close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסיפור הסודי של נווטת הקרב הראשונה

הרב יניב חניאכ אייר, תשסח25/05/2008

לאחרונה ערכו מספר עיתונים ראיון עם נווטת הקרב הראשונה של צה"ל, לרגל גילוי העובדה שבזמן מלחמת לבנון השניה היא לא השתתפה בקרבות בגלל סיבה משמחת. אולם הכתב/ת של ידיעות אחרונות זכה גם לסקופ מיוחד...

לאחרונה ערכו מספר עיתונים ראיון עם נווטת הקרב הראשונה של צה"ל, לרגל גילוי העובדה שבזמן מלחמת לבנון השניה היא לא השתתפה בקרבות בגלל סיבה משמחת. אולם הכתב/ת של ידיעות אחרונות זכה גם לסקופ מיוחד- בראיון איתם נווטת הקרב הראשונה בצה"ל חשפה את העובדה שבמהלך קורס טייס היא... מה שקרוי במכבסת המילים "ניהלה רומן אסור" עם אחד מצוערי הטייס האחרים. היא גם סיפרה שאחרי שנותרה לבדה בקורס, הוא היה מתגנב למגורי הבנות... ועוד פרטים חשובים וחשובים פחות. עד היום, לדברי הראיון, הם נפגשים לעיתים בטייסת והם "חברים הכי טובים". כמובן שבחשיפת ה"רומן הסודי" יש הרבה יותר מאשר
פגם אדיר באמינות של טייס וטייסת קרב (אני מכיר חבר שהועף מהקורס כי דיווח שהוא רץ 12 סיבובים בזמן שהוא רץ בפועל 11).

למי ששכח את הפרטים, נזכיר כי לפני מספר שנים הוגש בג"צ נגד צה"ל שלא גייס בנות לקורס טייס. מגישת הבג"צ, שמאז כבר ירדה מהארץ ומנהלת בהודו חברה לשירותי ראפטינג, זכתה (כמובן?) והיתה לבחורה הראשונה בקורס טייס של חיל האוויר הישראלי. היא לא סיימה את הקורס ובקורס שלאחר מכן נותרה רק בחורה אחת שעברה במהלכו למגמת נווטות והפכה לנווטת הקרב הראשונה של צה"ל (מאז יש לצה"ל גם טייסת קרב ראשונה, טייסות מסוקים וכדומה).

שילוב הבנות בקורס טייס הפך לסמל לכך ש"גם בצה"ל יכולים". ואם תרצו אפילו לסמל ה"שילוב הנכון" ולכך שהפאנטים השוביניסטים סתם טועים. האלוף אלעזר שקדי מנה בכמה ראיונות את שילוב הבנות בטייסות כאחד מהשגיו כמפקד החייל ועוד... (נקודה מעניינת במאמר מוסגר: בראיון לבטאון נכי צה"ל אמר האלוף שקדי שהוא "הכריח" את מפקדי הטייסות לבוא פעם בשנה ולומר כמה הם מרוצים מהבנות בטייסת. תובנה מעניינת על איך זה עובד).

והנה מתברר שהיצר לא חיכה אפילו קורס אחד. כבר בקורס הראשון שבו שולבה בת, בת יחידה- כבר אז לקחו בן ובת מהקורס סיכון אדיר של סילוק ("מגורי בנות מחוץ לתחום") ושל השלכת כל ההשקעה והמאמץ לפח... כדי להיות "חברים הכי טובים" כמה שנים אחר כך. ולא, לא מדובר על 12 בנות שנדחקות לנגמ"ש עם חיילים לימים שלמים, גם לא מדובר על עשרות פקידות משועממות בצריפי האפסנאות... מדובר על צמרת הקבוא"ת של צה"ל, על בת אחת בלבד בקורס ועל סיכון עצום של השלכת חודשים ארוכים של מאמץ אישי ולאומי אדיר. ובכל זאת, בקורס הראשון, בפעם הראשונה שיש בת עד סוף הקורס... יש גם "רומן סודי".

יש בעיית צניעות אדירה בעצם הדיון בנושא כמובן, והתלבטנו רבות אפילו איך לכתוב את הדברים כאן, אבל זה נראה כדבר כל כך חשוב לומר אותו, להעביר עליו פעולות בבני עקיבא ולחזור עליו באולפנות ובבתי הספר לבנות. פעם ראשונה אחרי הבג"צ, הקורס הראשון, הסמל לשילוב, בחורה שמצטיירת כסופר אידיאולוגית ומשקיעה... ואפילו פעם אחת היצר לא חיכה, אפילו לא קורס בודד. מדהים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה