תפילה

הרב יניב חניאכשבטתשעד21/01/2014
שאלה:
שלום! האם יש איסור הלכתי לדבר בזמן קבלת שבת? לדוגמא- חברה שלא ראיתי הרבה זמן באה ומדברת איתי בזמן שכולם רוקדים בין המזמורים של לכה דודי. מה עלי לעשות?
תשובה:
קבלת שבת איננה כמו קריאת שמע או עמידה, כך שאם הציבור עסוק בריקודים נראה לי שמותר לדבר עם החברה. כמובן שבזמן אמירת המזמורים או הפיוטים עצמם לא מדברים.
חז"ל אמרו "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין ליבו לאביו שבשמיים" באופן כללי תפילה מוגדרת כעבודה שבלב ולכן כמו כל עבודה היא דורשת מאמץ, השאיפה צריכה להיות לומר את כל התפילה בכוונה גדולה. אולם עד שנגיע לרמה הזאת ניתן להתרכז בחלקים מן התפילה, וחכמים אפילו קבעו חלקים שחשוב יותר להתרכז בהם מאחרים. כמובן שחשוב להתאמץ ולהשתדל להגיע למדרגה של כוונה בתפילה כולה.
מה שאני מציע זה ללמוד את הפירוש של הברכה הראשונה לפחות, עם סידור שיש בו הסברים, ולכוון לפחות בברכה זו, לאחר מכן להוסיף כל פעם ברכה אחרת עם כוונת המילים.
על פי דברי חכמים צריך כל יהודי להתפלל ירושלים, בכל מקום בו הוא נמצא. יש בכך גם ערך נוסף- שכל היהודים בעולם מתפללים אל אותו מקום. כך שיהודים במזרח ארץ ישראל מתפללים למערב ויהודים במערב ארץ ישראל מתפללים במזרח, יהודים בצפון הארץ מתפללים לדרום (כיוון ירושלים) ואילו יהודים בדרום מתפללים צפונה וכדומה.
אולם לא תמיד אפשר לשים את הארון בדיוק בכיוון של ירושלים, מבחינה טכנית, במקרה כזה, העיקר להתפלל לכיוון ירושלים, לכן, אם מחמת טעות או אונס ארון הקודש אינו מכוון ממש כנגד ירושלים, המתפללים יכולים לכוון את הפנים שלהם כלפי ירושלים. אולם, אם כל הציבור טועים ופונים לכיוון ארון הקודש, מוטב שלא לפרוש מהציבור, צריך להתפלל אל הכיוון שאליו מתפללים כולם, במקרה כזה עדיף להפנות את הראש לכיוון ירושלים בכל זאת. אם מתפללים בשעת דחק בזמן נסיעה, כשהרכב מסתובב כל פעם לכיוון אחר אין צורך לכוון לכיוון ירושלים, אלא יושבים כרגיל ומתפללים.
לא חובה לומר קדיש על הקבר, נהוג לבקר בבית העלמין עם המשפחה הקרובה ולומר את הקדיש בבית כנסת.








