close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסגת גבול

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יבטבתתשעד15/12/2013

שאלה:

שלום לכבוד הרב, יש מקרים שבהם הסגת גבול היא מותרת, אבל יש שאלה שהיא האם מותר לאדם רק להעמיד חנותו או אומנותו ליד של חבירו או שמותר לו גם להשתמש בדרך הוזלת השער או בדרכים כיוצא בזה כדי למשוך את הלקוחות אליו... אשמח אם הרב יוכל לענות על שאלה זו, ואם יוכל לרשום מהו המקור המקרא לתשובתו... תודה מראש(:

תשובה:

על פי המשנה במסכת בבא מציעא (דף ס) ניתן ללמוד שמותר לחנווני לעשות מעשים שיגרמו לקהל הלקוחות לבוא אליו ולא לשני. יש בכך די הרבה חילוקים, אולם זה נראה שהדבר מותר.
תשובות נוספות בנושא-
הכדור שלי התפוצץ
התורה מונה ארבעה דינים של אנשים ה"שומרים" על רכושו של אחר, או עושים בו שימוש וקובעת דינים שונים לכל אחד מהסוגים. יש דינים שונים למי ששומר בחינם, לשומר שכר, למי ששוכר ממך חפץ וכן ל"שואל". ההגדרה של תלמידים אלו היא "שואל" ועל פי דיני השאלה, אם הם שיחקו בכדור בצורה "נורמלית" ולא עשו משהו חריג, הם לא חייבים, זה מה שקרוי בהלכה "שימוש כדרכו" ואפילו שואל פטור בדרך השימוש הרגילה.
כבוד המת
אני סבור שזו תרומה ראוייה, יש עניין גדול להובלת מתים בכבוד ואנו מחוייבים בכבודם בכל מיני דברים.
מצד שני- אני אישית לא הייתי תורם לדבר כזה אם יש כבר רכב נורמלי שבו מסיעים מתים, יש כל כך הרבה דברים חשובים לעשות עם החיים וכל מיני פרוייקטים חשובים שהייתי מעדיף שהכסף יגיע למי שזקוק לו כאן. כמובן שאם הרכב הנוכחי מתקלקל או משהו כזה זה שונה. 
מס הכנסה
זו שאלה קשה מאוד ומורכבת מאוד. אחרי התלבטות, אני סבור שלא, כלומר שאסור לך למסור אותו. העניין שהוא לא משלם הוא בעייתי מאוד, אולם נדמה לי שלך אין היתר לקחת את הדין בידיך, מותר לך להתפלל שהוא יכשל בגלל המראות שלו ובגלל סיבות נווספות, אבל לא ממש למסור אותו בידים.
יתדן ויהיו רבנים שיתירו לעשות כזה דבר, לי זה נראה אסור. 
מחילה
בגדול יש בחז"ל כלל שלגבי ממונות דברים שבלב אינם דברים ולכן גם אם תיאורטית היית מוחל בלב זה לא תופס. מה גם שלפי התיאור שלך אתה לא מוחל בלב, אלא מחכה לפרעון, כך שאני לא רואה בעיה.
נתן הנפקד מתנה למפקיד כנגד הפקדון

לכאורה הטענה אינה טענה, כל דבר מעין זה בממונות מצריך סגירות דעת גמורה וידיעה ברורה של שני הצדדים.ף מצד שני אתה כותב- רק שכך היה מוכח מן העניין ולא ברור לי מה היה "מוכח", ומה בדיוק היה אמור להעיד... חז"ל בהחלט מתייחסים לסימנים מעין אלו בממונות.

החזר הלוואה קטנה
אני חושב שהדרך הנכונה ביותר היא להזכיר לו להחזיר, מלבד העניין העקרוני, התורה מתייחסת בחומרה לכל גזל, גם קטן ביותר ומתוך אהבת החבר חבל להטיל עליו חטא כזה מחוסר ידיעה. אם הדבר ממש קשה, אתה יכול למחול לו בלב שלם ומוחלט וזה ייחשב כמחילה.