש הרגיל הוא גם הגיוני.
אני סבור שבימינו פחות מקפידים על הדברים הללו. מבינים את החשיבות של היחסים למשפחה ולחוסן הנפשי. ובכלל- פחות נהגו בעינויי הגוף כתגובה לסבל, יותר בתפילות ובתורה. ככה שנראה שתשמיש מותר, וגם כזה שיביא ללידה, כי לכאורה זה משהו שאמור להיגמר בעז"ה.
זו שאלה מעניינת. אין ספק שזה זמן שהעולם שרוי בצער. אניחושב שמהגמרא שאומרת שלא משמשים את המיטה בזמן צער, הכוונה היא לתשמיש שמביא ללידה, כלומר- לא ללדת ילדים בזמן שיש צער. אולם הפירוש הרגיל הוא גם הגיוני.
אני סבור שבימינו פחות מקפידים על הדברים הללו. מבינים את החשיבות של היחסים למשפחה ולחוסן הנפשי. ובכלל- פחות נהגו בעינויי הגוף כתגובה לסבל, יותר בתפילות ובתורה. ככה שנראה שתשמיש מותר, וגם כזה שיביא ללידה, כי לכאורה זה משהו שאמור להיגמר בעז"ה.
קורונה וסיום שנה למות אבי זל
באופן הלכתי, בודאי שאפשר להימנע או לעשות את האזכרה בבית כנסת. לא מסכנים אפילו בספק בשביל משהו כמו אזכרה.
אבלמבחינה מעשית זה לא מובן לי כל כך- אם החשש הוא שאתה תידבק ותדביק אותה, הרי אתה יכול להידבק גם בבית כנסץ, בעבודה או בכל מקום אחר.
אם אתה נשמר מכל אלה, כדי לא לסכן אותה, הרי שברור שאתם יכולים לעשות אזכרה בבית כנסת, לעלות לתורה או לתרום משהו קטן לבית כנסת ולבקש שהם יעשו אזכרה. אבל אם אתה חשוף לכל מיני אנשים כל היום, אני לא רואה איך זה עוזר כל כך.
באופן הלכתי, בודאי שאפשר להימנע או לעשות את האזכרה בבית כנסת. לא מסכנים אפילו בספק בשביל משהו כמו אזכרה.
אבלמבחינה מעשית זה לא מובן לי כל כך- אם החשש הוא שאתה תידבק ותדביק אותה, הרי אתה יכול להידבק גם בבית כנסץ, בעבודה או בכל מקום אחר.
אם אתה נשמר מכל אלה, כדי לא לסכן אותה, הרי שברור שאתם יכולים לעשות אזכרה בבית כנסת, לעלות לתורה או לתרום משהו קטן לבית כנסת ולבקש שהם יעשו אזכרה. אבל אם אתה חשוף לכל מיני אנשים כל היום, אני לא רואה איך זה עוזר כל כך.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
מוצרים








