close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ברית מילה- העובדות האמיתיות

הרב יניב חניאכג שבט, תשסח30/01/2008

לפני כתיבת מאמר זה סרקתי רבות את הנתונים והעובדות, שוחחתי עם מוהלים מומחים, עם רופא מין ובדקתי נתונים שמפרסמים משרדי הממשלה השונים, כדי לחשוף בפני הגולשים מעט עובדות אמיתיות הנוגעות לברית. בחלק הראשון ישנם נתונים כללים ובחלק השני נתונים אודות מה שקרוי "ברית מילה רפואית".

מאמר זה נכתב כתגובה, ויש בכך חסרון. אולם צריך לדעת ישנו היום עיוות גדול בנוגע לברית המילה, והרבה מאוד עמותות פועלות (בעיקר באינטרנט) כדי להשמיץ את ברית המילה. גופים אלו מפרסמים נתונים שקריים לגבי הבריתות הנערכות, "מידת הסיכון" שבהם, ה"נזק" שהן גורמות לילד, פגיעה בהנאה מיחסים ועוד. לפני כתיבת מאמר זה סרקתי רבות את הנתונים והעובדות, שוחחתי עם מוהלים מומחים, עם רופא מין ובדקתי נתונים שמפרסמים משרדי הממשלה השונים, כדי לחשוף בפני הגולשים מעט עובדות אמיתיות הנוגעות לברית. בחלק הראשון ישנם נתונים כללים ובחלק השני נתונים
אודות מה שקרוי "ברית מילה רפואית".


היסוד של הברית:
ברית המילה התחילה אצל אברהם אבינו, ונחשבת לברית האלוקית הקדומה ביותר של הקב"ה עם עם ישראל. משם, כמעט, התחיל הכל. התורה מלמדת שלפני שאברהם אבינו מל את עצמו הוא לא יכול היה ל"שמוע את דבר האלוקים" בעמידה, אלא דווקא ב"נפילה". יש בעריכת הברית אמירה מדהימה לגבי גוף האדם- העובדה שהאדם לא נברא שלם (!!) ושהוא צריך לעבוד ולתקן את הבריאה.
לפי דברי חכמים, עריכת הברית בגיל צעיר,שבו עדיין אין לתינוק אמירה, היא מה שהופכת אותה ל"ברית", דהיינו חוזה שאין להפירו ושאפילו האלוקים בעצמו "כבול" בברית זו, ללא קשר למעשיהם ולחטאים של בני ישראל. בכל הדורות עם ישראל מל את עצמו בחירוף נפש אמיתי, בכל תנאי ובכל מצב ובכך הפכה הברית לסמל המקודש של הקשר הישיר של העם, בכל מצב רוחני ופיזי שיהיה, עם האלוקים.
חכמים אף מלמדים אותנו סוד, שגם היום רבים מאוד מתקשים לפענח... מדוע דווקא ברית המילה היא המצווה שכל יהודי, כמעט בכל מצב רוחני שהוא, שומר? שאלה זו מטרידה רבים מה"גורואים" של העולם החילוני, השואלים את עצמם שוב ושוב מדוע היהודים החילונים ביותר, "אוכלי טריפות ובועלי נידות" כהגדרתו של מאיר שליו, ממשיכים לקיים את המצווה הכל כך קשה הזו? הכרוכה בדם ובכאב? מדוע אנשים לא בחרו מצוות אחרות, נוחות יותר, כסימן האחרון ליהדותם?
אולם חכמים חזו (עוד לפני אלפיים שנה), שזו תהיה המצווה שעם ישראל ישמור עד סוף הדורות והם אומרים ש"כל מצווה שישראל מסרו את נפשם עליה, עתידה להתקיים בידם וכל מצווה שלא מסרו את נפשם עליה, לא עתידה להתקיים בידם... ואיזו מצווה שמסרו את נפשם עליה- מצוות מילה!". זאת אומרת, מכיוון שבדורות השמד של תקופת המשנה והתלמוד היו יהודים רבים שמסרו את הנפש על מצוות המילה ומתו בגלל קיומה, חזו חכמים שעד סוף כל הדורות עתידה מצווה זו להיות המצווה היחידה, לעיתים האחרונה, שישמרו בני ישראל בסוף הדורות.

נתונים:
כיום, 97% מהיהודים מקיימים את מצוות ברית המילה. הנתון המדהים הוא שבסקר שנערך (על ידי אחד מאתרי האינטרנט שנלחמים נגד קיום מצוות המילה) בקרב סטודנטים חילונים רבים, רוב רובם טענו שהסיבה שהם מקיימים את מצוות המילה איננה, כפי שמקובל לחשוב, הרצון ש"הילד לא ירגיש חריג בצבא", אלא הסיבה היהודית. רובם הגדול טען שהסיבה שהם ימולו את בניהם היא שזוהי המצווה המלמדת על יהדותם... ושזוהי הדרך שלהם להזדהות עם מסורת הדורות של העם היהודי.
מבחינה מספרית מדובר על 50,000 מילות בשנה בישראל ועל בריתות רבות נוספות ברחבי העולם. גם בארצות הברית רוב התינוקות נימולים, מסיבות רפואיות, וגם במקומות נוספים של העולם מקובלת המילה הרפואית.
חשוב לדעת שמבחינה חוקית בתי החולים חייבים לדווח למשרד הבריאות על כל מקרה רפואי שמגיע לחדרי המיון בשל ברית. ובכל זאת, מספר המקרים המדווחים הוא 100 בשנה (אחוז קטן ביותר, ביחס לכל פעילות כירורגית אחרת), רובם הגדול הם מקרים של שטפי דם ודברים מעין אלו. אחוז המקרים שבהם יש פגיעות של ממש הוא אפסי לחלוטין- בערך מקרה אחד לכל מאה אלף בריתות! אין אף פעולה כירורגית שבה יש אחוז כל כך קטן של טעויות. יתירה מזו, אחוזי המקרים שמגיעים לטיפול רפואי בעקבות ברית שערך רופא או ברית שערך מוהל הם כמעט שווים!!
כל מוהל במדינת ישראל עובר פקוח קפדני, הכשרה ארוכה של שנתים, הכוללת עיסוק בפרטים הרפואיים של הברית, עצירת דם, מניעת זיהום וכדומה. המוהלים אינם מתחילם למול אלא לאחר מבחנים קפדניים, בהם מבחנים מעשיים, וניסיון רב שנצבר בעבודה מעשית עם מוהל בוחן שעומד על גבם במהלך בריתות רבות. המוהלים עוברים בדיקות רפואיות מקיפות שמטרתן לבדוק את כשירותם, חיסונים תקופתיים, קורסים רפואיים וקורסים על חיטוי, השתלמויות חובה במשרד הדתות (מידי שנה!) ועוד... אם מטריד אתכם נושא הסטריליות- בחנויות ניתן לרכוש ערכה סטרילית לברית מילה שעלותה 60 ₪ בלבד. רוב רובם של המוהלים גם יסכימו, אם תרצו, לערוך את הברית בבית חולים, חדר ניתוח או בכל מקום אחר שיתן לכם הרגשה טובה ובטוחה יותר.

ברית מילה מסיבות רפואיות
ישנן מקומות בעולם (צרפת, כדוגמא מובילה) שבהם כל גבר העומד להתחתן צריך להביא אישור מרופא שהוא אינו חולה במחלות מין. הסיבה לכך היא שמחלות מין הן דבר מאוד מקובל ושכיח בעולם. בישראל, הנתונים הם קטנים הרבה יותר ואחד הגורמים המרכזיים לכך הוא קיום ברית המילה. על פי מומחה לרפואה אורולוגית שדברתי איתו, השטח שבין הערלה לבין העטרה הוא מעין שטח פתוח, שבו יכולים חיידקים רבים להתפתח ולהתבשל. עד כדי כך, שבמקומות רבים בעולם מקובל למול את הזכרים מסיבות רפואיות. מובילה מבחינה זו היא ארצות הברית שבה כמעט רוב הגברים עוברים "ניתוח" של ברית מילה והאו"ם גם ממליץ למדינות אחרות לעשות ברית מילה רפואית לזכרים, כחלק ממלחמה באיידס ובמחלות מין אחרות. אתרי אינטרנט רבים בישראל, הנלחמים נגד קיום ברית המילה, טוענים כי לא הוכח שברית מילה מונעת מחלות, אולם הדברים מדברים בעד עצמם. כרב, אני כמובן לא חושב שהסיבה שיש לעשות ברית מילה היא רווח רפואי כל שהוא, אולם חשוב לדעת את הנתונים הללו כחלק מתפיסת עולם שלימה בנושא הברית.

לחלק השני של המאמר- "ברית מילה רפואית".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה