בהמשך לשאלה קודמת

הרב יניב חניאיטכסליותשעה11/12/2014
שאלה:
(אשתי לא רוצה להתלבש צנוע הרב יניב חניא כח תשרי, תשעה 10/22/2014) קראתי את תשובת הרב בעיון. חלק מהבעיה שאין לי עם מי להתייעץ בקרבתי. באתי לגור בעיר של המשפחה של אשתי, משפחה מוכרת מאוד. כל הרבנים פה מכירים אותם ואני לא רוצה לערב אותם. אין לי קשר עם רבנים שלי מהעבר =( אני חרדי. עובד. בן 26. מקפיד על קביעת עיתים כל יום חוק לישראל ודף יומי, מקפיד על תפילות. דיי חזק באמונתי. אשתי (כמו שכתבת בתשובתך) אינה קשורה בשום דבר לרוח, לא תפילות. לא שיעורים. לא מסגרת קהילתית. וגם לא רוצה להשתייך. אני מרגיש אבוד וכאוב. אני אוהב אותה, אבל יש בינינו תהום רוחנית שמתבטאת בצד המעשי בשירים שהיא שומעת (לפעמים ליד הילדים), בבגדים שהיא לובשת (בעיקר). לגבי מקום העבודה שלה היא עצמאית אז אין יותר מידי קשר עם גברים, בעיקר נשים. חשבתי על להיפרד, אבל אני מבין שאם אני יפרד הילדים בטוח לא יתחנכו בדרך שאני רוצה. לפחות היום יש לי תקוות עתידיות שאולי יום אחד ידלק איזה ניצוץ. אני גם לא צדיק יסוד עולם חרדי הכי אדוק, אבל משתדל, משתדל מאוד מאוד. כואב לי המצב- אני מתפלל על כך הרבה. ולא יודע מה לעשות. לכפות עליה לא עובד, יוצר מריבות ויוצר אנטי יותר גרוע. לשחרר ולהרפות לא עובד, ניסיתי במשך למעלה משנה. לחיות עם זה? קשה לי ומתנגש לי. כתבת לי בתשובתך שזה לא מסתדר לך איך למשל היא מלבישה את הילדה וכו', אז כן. צדקת. אנחנו מתדיינים גם על זה באופן רציף. אבל כיום לפחות בילדים יש לי השפעה, אבל עליה? אין מה לדבר. לגבי מי "הטעה" את מי בחתונה, קשה להגדיר כך. אולי גם כשנכנסתי לסיפור הכל לא היה טלית שכולה תכלת, אבל משום מה חשבתי שזה ישתנה לטובה לאט לאט. וגם, הייתי צעיר בן 19 וחצי לא הבנתי כלום מהחיים. כיום התבגרתי וגם הדרך הרוחנית שלי התקבעו קצת יותר, וגם נושא הילדים ברקע מרתיע אותי מה הם יראו מה יגידו וכו'. אנחנו גרים בשכונה חרדית והמצב הקיים אוטומטית גם מעמיד אותנו בפוקוס שלילי גם לעיני הסביבה. פחות מעניין אותי אך זה גם שיקול. להיפרד? לא יתן לי כלום בשלב זה. זה יהיה כמו לטמון את הראש בחול, לא אוכל להשפיע על הילדים. ובוודאי לא עליה. איך אפשר לקרב אישה בצורה שלא תעורר אצלה אנטי? הניסיון הזה קשה לי מאוד. ממתין לתשובתך ולעידודך. תודה רבה
תשובה:
כפי שכתבתי לך בפעם הקודמת, זה ממש לא פשוט לענות על השאלה, לכן גם לקח לי זמן לחשוב מה נכון.אתה די סוגר את האפשרויות שישנן-
כי אתה אומר שבצורה קשה לא הלך, בצורה רכה לא הלך, דיבורים לא השפיעו, מעשים לא השפיעו, ושאופציה של פרידה איננה על הפרק. אז זה די ממעט את האפשרויות...
אני גם לא מאלה שיגידו סתם ללא סיבה, יהיה בסדר, השם יעזור וכדומה. זה פשוט לא מתאים לי באופי, אלא אם כן אני באמת חושב כך.
לכן, יש לי למעשה שתי הצעות. את הראשונה אתה בטח יודע והיא תפילה, ובקשה מבורא עולם שיעזור קצת לפתוח את הדברים. תפילה אמיתית וכואבת מהלב עוזרת מאוד...
השניה היא לנסות ללכת על השורש. פחות לעסוק בשלב הזה בלבוש ובצניעות, אלא יותר בשורש. נניח לשכנע אותה, איך שהוא, שתלך פעם בשבוע לשיעור... או שתתחבר בכל זאת למשהו רוחני. בשלב ראשון בלי קשר לצד המעשי של החיים. אני חושב שבהרבה שכנוע ועם הבנת היתרונות שיש לזה מבחינתה גם (יציאה מהבית, מנוחה, פגישה עם נשים אחרות וכדומה), היא אולי תסכים. עבודה שורשית כזו אולי תקרב אותה קצת למחשבות ואורח חיים רוחני יותר שממילא יבוא לידי ביטוי בדברי המעשיים.
תשובות נוספות בנושא-
אשתי לא רוצה להתלבש צנוע
טוב, כפי שאתה מבין לבד זו שאלה מאוד מאוד קשה שנוגעת לכל כך הרבה דברים שממש קשה לי לענות עליה, מתוך הבנה שיש לכך משמעות רחוקת טווח על החיים שלכם וכדומה. גם קשה לי לנתח את המצב נכון מבלי לדעת תשובות לכמה שאלות.
לדוגמא- אתה אומר שאתם מסתדרים היטב בדברים אחרים, למה בדיוק הכוונה? איך זה יכול להיות? הרי הצניעות היא חלק כל כך לשוב של החיים. כלומר- איך אשתך מלבישה את הבת שלכם? לגבי החינוך שלהם?
איך זה יתכן שיש הבדל רק בנושא הצניעות, האם אין הבדל גם בתחומים נוספים של השקפה? זה נראה לי מוזר?
האם אתה עובד או אברך? במה אשתך עובדת? לכאורה, אם היא לא צנועה בלבוש, בודאי יש לזה משמעות לגבי העבודה שלה, איך אתה מסתדר עם זה?
כל אלו שאלות שחשובות מאוד לעניין וקשה לענות עליהן בלי לדעת.
בכל מקרה, אני יכול לומר כמה דברים כלליים-
הדבר הראשון הוא שלענ"ד הצניעות היא דבר חשוב מאוד, שהוא לא רק העניין עצמו, אלא גם קשר ישירות לנושאים של השקפה, של אורח חיים, של צורת בילוי וכדומה. ויש בהחלט מקום לבירור כזה אצלכם, יהיה מה שיהיה. כלומר- לברר האם אתם מתאימים בהשקפה על החיים, על חינוך, על בילוי שעות הפנאי וכדומה. אני מתקשה להבין איך זה מתחיל ונגמר בנושא הצניעות, הרי יש לו השלכות כל כך רחבות על חיינו, בטח בעולם המודרני. מקום העבודה למשל- אם אשה מתלבשת בצורה לא צנועה, זה משהו שלענ"ד משפיע מאוד על מקום העבודה שלה ועוד.
כך שלדעתי יש כאן מקום לבירור עמוק הרבה יותר מבחינתכם. למה אתם רוצים להישאר ביחד? איך זה שאחד מכם לא מוותר לשני וכדומה.
הדבר השני, שוב לענ"ד, שאתה לא יכול לוותר בעניין, לפחות לא באופן גורף. כי כפי שכתבת זה נוגע לחינוך של הילדים, ללידות, להמשך הדרך וכו'. אני אפילו לא נכנס לשאלה מי צודק ומי "הטעה" את מי בחתונה... אני רק סבור שזה בלתי אפשרי למישהו עם השקפה מסויימת לחיות כך. ואני חושב שאתה צריך לומר את זה, לומר שזה נוגע לך לעומק הנפש וממילא לכל מהלך החיים שלך הלאה.
השלב הבא הוא לנסות ולבדוק, בשיחות מעמיקות, מה מוביל להתנהגות הזו של אשתך. למה כל כך חשוב לה להיחשף... זו אמירה כללית על חייה? זו אמירה של אנטי? זו סתם אופנה? היא באמת כל כך מחוברת לחומר? אולי היא רוצה למשוך תשומת לב של גברים אחרים? יש מקום לבירור מעמיק בעניין שיש לו כמובן משמעות.
אני סבור שעיקר המטרה שלך בשלב זה היא להרחיב את הדיון כמה שניתן, כלומר- להסביר שזה לא רק נושא הסנטימטרים בחצאית, זה משהו הרבה יותר עמוק ועקרוני... ולכן ממילא צריך לתקוף אותו מזוויות שונות. לדוגמא- אשתך הולכת לשיעורי תורה? היא נחשפת קצת לרוחניות בחיים? אני מניח שאם לא, זה קשה מאוד שפתאום בנושא בצניעות היא תהיה חזקה יותר. זה מה שהתכוונתי אליו כשכתבתי שאני לא מבין איך אתם מסתדרים בתחומים אחרים היטב. הרי כל כך הרבה דברים שזורים בזה ואחד בשני.
יש מקום גם לבדוק את עצמך בעניין- האם זה באמת חשוב לך? כלומר- אני מאלה שמאמינים שזה כמעט בלתי אפשרי שבן זוג אוהב כל כך יתעקש על משהו שחשוב באמת לבן זוגו. זה באמת חשוב לך? אתה עצמך מתנהג בהתאם לדרישה הזו? או שאשתך מרגישה שזה חיצוני?
הייתי סבור שיש חובה אמיתית לברר את הנושא לעומק, להרחיב את הדיון כמה שניתן ולבדוק מה המניעים האמיתיים ומה היסוד שעומד מאחרי הנושא הזה. ואז ניתן יהיה להתחיל בכלל את הדיון על הנושא. שאני מדגיש שוב שלדעתי הוא עקרוני וחשוב וחייב להשתנות. לא ניתן להמשיך בלי לתקן את העניין הזה.
טוב, כפי שאתה מבין לבד זו שאלה מאוד מאוד קשה שנוגעת לכל כך הרבה דברים שממש קשה לי לענות עליה, מתוך הבנה שיש לכך משמעות רחוקת טווח על החיים שלכם וכדומה. גם קשה לי לנתח את המצב נכון מבלי לדעת תשובות לכמה שאלות.
לדוגמא- אתה אומר שאתם מסתדרים היטב בדברים אחרים, למה בדיוק הכוונה? איך זה יכול להיות? הרי הצניעות היא חלק כל כך לשוב של החיים. כלומר- איך אשתך מלבישה את הבת שלכם? לגבי החינוך שלהם?
איך זה יתכן שיש הבדל רק בנושא הצניעות, האם אין הבדל גם בתחומים נוספים של השקפה? זה נראה לי מוזר?
האם אתה עובד או אברך? במה אשתך עובדת? לכאורה, אם היא לא צנועה בלבוש, בודאי יש לזה משמעות לגבי העבודה שלה, איך אתה מסתדר עם זה?
כל אלו שאלות שחשובות מאוד לעניין וקשה לענות עליהן בלי לדעת.
בכל מקרה, אני יכול לומר כמה דברים כלליים-
הדבר הראשון הוא שלענ"ד הצניעות היא דבר חשוב מאוד, שהוא לא רק העניין עצמו, אלא גם קשר ישירות לנושאים של השקפה, של אורח חיים, של צורת בילוי וכדומה. ויש בהחלט מקום לבירור כזה אצלכם, יהיה מה שיהיה. כלומר- לברר האם אתם מתאימים בהשקפה על החיים, על חינוך, על בילוי שעות הפנאי וכדומה. אני מתקשה להבין איך זה מתחיל ונגמר בנושא הצניעות, הרי יש לו השלכות כל כך רחבות על חיינו, בטח בעולם המודרני. מקום העבודה למשל- אם אשה מתלבשת בצורה לא צנועה, זה משהו שלענ"ד משפיע מאוד על מקום העבודה שלה ועוד.
כך שלדעתי יש כאן מקום לבירור עמוק הרבה יותר מבחינתכם. למה אתם רוצים להישאר ביחד? איך זה שאחד מכם לא מוותר לשני וכדומה.
הדבר השני, שוב לענ"ד, שאתה לא יכול לוותר בעניין, לפחות לא באופן גורף. כי כפי שכתבת זה נוגע לחינוך של הילדים, ללידות, להמשך הדרך וכו'. אני אפילו לא נכנס לשאלה מי צודק ומי "הטעה" את מי בחתונה... אני רק סבור שזה בלתי אפשרי למישהו עם השקפה מסויימת לחיות כך. ואני חושב שאתה צריך לומר את זה, לומר שזה נוגע לך לעומק הנפש וממילא לכל מהלך החיים שלך הלאה.
השלב הבא הוא לנסות ולבדוק, בשיחות מעמיקות, מה מוביל להתנהגות הזו של אשתך. למה כל כך חשוב לה להיחשף... זו אמירה כללית על חייה? זו אמירה של אנטי? זו סתם אופנה? היא באמת כל כך מחוברת לחומר? אולי היא רוצה למשוך תשומת לב של גברים אחרים? יש מקום לבירור מעמיק בעניין שיש לו כמובן משמעות.
אני סבור שעיקר המטרה שלך בשלב זה היא להרחיב את הדיון כמה שניתן, כלומר- להסביר שזה לא רק נושא הסנטימטרים בחצאית, זה משהו הרבה יותר עמוק ועקרוני... ולכן ממילא צריך לתקוף אותו מזוויות שונות. לדוגמא- אשתך הולכת לשיעורי תורה? היא נחשפת קצת לרוחניות בחיים? אני מניח שאם לא, זה קשה מאוד שפתאום בנושא בצניעות היא תהיה חזקה יותר. זה מה שהתכוונתי אליו כשכתבתי שאני לא מבין איך אתם מסתדרים בתחומים אחרים היטב. הרי כל כך הרבה דברים שזורים בזה ואחד בשני.
יש מקום גם לבדוק את עצמך בעניין- האם זה באמת חשוב לך? כלומר- אני מאלה שמאמינים שזה כמעט בלתי אפשרי שבן זוג אוהב כל כך יתעקש על משהו שחשוב באמת לבן זוגו. זה באמת חשוב לך? אתה עצמך מתנהג בהתאם לדרישה הזו? או שאשתך מרגישה שזה חיצוני?
הייתי סבור שיש חובה אמיתית לברר את הנושא לעומק, להרחיב את הדיון כמה שניתן ולבדוק מה המניעים האמיתיים ומה היסוד שעומד מאחרי הנושא הזה. ואז ניתן יהיה להתחיל בכלל את הדיון על הנושא. שאני מדגיש שוב שלדעתי הוא עקרוני וחשוב וחייב להשתנות. לא ניתן להמשיך בלי לתקן את העניין הזה.
צניעות ליד בני משפחה
מותר להסתובב ליד אבא עם חולצה קצרה ומכנסיים. לענ"ד מותר לשכב על דשא או ספה ליד בני משפחה קרובים, אחים וכדומה.
אם יש אנשים עוברים ושבים זה תלוי בתורת השכיבה ובמצב. בגדול זו בעיה, אלא אם כן זה ממש צנוע.
מותר להסתובב ליד אבא עם חולצה קצרה ומכנסיים. לענ"ד מותר לשכב על דשא או ספה ליד בני משפחה קרובים, אחים וכדומה.
אם יש אנשים עוברים ושבים זה תלוי בתורת השכיבה ובמצב. בגדול זו בעיה, אלא אם כן זה ממש צנוע.
צניעות
בראש ובראשונה נקדים ונאמר שיש בהחלט נשים שלא יסתובבו בלבוש לא צנוע גם בפני נשים אחרות, ואפילו לבד.
אבל בכל זאת, למרות שצניעות היא אכן לא בשביל בנים, אבל בכל זאת לפעמים הגדר שלה נגזר לפי זה. כלומר- הבנות לא צנועות בגלל שיש בן בסביבה (ולהיפך), אבל חלק מההגדרות של מה מוגדר צנוע או לא יכול להיקבע על פי זה. חכמים לומדים את ההגדרות של צניעות מפסוקים בשיר השירים שבהן הדוד מתאר את יופיה של הרעיה, ושם זוהתייחסות שיש בה מקום לעניין של המין, האם זה גבר או אשה.
זה מורכב משני הדברים- מצד אחד בצניעות היא בשביל עצמך, אולם ההגדרות מה צנוע ומה לא, יכולים להיקבע על פי הסביבה. ומכיוון שהרגישות של בנים לגוף הנשי היא גדולה יותר, ממילא בנוכחותם יש מקום ליותר צניעות.
בראש ובראשונה נקדים ונאמר שיש בהחלט נשים שלא יסתובבו בלבוש לא צנוע גם בפני נשים אחרות, ואפילו לבד.
אבל בכל זאת, למרות שצניעות היא אכן לא בשביל בנים, אבל בכל זאת לפעמים הגדר שלה נגזר לפי זה. כלומר- הבנות לא צנועות בגלל שיש בן בסביבה (ולהיפך), אבל חלק מההגדרות של מה מוגדר צנוע או לא יכול להיקבע על פי זה. חכמים לומדים את ההגדרות של צניעות מפסוקים בשיר השירים שבהן הדוד מתאר את יופיה של הרעיה, ושם זוהתייחסות שיש בה מקום לעניין של המין, האם זה גבר או אשה.
זה מורכב משני הדברים- מצד אחד בצניעות היא בשביל עצמך, אולם ההגדרות מה צנוע ומה לא, יכולים להיקבע על פי הסביבה. ומכיוון שהרגישות של בנים לגוף הנשי היא גדולה יותר, ממילא בנוכחותם יש מקום ליותר צניעות.
חיטוב גוף האישה - המשך
זו שאלה קצת מורכבת, מצד האמת אסור לאשה למשוך תשומת לב לגופה, אולם מצד שני אסור לגברים להסתכל על הגוף שלה ואני לא חושב שזה נכון לאסור על אשה לעשות משהו שמותר בגלל הסיכוי שמישהו יעבור על ההלכה ויסתכל עליה... כך שזה לא נראה לי שיקול נכון, בהנחה שהיא אכן מקפידה על הלכות צניעות.
מצד שני, אם משום מה זה ברור לחלוטין שיסתכלו עליה, אני סבור שזה אסור.
זו שאלה קצת מורכבת, מצד האמת אסור לאשה למשוך תשומת לב לגופה, אולם מצד שני אסור לגברים להסתכל על הגוף שלה ואני לא חושב שזה נכון לאסור על אשה לעשות משהו שמותר בגלל הסיכוי שמישהו יעבור על ההלכה ויסתכל עליה... כך שזה לא נראה לי שיקול נכון, בהנחה שהיא אכן מקפידה על הלכות צניעות.
מצד שני, אם משום מה זה ברור לחלוטין שיסתכלו עליה, אני סבור שזה אסור.
צניעות
א. זאת בהחלט בעיה, הכלל ההלכתי הוא כפול- הראשון הוא שאסור לראות חלק שהוא לא השוק (מה שאתה כותב "שוק" הכוונה לירך שאותה אסור לראות). והשני הוא שאסור משהו שמושך תשומת לב, גם אם היינו אומרים שגרביונים פותרים את החלק הראשון (וזה לא מוכח), הרי שאת החלק השני זה לא פותר. ללא ספק אשה שיושבת והחצאית מתרוממת לירך, זו בעיה.
ב. זו בהחלט בעיה, שים לב לסעיף השני.
כל מה שציינתי זו הלכה, לא הנהגה ולא חומרה, לגבי המקור- המקורות רבים מספור, זה שאסור להבליט את צורת הגוף, שאסור צמוד וכו'. מה ההגדרה של צמוד זה קצת משהו אחר, אבל גם אתה מסכים שמה שתיארת נקרא צמוד.
א. זאת בהחלט בעיה, הכלל ההלכתי הוא כפול- הראשון הוא שאסור לראות חלק שהוא לא השוק (מה שאתה כותב "שוק" הכוונה לירך שאותה אסור לראות). והשני הוא שאסור משהו שמושך תשומת לב, גם אם היינו אומרים שגרביונים פותרים את החלק הראשון (וזה לא מוכח), הרי שאת החלק השני זה לא פותר. ללא ספק אשה שיושבת והחצאית מתרוממת לירך, זו בעיה.
ב. זו בהחלט בעיה, שים לב לסעיף השני.
כל מה שציינתי זו הלכה, לא הנהגה ולא חומרה, לגבי המקור- המקורות רבים מספור, זה שאסור להבליט את צורת הגוף, שאסור צמוד וכו'. מה ההגדרה של צמוד זה קצת משהו אחר, אבל גם אתה מסכים שמה שתיארת נקרא צמוד.
צניעות
לא, אין איסור של ממש. יש פסוק בישעיה שממנו ניתן להבין שזה דבר בעייתי כאשר העקב גורם להילוך להראות כמו עיכוס.
לא, אין איסור של ממש. יש פסוק בישעיה שממנו ניתן להבין שזה דבר בעייתי כאשר העקב גורם להילוך להראות כמו עיכוס.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
מוצרים








