חוט דנטלי בשבת

הרב יניב חניאיאשבטתשעד12/01/2014
שאלה:
האם מותר לחתוך חתיכת חוט דנטלי בשבת?
תשובה:
אחד מאיסורי שבת הפחות מוכרים הוא איסור "מחתך". כידוע, איסורי שבת נלמדו מהמלאכות שנעשו במשכן ובמשכן נעשו מלאכות שונות עם עורות של בהמות, לצורך בנייתו. אחת המלאכות הללו היתה "חיתוך" של העור במידה המדוייקת שנדרשה לבונים. מכאן שאסור לחתוך דברים שונים במידה מדוייקת לצורך שימוש... לדוגמא חיתוך של נייר טואלט בדיוק בגודל הרצוי, חיתוך של חוט דנטלי במידה מסויימת ועוד... חשוב לזכור שלמרות שמותר לחתוך נייר בשבת (לדוגמא- נייר עטיפה של משהו), הרי שחיתוך במידה שמתאימה למלאכה מסויימת הוא איסור. זו הסיבה שאנו עושים בשבת שימוש ב"נייר חתוך".תשובות נוספות בנושא-
שבת
באופן עקרוני אסור להסתרק בשבת בגלל החשש להסרת שערות, אולם במסרק רך התירו, אם בודאות לא נושרות שערות. לכן אני מציע שתשתמש במסרק רך יחסית, אם אתה אכן בטוח שלא נושרות לך שערות בסירוק.
המשך שאלת מציאה-הרב יניב חניא כז תשרי
לדעתי כן, אם כי זה מסבך את העניינים מבחינת זה שיתכן והיורשים לא ידעו סימנים. צריך לנסות לברר אם הספר עבר ליורש לפני שהוא הונח בגניזה או לא, כדי לראות אם יש אפשרות שהכסף הונח על ידי היורשים ולא על ידי הרב. צריך לנסות ולברר מי הניח את הספרים בגניזה לפני שחושפים שהיה שם כסף. אם כי חשוב להדגיש כי לעניות דעתי גם אם הכסף הונח על ידי האב, הוא שייך ליורשיו.
לדעתי כן, אם כי זה מסבך את העניינים מבחינת זה שיתכן והיורשים לא ידעו סימנים. צריך לנסות לברר אם הספר עבר ליורש לפני שהוא הונח בגניזה או לא, כדי לראות אם יש אפשרות שהכסף הונח על ידי היורשים ולא על ידי הרב. צריך לנסות ולברר מי הניח את הספרים בגניזה לפני שחושפים שהיה שם כסף. אם כי חשוב להדגיש כי לעניות דעתי גם אם הכסף הונח על ידי האב, הוא שייך ליורשיו.
דין מציאה
אם הכסף היה במעטפה שבתוך ספר, אז הוא בודאי מוגדר ככסף שיש לו סימן ולכן צריך לפרסם, באיזור הגניזה וככל הניתן, שנמצא סכום כסף בתוך מעטפה ושצריך לפנות אליך.
במקביל אולי ניתן לברר דרך הספרים מיהו הבעלים של הספרים (בדרך כלל רשום שם) או בדרך אחרת להגיע לבעלים.
בהצלחה.
אם הכסף היה במעטפה שבתוך ספר, אז הוא בודאי מוגדר ככסף שיש לו סימן ולכן צריך לפרסם, באיזור הגניזה וככל הניתן, שנמצא סכום כסף בתוך מעטפה ושצריך לפנות אליך.
במקביל אולי ניתן לברר דרך הספרים מיהו הבעלים של הספרים (בדרך כלל רשום שם) או בדרך אחרת להגיע לבעלים.
בהצלחה.
פתיחת בקבוקים בשבת
זו אכן סוגיה הלכתית מורכבת למידי ועסקו בה רבות.
באופן עקרוני הבעיה שעליה מדובר היא עשיית כלי. כלומר- כאשר סוגרים את הבקבוק מצמידים אליו פקק שהוא לא ממש כלי בפני עצמו (יש בזה קצת הבדל בין פקקי פח לפקקי פלסטיק, כאשר פקקי הפלסטיק נחשבים יותר לכלי, אולם בגלל שיש להם רצועה למטהף ישנם פוסקים שמחשיבים גם אותם ככלי לא גמור), ממילא כאשר פותחים את הפקק הרי שהוא הופך להיות כלי ויש כאן ייצור של כלי וזה אסור לדעת חלק מהפוסקים.
פוסקים אחרים אומרים שהפקק לא נחשב ככלי אחרי הפתיחה אלא "כלי גרוע" שהרי לא עושים בו שימוש אחר. לגבי פקק מפלסטיק הפוסקים המקילים אומרים שהפקק נחשב כלי עוד לפני הסגירה ההרמטית וממילא אין כאן יצירת פקק.
לכן- יש שנוהגים להחמיר לא לפתוח בקבוקים בשבת, אולם רוב הפוסקים, בודאי הספרדים, מתירים.
זו אכן סוגיה הלכתית מורכבת למידי ועסקו בה רבות.
באופן עקרוני הבעיה שעליה מדובר היא עשיית כלי. כלומר- כאשר סוגרים את הבקבוק מצמידים אליו פקק שהוא לא ממש כלי בפני עצמו (יש בזה קצת הבדל בין פקקי פח לפקקי פלסטיק, כאשר פקקי הפלסטיק נחשבים יותר לכלי, אולם בגלל שיש להם רצועה למטהף ישנם פוסקים שמחשיבים גם אותם ככלי לא גמור), ממילא כאשר פותחים את הפקק הרי שהוא הופך להיות כלי ויש כאן ייצור של כלי וזה אסור לדעת חלק מהפוסקים.
פוסקים אחרים אומרים שהפקק לא נחשב ככלי אחרי הפתיחה אלא "כלי גרוע" שהרי לא עושים בו שימוש אחר. לגבי פקק מפלסטיק הפוסקים המקילים אומרים שהפקק נחשב כלי עוד לפני הסגירה ההרמטית וממילא אין כאן יצירת פקק.
לכן- יש שנוהגים להחמיר לא לפתוח בקבוקים בשבת, אולם רוב הפוסקים, בודאי הספרדים, מתירים.
ברכת המזון
אם התחלת לאכול בשבת והסעודה נמשכה למוצאי שבת, אז צריך לומר רצה והחליצנו בברכה גם במוצאי שבת? צריך להיזהר בזמן של ראש חודש שבו יש סתירה בין רצה והחליצנו לבין יעלה ויבא, ואז צריך להקפיד לברך לפני צאת השבת.
אם התחלת לאכול בשבת והסעודה נמשכה למוצאי שבת, אז צריך לומר רצה והחליצנו בברכה גם במוצאי שבת? צריך להיזהר בזמן של ראש חודש שבו יש סתירה בין רצה והחליצנו לבין יעלה ויבא, ואז צריך להקפיד לברך לפני צאת השבת.
שבת
יש להכין את התה בכלי שלישי, כלומר, מוזגים מים מהמיחם לכוס, המיחם הוא כלי ראשון, הכוס כלי שני.
לאחר מכן שופכים שוב לכלי שלישי, לכוס נוספת.
את התייון מכניסים לכוס הזו (השלישית), לכל הדעות כלי שלישי לא מבשל ולכן זה מותר.
יש להכין את התה בכלי שלישי, כלומר, מוזגים מים מהמיחם לכוס, המיחם הוא כלי ראשון, הכוס כלי שני.
לאחר מכן שופכים שוב לכלי שלישי, לכוס נוספת.
את התייון מכניסים לכוס הזו (השלישית), לכל הדעות כלי שלישי לא מבשל ולכן זה מותר.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הלכות שבת
מוצרים








