תכניים לא חוקיים - גזל?

הרב יניב חניאחאדר אתשעד08/02/2014
שאלה:
לרב שלום, הורדת תכניים לא חוקיים למחשב, כגון: משחקי מחשב פרוצים, תוכנות פרוצות, שירים וכו', נחשבים גזל?
תשובה:
בחלק ניכר מהקרים הם ייחשבו לגזל, יתכן ובחלק מהמקרים, באופן טכני, הם לא יהיו גזל הלכתי, אבל בחלק ניכר כן.תשובות נוספות בנושא-
הורדת אפליקציות פרוצות
למעשה היחס כעת בפוסקיםלשאלה הוא כמו לכל גניבה שהיא, גניבת זכויות יוצרים דיגיטלית, שרבים כל כך חושבים שהיא מותרת, היא בעייתית כמו גניבה של מוצר ולכן זה אסור.
למעשה היחס כעת בפוסקיםלשאלה הוא כמו לכל גניבה שהיא, גניבת זכויות יוצרים דיגיטלית, שרבים כל כך חושבים שהיא מותרת, היא בעייתית כמו גניבה של מוצר ולכן זה אסור.
בית כנסת
כן, מותר, בתנאי שמדובר בכניסה על בסיס צורך ועל בסיס עראי. לדוגמא- ליד בית הכנסת שלנו יש מגרש כדורסל ויש ילדים רבים שנכנסים לשתות מים וזה נראה ממש אסור, כי המים בבית הכנסת הם לא ברזיה. לעומת זאת, אם מישהו צריך דחוף והוא לא מגיע במיוחד בשביל זה, הרי בשביל זה בנו את המקום, לטובת הציבור.
כן, מותר, בתנאי שמדובר בכניסה על בסיס צורך ועל בסיס עראי. לדוגמא- ליד בית הכנסת שלנו יש מגרש כדורסל ויש ילדים רבים שנכנסים לשתות מים וזה נראה ממש אסור, כי המים בבית הכנסת הם לא ברזיה. לעומת זאת, אם מישהו צריך דחוף והוא לא מגיע במיוחד בשביל זה, הרי בשביל זה בנו את המקום, לטובת הציבור.
קורבן אשם וקורבן ועולה ויורד
קרבן תלוי הוא קרבן שהאדם לא יודע אם הוא חייב קרבן או לא (נניח מישהו שאכל שומן והוא לא יודע אם זה חלב, שעליו חייבים קרבן, או שומן רגיל, שמותר באכילה), הוא מביא קרבן "תלוי", עד שידע אם הוא חטא באמת.
אשם ודאי זה קרבן על חטא שהוא חטא בודאות, נניח שהוא מעל במשהו מבית המקדש... הוא חייב אדם ודאי.
קרבן עולה ויורד הוא קרבן שעני מאוד מביא בו משהו זול, מנחה, אדם עני רגיל מביא בן יונה או תור, ועשיר מביא כבש.
קרבן תלוי הוא קרבן שהאדם לא יודע אם הוא חייב קרבן או לא (נניח מישהו שאכל שומן והוא לא יודע אם זה חלב, שעליו חייבים קרבן, או שומן רגיל, שמותר באכילה), הוא מביא קרבן "תלוי", עד שידע אם הוא חטא באמת.
אשם ודאי זה קרבן על חטא שהוא חטא בודאות, נניח שהוא מעל במשהו מבית המקדש... הוא חייב אדם ודאי.
קרבן עולה ויורד הוא קרבן שעני מאוד מביא בו משהו זול, מנחה, אדם עני רגיל מביא בן יונה או תור, ועשיר מביא כבש.
בשר וחלב
ממש לא נחשב כבשר מהרבה סיבות- א) האוכל כבר היה קר כשהוא נפל ולכן הוא לא הופך את הברז לבשרי. ב) משחת השניים אינה ראויה למאכל כלב ולכן היא לא מעבירה את הבשר. ג) כבר עברו הרבה מים מהברז ולכן הבשר כבר נשטף עשרות פעמים. לכן אין בכלל מה לחשוש.
ממש לא נחשב כבשר מהרבה סיבות- א) האוכל כבר היה קר כשהוא נפל ולכן הוא לא הופך את הברז לבשרי. ב) משחת השניים אינה ראויה למאכל כלב ולכן היא לא מעבירה את הבשר. ג) כבר עברו הרבה מים מהברז ולכן הבשר כבר נשטף עשרות פעמים. לכן אין בכלל מה לחשוש.
חור שני
בעשיית חור שני, כמו בעניינים אחרים שקושרים בצניעות, אין בעיה הלכתית "גילה", זה לא כתוב בשום מקום ובשום מקום לא כתוב שאסור. מצד שני, זה מסוג הדברים שיש בהם (קצת) פרובוקציה ועניינים של "רוח ההלכה". אני חושב שכדאי להימנע מלעשות חור שני בגלל הנושא של רוח ההלכה, שיש בזה מעין מסר של מרדנות שאנחנו אוהבים מאוד, אבל לא בתחום של צניעות...
בעשיית חור שני, כמו בעניינים אחרים שקושרים בצניעות, אין בעיה הלכתית "גילה", זה לא כתוב בשום מקום ובשום מקום לא כתוב שאסור. מצד שני, זה מסוג הדברים שיש בהם (קצת) פרובוקציה ועניינים של "רוח ההלכה". אני חושב שכדאי להימנע מלעשות חור שני בגלל הנושא של רוח ההלכה, שיש בזה מעין מסר של מרדנות שאנחנו אוהבים מאוד, אבל לא בתחום של צניעות...
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא דיני ממונות
מוצרים








