close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם נושא הצניעות בימינו

הרב יניב חניאיג טבת, תשסח22/12/2007

העולם המודרני הוא מוחצן, חושפני מעצם טבעו ופעמים רבות מעריך יותר את האדם על פי איך שהוא נראה מאשר על פי מה שהוא באמת.

כל מי שעוסק בהתמודדות עם שאלות אמונה "מודרניות" חש שאין נושא שבו התרחק העולם מתפיסתה של התורה יותר מאשר בנושא הצניעות. הרחוב, התרבות, חיי הערב והבוקר של עם ישראל והעולם כולו רחוקים מרחק רב מהדרישות של התורה. הדבר נכון לגבי נושאים רבים - צורת הלבוש של הציבור, ההתנהגות בין בנים לבנות, צורת הבילוי, העבודה ועוד... אולם נדמה שהנושא המרכזי והחשוב ביותר שבו קיים הבדל בין התפיסות הוא דווקא הצניעות הפנימית של האנשים בעולם המודרני. העולם המודרני הוא מוחצן, חושפני מעצם טבעו ופעמים רבות מעריך יותר את האדם על פי איך שהוא נראה מאשר על פי מה שהוא באמת. יתירה
מזו, פעמים רבות אנחנו עצמנו שופטים את אושרנו/ מעמדנו בחיים/ מידת ההנאה שלנו מהם על פי מה שאחרים חושבים עלינו. אנחנו זקוקים כל הזמן לאישורים חוזרים ונשנים על אושרנו, לראות ולוודא ש-כ-ו-ל-ם יודעים כמה אני מאושר, כמה אני אוהבת את בן זוגי וכמה טוב ונעים לי בבית החדש והמושקע שלי. ללא האישור החיצוני, החוזר על עצמו שוב ושוב, אנחנו עצמנו מרגישים חסרים ולא מאושרים.

אולם, מחקרים מדעיים מראים שהאדם בזמננו איננו מאושר כלל. מדע שלם ומתפתח (כחלק מהפסיכולוגיה) של עיסוק ב"איך משיגים את האושר בחיים", מלמד שהאדם המודרני, עם כל ההחצנה, "ההשפרצה" של שמחה וחיוכים, עם הלבוש הנוצץ ועשרות החברים, בני הזוג המתחלפים ועוד... איננו מאושר. למרות שהמשכורות הממוצעות יותר מאשר הכפילו את עצמן בחמישים שנה האחרונות ויש לנו יותר אוכל, יותר בגדים, יותר מכוניות, חופשות ובריאות טובה בהרבה - אנחנו לא מאושרים. ההיסטוריונית מישל הכט קובעת בספרה "מיתוס האושר" קביעה מדהימה - "ההנחות המודרניות על איך להיות מאושר מטופשות". לא פחות!

מכיוון שזהו הנושא שבו אנו מתמודדים בצורה החריפה ביותר, הרי שיש מקום לצלול לתוך השקפתה של היהדות בנושא הצניעות, לרדת לעומק השאלה של הצנעת הגוף, של חיים צנועים יותר בין בני זוג וגם של ההפרדה שהיהדות דורשת בין המינים - עקרונות רבים שנראים לאדם המערבי מודרני משונים במקרה הטוב וחומייניסטיים במקרה הפחות... אולם הסתפקות באמירה ש"זה כך" כבר איננה מספיקה כאשר אנו מחנכים (את עצמנו ואחרים) לצניעות. יש צורך לעסוק בבעייתיות של ההחצנה בכלל, ללמוד על כוחו של היצר (וגם מדוע הוא חזק כל כך), להבין יותר את המודל של חיי האישות היהודיים, את הצורך בהסתרת הגוף, ובעיקר לנסות לרכוש כלים להבנה טובה יותר של אחד העקרונות הבסיסיים של היהדות - הצניעות, משורשו והנחותיו הבסיסיות ועד לתוצאות המעשיות.

המאבק איננו קל ולעיתים קרובות יש תחושה מתסכלת אחרי "שיחה מבריקה במיוחד" לנערות צעירות או לתלמידות- כאשר ידוע לנו שהיא תתפוגג מול שעה אחת של צפיה בתרבות הסובבת את כולנו.
לכן, הקריאה חייבת להיות שבצד העיסוק ההלכתי בנושא הצניעות יש לעסוק גם בעומק... לעיסוק במהות, בעוצמה האדירה של כוחות האלו, שנראים ככח החשוב ביותר בעולם כיום. אנו נזקקים לבניה איטית של התשובות, שחלקן יגיע רק בגיל מבוגר יותר, ולבניה של תשתית מחשבתית שתתמוך בהלכות הצניעות שאנו מנסים להנחיל.

לאחרונה, הוצאנו ב"שורש, פרוייקטים אמוניים", חוברת בנושא הצניעות, המנסה לגעת בעומקים של הנושא החשוב הזה ובהתמודדות מול ערכי העולם המודרני בתחום. החוברת מתאימה לנערות ובחורות (מעל גיל כיתה י'), נערים, מורים, מחנכות, מי שמתמודדים בביתם עם הקשיים ולמי שעוסק בתחומים הקרובים.

פרטים נוספים ניתן למצוא כאן.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה