close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה הטעם לצום על שפעת החזירים?

דוד שמעון בוצחקכד אב, תשסט14/08/2009

דוד שמעון תוהה מה הטעם לצום בגלל שפעת החזסירים כאשר המצב הכללי של עם ישראל הוא נמוך כל כך מבחינה רוחנית. מה הטעם שכמה יהודים ישתפרו רוחנית אם הרוב בכלל לא יודעים שיש עולם רוחני?

כפי שידוע לרבים מאיתנו, הכריז הרב הראשי, הראשל"צ הרב שלמה עמר, על תענית ציבור ביום רביעי בקרוב, ערב ראש חודש אלול בגלל שפעת החזירים. אין ספק שיש מקום להכרזה הזו, שהרי השפעת הולכת ומתפשטת, אנשים מתים (עד היום מתו כבר 8 אנשים) והמצב ממש לא פשוט. יותר מזה, ידועה הגמרא שמלמדת שיש דמיון בין המעיים של החזר למעיים של בני אדם והגמרא מספרת שרב יהודה הכריז על תענית כאשר היתה מגיפה בחזירים.

ובכל זאת, ההכרזה גרמה לי לכאב לב. כי נניח שיהיו יהודים שייענו להכרזה ויצומו... הרי שעדיין יהיו המוני בית ישראל שבכלל לא יהיו בעניין ולא רק שלא יצומו, הם אפילו לא ישמעו על זה. נניח שאנחנו רוצים לבדוק למה זה קורה ולתקן את החטאים (שמעתי שיש רבנים שאומרים שהסיבה המרכזית היא לשון הרע), הרי עדיין אחינו החילונים בכלל לא בעסק. יש המון המון פריצות ברחובות ובכל בין הזמנים אני רואה כמה זה מחמיר, כבר אי אפשר ללכת לשוק אפילו, שלא לדבר על לבלות בפרקים או בנחלים... והאנשים שם אפילו לא יודעים מה הבעיה. זאת אומרת- הם לא מאמינים ולא מבינים שיש קשר בים מעשיהם לבין המצב הרפואי, אז מה יעזור שכמה יהודים יצומו? נניח שיצומו עשרת אלפים, עשרים אלף, הרי חיים בארץ למעלה מחמישה מיליון יהודים, כן ירבו, שרובם הגדול לא יודע בכלל שיש כזה דבר מצווה ללכת בצניעות, או שלא לדבר לשון הרע, או לשמור שבת... אז מה הטעם לחפש פגמים רוחניים לתקן אם הרוב הגדול של עם ישראל בכלל לא יודע מה קורה? הם בכלל לא מרגישים שצריך לתקן משהו ולפי תפיסת עולמם לא יכול להיות קשר בין המחלה שמתפשטת לצורת ההתנהגות.
זה תמיד מפריע לי, ובטח בהזדמנויות כאלו- החילוק הזה בתוך עם ישראל שמונע שום קשר... החילונים בכלל לא רואים את הסיבות שעליהם אנחנו מדברים, להיפך, הם רואים חטא בצמצום המיניות (תראו את המקרה של הרצח במועדון בתל אביב), הם רואים חטא בדברים שהדתיים רואים מצווה... אז מה יעזור? נניח שכולנו הדתיים נשתפר, לא נדבר לשון הרע, לא נלך בפריצות... מה זה יעזור אם אנחנו מיעוט קטן בעם ישראל? מיעוט ממש קטן?

תבואו לערים הגדולות בשבת- מכוניות נוסעות, חנויות פתוחות, מסחר וחיי חברה, טלפונים וכדורגל, טלוויזיה ורדיו... הכל כרגיל, הכל חילול, מה יעזור שאיזה יהודי מיישוב מקפיד שלא לחתוך נייר טואלט בצורה שאסור בשבת? או מה יעזור שעוד בת קטנה תלך עם שרוולים כשהכל נראה כמו שהוא נראה? וזה לא שאתה יכול לשכנע, כי האנשים בכלל לא בראש של להבין שיש קשר בין מעשיהם לבין העולם הרוחני, כי אין עולם כזה לפי אמונתם.

אני לא אומר שצריך להפסיק לשמור, אני רק תוהה ביני לבין עצמי לביניכם, מה הטעם בכל זה? בצומות שרק חלקיקון של עם ישראל יותר מה הם ולמה צמים? החיפושים רוחניים שלא משתפים את עם ישראל כולו? זה ממש קשה לי ולא מובן לי ואני ממש לא יודע איך אפשר להתקדם ככה....
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה