close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ברית מילה- "ברית מילה" אצל רופא

הרב יניב חניאכג שבט, תשסח30/01/2008

התחברו לנצח היהודי, היו חלק מהעבר והעתיד הגדול של עם ישראל... זה באמת הדבר החשוב לכולנו. הימנעו מטקס עקר בבית החולים והרשו לעצמכם, לפחות פעם או פעמיים בחיים, להתחבר למשהו עצום וגדול מהעולם הזה וענייניו- ברית המילה היהודית.

מאמר זה הוא מאמר המשך למאמר הכללי שעסק בברית המילה. חשוב לקרוא את החלק הראשון (ניתן למצוא כאן), לפי קריאת חלק זה.

ברית מילה אצל רופא
לאחרונה, יותר ויותר הורים בוחרים לערוך לבנם "ברית מילה אצל רופא", הסיבה לכך שההורים חשים שאצל רופא הברית בטוחה יותר ולעיתים מתאימה יותר לתפיסת העולם שלהם או לרתיעה שלהם מהממסד הרבני/ תורני. חלק מהרופאים גם משתמש באמצעי אלחוש או הרדמה למיניהם והורים רבים חשים שבכך הם מקלים על ילדם בטקס.
אולם חשוב לדעת שפעמים רבות, רבות מאוד, ברית
המלה אצל הרופא או הרופאה איננה ברית מילה ומבחינה הלכתית אין לה כל ערך.

יש לכך שתי סיבות מרכזיות:
הסיבה הראשונה והמרכזית היא שבדרך כלל הרופאים הופכים את מקום הברית לנמק לפני הברית. הדבר נעשה על ידי הצמדת "קלאמפ" בין הערלה לגוף, ה"קלאמפ" לוחץ על העור במשך בערך שלוש דקות ובכך למעשה הופך אותו לעור מת, זהו, בעצם, ה"סוד" שבעזרתו בברית מילה רפואית יש הרבה פחות דם, או שאין דם בכלל.
חשוב לדעת שמבחינת היהדות יש בכך פגם גדול, שהרי בזמן החיתוך למעשה לא חותכים כלום!! העור מת ואיננו חלק מהגוף כלל. יתירה מזו, ככל הנראה (וכמובן שאי אפשר לדעת בגלל גיל התינוקות) התפיסה החזקה כל כך, באיזור הגוף הרגיש כל כך, במשך שלוש דקות יכולה לגרום כאב עצום וארוך, הרבה יותר מהכאב שגורם החיתוך המאוד מהיר של המוהל. הרופאים גם מזריקים פעמים רבות חומר מרדים לאיזור, וגם כאן טוענים אורולוגים רבים שהכאב הנגרם על ידי הזריקות (לעיתים מדובר על חמש(!) זריקות לפני הברית!) הוא גדול פי כמה מהכאב שנגרם על ידי הברית.
למעשה, בעריכת "ברית" בדרך זו אין בכלל "ברית מילה"!! זהו בהחלט סתם טקס מכאיב ומיותר מבחינתו של התינוק.
הסיבה השניה היא שעל פי היהדות יש צורך לבצע שני דברים במהלך הברית, הראשון הוא הברית עצמה (החיתוך) והשני מכונה בהלכה "פריעה". רופאים, ברוב המקרים, לא מודעים כלל לצורך ב"פריעה" ולכן הם לא עושים אותה. מבחינת היהדות, תינוק שלא עבר פריעה הוא למעשה לא נימול!!!! ויותר מכך, בניגוד למי שלא נימול כלל- אין לו שום דרך לדעת שהוא לא נימול והוא נשאר עד סוף חייו ללא ברית ובלי אפילו בחירה של לערוך אותה או לא, אלא אם כן הוריו יספרו לו שהוא עבר ברית מילה אצל רופא, שאז יש כמובן דרכים לתיקון.
ישנם בעיות רבות נוספות בעריכת "ברית" במכון רפואי. בעיות הקשורות לכוונה לקיים את המצווה (רופאים אינם מתכוונים לכך), הברכות של הברית, המינוי של הרופא כמי שצריך לעשות ברית ועוד ועוד. כמו כן רופאים עורכים פעמים רבות את הברית בשבת כשאין סיבה לכך (ברית מילה, כידוע, דוחה את השבת, אולם רק כאשר היא נערכת ביום השמיני ממש), נקודה מעניינת נוספת היא שעל פי ההלכה אם התינוק חולה יש להמתין מינימום שבעה ימים של בריאות לפני עריכת הברית ודווקא הרופאים נוהגים בדרך לערוך מילה יום אחרי שהתינוק הבריא... גם זו ברית שאינה לפי ההלכה ולכן היא, למעשה, לא ברית מילה.
חשוב לדעת שלמרות שמדובר בתופעה שתופסת מקום- ברוב רובם של המקרים ברית מילה אצל רופא פשוט איננה ברית מילה והילד נותר לא מהול עד סוף ימיו.


התמודדות עם שתי טענות המועלות על ידי ארגונים הנלחמים בברית המילה
בארגונים אלו פעמים רבות עולות שתי טענות שרצינו להתמודד איתן ישירות, הטענה הראשונה היא שהפריעה היא "חידוש" של התקופה ההלניסטית ושהיא למעשה לא חלק מברית המילה של התורה. בהקשר זה, חשוב לדעת שבתורה כתוב שהמצרים היו נמנעים לאכול ביחד עם היהודים, כי היהודים היו נימולים ואילו המצרים לא... והנה, בתמונות של המצרים מאותו זמן ניתן לראות בבירור שהם נימולים!! ואם כן, מדוע הם נמנעו מקשר עם יהודים שהיו נימולים כמוהם? אלא שניתן ללמוד מכאן שההבדל, עוד בזמן המצרים ולפני מתן תורה (!) היה הפריעה!! עוד בזמן המצרים היו היהודים פורעים את המילה והגויים לא.
הטענה השניה שמעלים ארגונים אלו היא שברית המילה פוגעת בהנאתו של הילד מקיום יחסים. אולם, חשוב לדעת שהמדינה היחידה בעולם שבה ניתן לבחון את הטענה הזו ברצינות היא מדינת ישראל. שהרי זו המדינה היחידה בעולם שבה אנשים נימולים בגיל מבוגר (מדובר על עולים מרוסיה שמגיעים לא נימולים וכאן הם עוברים ברית)... בסקרים שנערכו בין עולים שעברו ברית בגיל מבוגר חלקם הקטן טען שההנאה אכן נפגמה, חלק קטן נוסף טען שההנאה התגברה... והרוב טענו שלא היה כל שינוי שהנאה מקיום יחסים בגלל הברית. מכאן נובע (מקור הנתונים הוא הרצאה של סקסולוג נודע, צחי בן ציון, המשמש רופא ראשי בתחומים אלו בקופת חולים כללית, בית חולים סורוקה ומרצה מפורסם בתחום) שאין לכאורה קשר ישיר בין הדברים ובכל מקרה לא הוכח בשום צורה שהיא שיש קשר בין הברית לירידה מהנאה בקיום יחסים.

סיכום
קיום ברית המילה נמשך על ידי עם ישראל אלפי שנים, מאז כרת האלוהים ברית עם אברהם אבינו לפני שנים רבות וארוכות. מאז מקיים עם ישראל את הטקס במשך שנים, בשמחה גדולה. במשך שנים רבות (אולי רוב השנים), קויימה המצווה בתנאים נוראיים, בסתר ובמחבוא, מתוך פחד גויים, רדיפות וסיכון חיים. זוהי גם הסיבה לכך שעד היום יהודים, כולם וללא יוצא מן הכלל, עורכים את ברית המילה... ההופכת גם לנחלת רוב העולם המודרני. האו"ם ממליץ לערוך ברית רפואית באפריקה, באמריקה רוב התינוקות נימולים ובעוד חלקים של העולם המערבי. הברית היא אכן טקס כואב, והיא מען חתימת חוזה בדם בין היהודי לאלוקיו הנצחיים... אולם כאב זה הוא מינימלי, מתבצע על ידי מומחים ובמהירות עצומה... ולמעשה, כפעולה כירורגית, היא קרובה מאוד לפעולה חסרת סיכון.
ברית רפואית פוגמת בכל זה על ידי פגיעה מהותית כל כך בטקס, עד שהוא חדל להיות "ברית מילה" של ממש.

התחברו לנצח היהודי, היו חלק מהעבר והעתיד הגדול של עם ישראל... זה באמת הדבר החשוב לכולנו. הימנעו מטקס עקר בבית החולים והרשו לעצמכם, לפחות פעם או פעמיים בחיים, להתחבר למשהו עצום וגדול מהעולם הזה וענייניו- ברית המילה היהודית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה