close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צניעות

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
טזתשריתשעה10/10/2014

שאלה:

מועדים לשמחה הרב, למה נשים יכולות להסתובב בצורה לא צנועה כמו לדוגמא: מכנסיים, חולצה קצרה וכו' שהן אחת עם השנייה אם הרי צניעות היא לא רק בשביל בנים? למה איזה יכולה להתלבש בצורה אחרת שהיא נמצאת בים\ בריכה? הרי היא לא תסתובב ככה ברחוב או מול בנים??

תשובה:

בראש ובראשונה נקדים ונאמר שיש בהחלט נשים שלא יסתובבו בלבוש לא צנוע גם בפני נשים אחרות, ואפילו לבד.
אבל בכל זאת, למרות שצניעות היא אכן לא בשביל בנים, אבל בכל זאת לפעמים הגדר שלה נגזר לפי זה. כלומר- הבנות לא צנועות בגלל שיש בן בסביבה (ולהיפך), אבל חלק מההגדרות של מה מוגדר צנוע או לא יכול להיקבע על פי זה. חכמים לומדים את ההגדרות של צניעות מפסוקים בשיר השירים שבהן הדוד מתאר את יופיה של הרעיה, ושם זוהתייחסות שיש בה מקום לעניין של המין, האם זה גבר או אשה.

זה מורכב משני הדברים- מצד אחד בצניעות היא בשביל עצמך, אולם ההגדרות מה צנוע ומה לא, יכולים להיקבע על פי הסביבה. ומכיוון שהרגישות של בנים לגוף הנשי היא גדולה יותר, ממילא בנוכחותם יש מקום ליותר צניעות.
תשובות נוספות בנושא-
חיטוב גוף האישה - המשך
זו שאלה קצת מורכבת, מצד האמת אסור לאשה למשוך תשומת לב לגופה, אולם מצד שני אסור לגברים להסתכל על הגוף שלה ואני לא חושב שזה נכון לאסור על אשה לעשות משהו שמותר בגלל הסיכוי שמישהו יעבור על ההלכה ויסתכל עליה... כך שזה לא נראה לי שיקול נכון, בהנחה שהיא אכן מקפידה על הלכות צניעות.
מצד שני, אם משום מה זה ברור לחלוטין שיסתכלו עליה, אני סבור שזה אסור. 
צניעות
א. זאת בהחלט בעיה, הכלל ההלכתי הוא כפול- הראשון הוא שאסור לראות חלק שהוא לא השוק (מה שאתה כותב "שוק" הכוונה לירך שאותה אסור לראות). והשני הוא שאסור משהו שמושך תשומת לב, גם אם היינו אומרים שגרביונים פותרים את החלק הראשון (וזה לא מוכח), הרי שאת החלק השני זה לא פותר. ללא ספק אשה שיושבת והחצאית מתרוממת לירך, זו בעיה.
ב.  זו בהחלט בעיה, שים לב לסעיף השני. 
כל מה שציינתי זו הלכה, לא הנהגה ולא חומרה, לגבי המקור- המקורות רבים מספור, זה שאסור להבליט את צורת הגוף, שאסור צמוד וכו'. מה ההגדרה של צמוד זה קצת משהו אחר, אבל גם אתה מסכים שמה שתיארת נקרא צמוד. 
צניעות
לא, אין איסור של ממש. יש פסוק בישעיה שממנו ניתן להבין שזה דבר בעייתי כאשר העקב גורם להילוך להראות כמו עיכוס.
מספר שאלות בהלכה
1. כן, בנושא זה אין הבדל בין לפני הגיור לאחריו, מכל מיני סיבות.
2. כן, מותר, כמו לגבי אביך.
3. בילד בגיל עשר מותר לגעת, אם כי יש שסוברים שזה כבר גיל שראוי להימנע, בכל מקרה, במקרים הכרחיים זה בהחלט מותר.
4. זו שאלה מורכבת שאין לי עליה תשובה ממש מוחלטת. אני אישית נוהג שלא ללחוץ, אני מסביר (אם אפשר) שאני לא נוגע בנשים. ההנחה שלי היא שרוב החילונים כיום יודעים שיש דתיים שלא נוגעים בנשים אחרות ולכן זה בהחלט מתקבל בהבנה. אני שסבור שברוב רובם של המקרים כך שצריך לנהוג. בכל זאת, אולי יש מקרים קיצוניים שבהם יהיה מותר, אבל אני חושב שזה ממש נדיר.
5. אם את לבד בחדר, זה מותר, גם אז לא צריך להגזים, אבל מותר בהחלט לישון בבגדים קלילים ונוחים יותר.
6. זה בהחלט מוגזם. עצם בנישוק של המזוזה הוא מנהג ישראל חיובי אבל לא הלכה ולכן אין טעם לעשות זאת שוב ושוב. יתירה מזו, בשמירת המצוות יש עניין גדול שלא להיכנס לאובססיות ולעשות דברים בצורה כפיתיית, זה נכון לגבי המון דברים, ביניהם אפילו תפילה וכדומה וזה בטח נכון לגבי נישוק מזוזה. לנשק פעם אחת, וגם זה, אם את מרגישה שזה כפייתי, צריך לעשות בטעם.  
שידוכים- צניעות
אני סבור שזו ממש לא בעיה, בחו"ל מאוד מקובל ללכת ככה ואין כאן בעיה הלכתית כלשהיא. לכן אני חושב שאתה יכול להמשיך עם השידוך, אם בעז"ה זה יתקדם תוכלו לדבר על נושא החצאית, אם זה עדיין יהיה חשוב לך.
שמירת העיניים2
מה שעניתי זה שמדובר על שאלה קשה מאוד וקשה כל כך בימינו. זה אכן אתגר גדול ומורכב. אני סבור שצריך לעבוד על שני עניינים- הראשון הוא עבודה פנימית שלא תהפוך כל דבר לגירוי, והתמודדות נפשית עם הקושי ומצד שני גם מניעה ככל הניתן מחשיפה לדברים מאוד בעייתיים. אנחנו  חיים בתקופה לא פשוטה מבחינת הניסיון הזה ואנילא בטוח שיש לזה תשובה חד משמעית לקושי.