close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התקשורת המגזרית היא כר השינוי וההשפעה

בעז נכטשטרןכ אב, תשסט10/08/2009

גם בתחום התקשורת ישנה תפיסה מוטעית לפיה מי שיותר גדול יותר טוב, וממילא לעיתים רבות צעירים בתחילת דרכם חולמים על משרות בערוץ 2 ובידיעות אחרונות, וסולדים מכל עיתון מגזרי.

ההבדל הבולט ביותר בין התקשורת הכללית לזו המגזרית הוא מספר הקוראים או הצופים בכל אחת מהמדיות. כמו בכל דבר, גם בתחום התקשורת ישנה תפיסה מוטעית לפיה מי שיותר גדול יותר טוב, וממילא לעיתים רבות צעירים בתחילת דרכם חולמים על משרות בערוץ 2 ובידיעות אחרונות, וסולדים מכל עיתון מגזרי.
בכדי להמחיש את העניין אשתמש בדוגמא: נניח ברצונכם לגרום למדינת ישראל למחזר את המים ולהשתמש בהם להשקיית גינות. הגישה הרווחת תבקש לכתוב מאמרי דעה בעיתונים המובילים, ותניח שאם מספיק אנשים יתלהבו מהרעיון - השינוי המיוחל יתאפשר. זוהי כמובן גם הגישה הנאיבית.
האמת היא שמאמר בעיתון המגזרי TheMarker, או הפעלתם של לוביסטים בקרב ציבור מגזרי מצומצם אחר- חברי כנסת, תהיה כמובן הרבה יותר אפקטיבית וסיכוייה להניב הצלחה גדולים יותר.
בעולם הפרסום הבינו מזמן שלא תמיד שיווק להמונים מביא תוצאות. ולכן פעמים רבות מעדיפות החברות המסחריות לפנות באופן ממוקד לקהלי המטרה שלהם, ולא לבזבז את הכסף על קניית זמן מסך בפריים-טיים למרות שיותר אנשים יחשפו אליו. לא במקרה ישנם כיום לא מעט חברות המתמחות בשיווק לאלפיון העליון, או חברות פרסום למגזרים שונים כמו הדתי, הערבי או הרוסי.
המהלך שעשו חברות הפרסום נראה כמתבקש מאליו, אם כן, מדוע לקח לחברות הפרסום זמן כה רב עד ליישומו? התשובה אומנם לא נעימה אך פשוטה - למנהלי החברות היה קשה להניח את האגו בצד, ולשווק באופן ממוקד. העובדה שכעת לא יוכלו להשוויץ בפני חבריהם על המהלך החדש שעשו או המוצר החדש שפיתחו מנעה מהם למעשה למכור יותר, ולהרוויח יותר. אבל גם להם נפל בסופו של דבר האסימון.
השאלה "איפה לכתוב?" היא שאלה טפלה. השאלה אותה יש לשאול היא בשביל מה לכתוב, מה המטרה אותה אני רוצה להשיג, והיכן נמצא קהל היעד שלי. לעיתים קהל היעד הוא אנשי עסקים, לעיתים נשים, לעיתים דתיים, ולעיתים הציבור הרחב. מכל מטרה נגזרת תשובה אחרת.
באופן אישי אני סובר כי אנשים נוהגים לקרוא מאמרים הקרובים לדעה בה הם מחזיקים, ולכן לטור ימני בעיתון שרוב קוראיו משתייכים למחנה השמאל תהיה השפעה מועטה. מצד שני, כתיבת טור ימני בעיתון למתנחלים גם היא לרוב תתגלה כלא אפקטיבית שכן מה הטעם לשכנע את המשוכנעים? הסיכוי הטוב ביותר הוא כאשר מתקיימת סטייה של 10% לכל כיוון. סטייה כזו מאפשרת לעורר את האנשים למחשבה ועשויה לגרום לאנשים לשנות את דעותיהם שכן הם אינם חשים מאוימים בקריאתה.
לכן מי שחולם ללכת לכבוש את ידיעות אחרונות ומעריב ולאחר מכן להפיץ בהמון את דעותיו, מוטב כי יחזור לכתוב בעיתון הסניפי, שכן לא רק שלא ישיג את מטרותיו אלא גם יקשה על מועמדים ראויים להיכנס לתפקיד.

הכותב הוא המייסד והעורך הראשי של אתר האינטרנט כיפה
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה