איסור אכילה

הרב יניב חניאככסליותשעה12/12/2014
שאלה:
לרב שלום,רציתי בבקשה לדעת למה אסור לאכול עוף או בשר ודגים ביחד? תודה.
תשובה:
חכמים אומרים שיש בזה סכנה, שזה גורם למחלה מסויימת ולכן מכיוון שסכנה חמורה מאיסור, נהגו להקפיד בזה.רבים מהאשכנזים לא קיבלו את האיסור לאכול חלב עם דגים (גם חלק מהתימנים) והם אוכלים חלב עם דגים ביחד.
תשובות נוספות בנושא-
שמיטה
בשלב זה כמובן אין עדיין שמיטה, השמיטה לגבי ירקות תתחיל כמה ימים (מעט ימים) אחרי ראש השנה ואילו השמיטה בפירות תתחיל באיזור אדר. בדרך כלל יש פרסומים בכל מיני כלי תקשורת לגבי איזה פרי הגיע לזמן השמיטה ואיזה לא.
כמובן שהדרך הפשוטה ביותר היא לקנות ממקומות עם הכשר, ששם הרבנות דואגת לעניין של השמיטה, אבל אם אתה קונה ממקומות בלי הכשר, שים לב לתאריכים שמפורסמים.
דג כל אסכלה בשרית
בראש ובראשונה צריך לומר שאם הדג נצלה ממש על אסכלה בשרית (שנצלה עליה בשר ללא נקיון יסודי), יש רבים שאינם אוכלים את זה, וכך ראוי לנהוג. כי לא נוהגים לאכול בשר עם דג.
בעקבות השאלה בררתי מה עושים במסעדות בעניין, כי לא נראה לי הגיוני שיתנו הכשר לדג שנצלה ישירות על אסכלה של בשר, וגיליתי שנוהגים לשים אסכלה (רשת) על האסכלה של הבשר. במסעדה שבה שאלתי זו גם היתה רשת דקה.
כך- אם זה המקרה- שבו שמים רשת על רשת, הרי שלענ"ד למרות שניתן לאכול את זה מבחינת כשרות הרי שצריך לחכות שש שעות, כי נראה לי לא הגיוני שהשומן של הבשר לא יגיע לדג.
אם יש רשת אסכלה נפרדת, הרי שלא צריך לחכות שש שעות.
בראש ובראשונה צריך לומר שאם הדג נצלה ממש על אסכלה בשרית (שנצלה עליה בשר ללא נקיון יסודי), יש רבים שאינם אוכלים את זה, וכך ראוי לנהוג. כי לא נוהגים לאכול בשר עם דג.
בעקבות השאלה בררתי מה עושים במסעדות בעניין, כי לא נראה לי הגיוני שיתנו הכשר לדג שנצלה ישירות על אסכלה של בשר, וגיליתי שנוהגים לשים אסכלה (רשת) על האסכלה של הבשר. במסעדה שבה שאלתי זו גם היתה רשת דקה.
כך- אם זה המקרה- שבו שמים רשת על רשת, הרי שלענ"ד למרות שניתן לאכול את זה מבחינת כשרות הרי שצריך לחכות שש שעות, כי נראה לי לא הגיוני שהשומן של הבשר לא יגיע לדג.
אם יש רשת אסכלה נפרדת, הרי שלא צריך לחכות שש שעות.
כשרות לפסח משנה שעברה
לא אמורה להיות שום בעיה להשתמש בכשרות לפסח משנה שעברה במוצר סגור, אני סבור שזה יכול להיות בכל מוצר ומוצר, ללא שום הבדל. יתכן ולקנות מוצר עם כשרות של שנה שעברה בחנות תהיה בעיה, אולם אם זה נשמר בבית זו לא בעיה.
לא אמורה להיות שום בעיה להשתמש בכשרות לפסח משנה שעברה במוצר סגור, אני סבור שזה יכול להיות בכל מוצר ומוצר, ללא שום הבדל. יתכן ולקנות מוצר עם כשרות של שנה שעברה בחנות תהיה בעיה, אולם אם זה נשמר בבית זו לא בעיה.
בישול על כיריים בחוץ
אני באמת לא מבין מדוע יש להיזהר שלא יגלשו מים, אולי כדי שלא יווצר קשר בין הסיר לבין הכיריים.
אבל אם אני מבין נכון, הרי שמדובר על להניח את הסיר על המקום שבו יש אש, אם כך, הרי שמקובלנו שהאש שורפת הכל, ואין במקום ההנחה משום חוסר כשרות. אולי כוונת ה"חוצץ" שמדובר עליה היא מהמסביב?
נראה לי הכי פשוט לתת לאש, ללהבות הגז, לשרוף את האיזור ואז לדאוג שלא יהיה קשר בין הסיר לסביבה אליה לא הגיעה אש...
לגבי הגלישת מים, אני באמת לא מצליח להבין מה העניין.
אני באמת לא מבין מדוע יש להיזהר שלא יגלשו מים, אולי כדי שלא יווצר קשר בין הסיר לבין הכיריים.
אבל אם אני מבין נכון, הרי שמדובר על להניח את הסיר על המקום שבו יש אש, אם כך, הרי שמקובלנו שהאש שורפת הכל, ואין במקום ההנחה משום חוסר כשרות. אולי כוונת ה"חוצץ" שמדובר עליה היא מהמסביב?
נראה לי הכי פשוט לתת לאש, ללהבות הגז, לשרוף את האיזור ואז לדאוג שלא יהיה קשר בין הסיר לסביבה אליה לא הגיעה אש...
לגבי הגלישת מים, אני באמת לא מצליח להבין מה העניין.
כשרות תה
מכיוון שתה לא נחשב כצמח נגוע במיוחד, והוא עובר המון תהליכי יבוש ועיבוד נראה לי שניתן לשתות את התה כך, שהרי הסיכוי שיש בו חרקים הוא קטן, וגם יש הכשר וגם יש שקיק שבולם חלק... אני סבור שזה בסדר גמור לשתות ללא סינון נוסף.
מכיוון שתה לא נחשב כצמח נגוע במיוחד, והוא עובר המון תהליכי יבוש ועיבוד נראה לי שניתן לשתות את התה כך, שהרי הסיכוי שיש בו חרקים הוא קטן, וגם יש הכשר וגם יש שקיק שבולם חלק... אני סבור שזה בסדר גמור לשתות ללא סינון נוסף.
הבהרה
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.
עכשיו הבנתי יותר, זו שאלה קשה, שאלתי רב נוסף והוא הציע שעל החלק שנגע בחלב תשפכו מים רותחים ועל החלק הרגיש של הכפית מים חמים, אבל לא רותחים שיהרסו את הכפית.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא כשרות
מוצרים








