close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פסוקי תהילים לפי שם לאזכרה

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

האם הרב יכול למצוא לי פסוקים או משניות לאזכרה, שמסודרים לפי השם- "עמליה בת אליעזר"? לא יודע איך למצוא שם כזה לא רגיל...

תשובה:

שלום וברכה, זהב אכן שם לא רגיל.אבל לא חייבים (ובדרך כלל לא עושים את זה) לחפש לפי כל שם. יש מנגנונים שעושים את זה אוטומטית לכל שם.

יש לנו בשורש כלי למציאת פסוקים ומשניות לפי כל שם שתכניס-
למציאת פסוק או משניות לפי שם

תכניס שם את השם שכתבת, ותקבל מיד את הפסוקים והמשניות.
תשובות נוספות בנושא-
אכילת עוגה עם פסוקים
שלום וברכה.
בשאלה זו כבר דנו הקדמונים להתיר (ראה ברוקח סימן רצו, ואחריו בשו״ת חוות יאיר סימן טז) מטעם שהדברים נכתבו לכתחילה שלא על מנת להתקיים אלא על מנת לאוכלם (הגרי״ש אלישיב והגר״ח קנייבסקי הובאו בגנזי הקודש עמוד קלו), וכתב הרוקח שכתיבת הפסוקים על עוגה ודברי מאכל מועיל לפתיחת הלב ולהבנת הנלמד.

ויש מתירים אפילו אם כתובים שמותיו הקדושים של הקב״ה, שכל שם שנכתב מתחילתו שלא לשם קדושת השם אין בו קדושה (שו״ת פרי הארץ ח״ב או״ח סימן ד’), אכן מצאנו בזה גם דיעות החולקות לאסור לכתוב את שמות הקב״ה ולאכלם (תשב״ץ סימן תטז). והרב מאיר מזוז שליט״א (מובא ביריעות שלמה ח״ד עמוד שפז) כתב שאם כתוב שם על העוגה יוציא את השכבה העליונה שכתוב עליה את השם ויניחנה בניילון עד שתירקב.
האם מותר לקחת פרחים מהשולחן אחרי שמחה?
המתארחים בשבתון אינם רשאים לקחת לביתם את הפרחים שבשולחנות ואת המנות שנשארו בתום השבתון אלא אם כן הבעלים אינם מקפידים או שידוע שהכל נזרק לזבל.

הכלל בזה הוא שיש לילך אחר מנהג המקום, דהיינו יש לבחון מהו הנוהג באותו מקום לגבי לקיחת אותם הדברים. לדוגמא, ישנם מקומות שהמנהג הוא להגיש לאורחים אחר ברית מילה נייר כסף ושקית על מנת שהאורחים יעטפו דברי מאכל ויקחו עמהם מנה הביתה, ואז הדבר נחשב כגילוי דעת ברור שהם רשאים ליקח עמם את המנות.
ישנם מקומות שאחר השמחה הפרחים וכל האוכל נזרק לזבל ואז ודאי שאפשר ליקח מה שרוצים שהרי אין הבעלים רוצים את הנשאר אלא עד סיום האירוע. לעומת זאת ישנם מקומות שאין הדרך להגיש את אותם הדברים לאורחים, ויש מקומות שאחר תום השמחה בעל האולם לוקח את האוכל ועושה חשבון עם בעל השמחה על הנותר, או שכל הנשאר שייך לבעל השמחה והוא לוקחם לביתו. בשני המקרים האלו ודאי שאסור לקחת מנות לביתו מלבד את מנתו שלו שהגישו לו לאכילה, שאז כיון שמנה זו היא שלו ומנע מעצמו את האכילה רשאי הוא לקחתה עמו. (הגאון ר״ש ווזנר בשבט הלוי ח״ד סימן רכה). ולכן גם בסיום השבתון יש לראות אם הבעלים מקפידים על הנשאר וניתן לדעת זאת ע״י בירור מנהג המקום או אם הבעלים זורקים הכל לזבל. במידה שאין אפשרות לברר אסור לקחת משום סרך גזל אלא אם כן מבקשים רשות מהבעלים
מסיבות חנוכה בעת מלחמה
שלום וברכה.
שאלתכם תלויה במחלוקת הפוסקים אם סעודות חנוכה הם סעודות מצוה או רשות, שאם הסעודה נחשבת מצוה ניתן לקיים כן גם בזמן זה, ואם נחשבת כסעודת רשות מן הנכון להימנע.

דהנה השלחן ערוך (סימן תרע ס״ב) הביא את דעת המהר״ם מרוטנבורג שריבוי הסעודות שמרבים בהם הם סעודות רשות, שלא קבעום למשתה ושמחה אלא להלל ולהודות. והרמ״א הביא דעת החולקים (מהר״א מפראג) וכתב שיש בהם קצת מצוה בריבוי הסעודות, משום שבאותם הימים היה חנוכת המזבח. ונוהגים לומר זמירות ותשבחות בסעודות שמרבים בהם, ואז הוי סעודות מצוה, עכ״ל.

וזה שאמרנו לעיל שיש להקל אם הסעודה נחשבת מצוה, נלמד מדברי הרמ״א (יו״ד סימן שצא ס״ב) שהביא המנהג באבל שרשאי להקל להשתתף בסעודת מצוה הנעשית בביתו, וז״ל: "אבל תוך שלושים אסור לכל סעודת מצוה שבעולם, אבל סעודת מצוה דלית ביה שמחה מותר ליכנס בה, כגון פדיון הבן וכו’ מותר לאכול שם אפילו תוך שבעה, ובלבד שלא יצא מפתח ביתו. והמנהג שלא לאכול בשום סעודה בעולם כל י״ב חודש אם הוא חוץ לביתו, ובתוך הבית מקילין שאוכל בביתו בסעודת ברית מילה וכל שכן בשאר סעודות שאין בהם שמחה".

וכתב הגרש״ז אורבעך (הליכות שלמה חנוכה פרק יז אות יג) שאבלים בתוך י״ב חודש מותרים להשתתף בסעודת חנוכה משפחתית, וכן הביא בספר גשר החיים (ח״א פרק כא ס״ח ס״ו) שמקילין כהגליון מהרש״א (ד״ה אבל) ובית לחם יהודה שכתבו שסעודת חנוכה הוו סעודת מצוה. ואם כן יש ללמוד קל וחומר שאם אבל רשאי להשתתף במסיבת הודאה של חנוכה, כל שכן שרשאים בזמן מלחמה.
וניתן להקל גם לספרדים (אף שכתב השלחן ערוך שסעודות חנוכה הם סעודות הרשות) על פי מה שכתב הגר״ע יוסף (חזון עובדיה חנוכה, עמוד יח) שאם מנצלים מסיבות כאלה לדרשות בדברי תורה ויראת שמים, ודאי אז נחשבות סעודות אלו כסעודות מצוה.
אמירת פסוק עם אותיות השם אחרי התפילה
אני מביא כאן תשובה מהרב אברהם דובקין, שהוא חבר שלי, וענה על שאלה דומה בעלון של קהילת חב"ד בצפת.תודה לו על הסיכום המצויין.


אמירת פסוקי השם לפני סוף תפילת העמידה

נהוג לומר בכל סוף תפילת העמידה ולפני ה'יהיו לרצון' השני פסוק המתחיל באות הראשונה של שמו והמסתיים באות האחרונה של שמו[1].

מנהג זה הינו עתיק ויש שכתבו מנהג זה בשם הזהר[2].

מהטעמים לכך:

  1. על הפסוק "ותושיה יראה שמך" (מיכה ו,ט) מובא "מכאן שכל מי שאומר בכל יום מקרא המתחיל ומסיים כמו שמתחיל ומסיים שמו התורה מצילתו מגיהינום"[3].
  2. עוזר להינצל מחיבוט הקבר ויסורים לאחר הפטירה[4].

מטעם זה השתלשל מנהג המובא בכמה מספר המקובלים, לומר פסוק של השם בכל שלב ביום מהליכה ועד עסקים[5].

  1. "טעם שתקנו לנו הקדמונים לומר בסוף תפילת ח"י פסוק שרומז בו שמו של אדם שהפסוק מתחיל ומסיים באותיות התחלת וסיום שמו, כי השם של אדם רומז על בחי' חיותו שיש לכל אחד מישראל חלק אלקי קדוש"[6].

בספר אליה רבה סי' קכב אות ג מובא: "כתב ב"י טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שאמר יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו"[7].

פסק דין זה מופיע להלכה בכמעט כל העדות, הן אשכנזים והן וספרדים[8].

מעניין לציין: מנהג חב"ד – "כמה מהחסידים נוהגין לומר בסיום דשמונה עשרה גם הפסוק של שם האדמו"ר"[9]. הטעם לזה הינו שכשם שאומרים את פסוקי השם שלא יישכח את שמו ולכך יינצל מדינה של גיהינום[10], כך אומרים את הפסוקים של שם הרבי בשביל שלא יישכח אף אחרי הפטירה למי הוא קשור[11].[12]

 

[1]ספה"מ עמ' 12, קשו"ע סי"ח,טו (עי' בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סכ"ז), סידור עבודת בורא שער יחוד ה' שער ג, סידור הירץ ש"ץ הקדמה לברכת יוצר, דברי חכמים (למקובל הקדוש ריל"פ) שער הידיעות דעת חכמה פ"ז,ס ע"ב, סידור דרך ישרה, סידור עבודת ישראל, יד כל בו ח"א יג ע"ב, עבודת הבורא שער קימת המטה נתיב ד עמ' 46 (להעיר שמקור זה הינו מהראשונים שבדפוס – נדפס לפני כ-436 שנה), סגולות ישראל צא, מאורי אור (לר"א ווירמש) חלק באר שבע לא ע"ב וע"ש ומקשה על הפסק וכבר האריכו שאין בזה בדברי יוסף דלקמן עמ' קנח ואילך ובילק"י שם ובשו"ת אז נדברו ובע"מ ואכ"מ

[2]ספר בן ציון (לר"י מטורבין) דף לג סע"ב וראה בדברי יוסף דלקמן שלא מצא זאת בזהר.

[3]מובא ברש"י ויש חולקים שאינו משמו אלא מר"ש מדולגאטש ומובא בספרו אגודת שמואל עה"פ הנ"ל וראה מש"כ בזה באהל משה דלקמן וראה מש"כ הרבי על כך באג"ק ח"ב עמ' שצא.

[4]ראה בקיצור השל"ה דף פ שעוזר שלא ישכח שמו ועי"ז יינצל מחיבוט הקבר וכעין זה כתב בסידור נהורא השלם ובליקוטי מהרי"ח ח"א עמ' קלט בשם השל"ה ומופיע בסוף קיצור השל"ה ועי' סדר הדין וחיבוט הקבר בראשית חכמה שער היראה פי"ב מסכת חיבוט הקבר ושם אריכות באמירת השם ואם לא נידון מופיע בפ"ב וראה בספר זכר דוד (לר"ד זכות) דף רמו, שמירת הלשון לחפץ חיים ח"ב פ"ז בהגה"ה ועיין בילקוט יוסף דלקמן שיש שערערו על טעם זה ואכ"מ.

[5]ספר משפט צדק בשם הסידור של המקובל מוהר"ר הירץ ומופיע שם בהקדמה לאחר ישתבח – יש להעיר שזהו המקור הקדום ביותר שנמצא בדפוס למנהג זה מכיוון שספר זה הודפס בשנת ש"ך דהיינו לפני 463 שנה, כן משמע גם מדברי חכמים הנ"ל, ראה בהגהה לטעמי המנהגים דלקמן וראה בספר זכר דוד שם ש'תמיד יהיה שגור אותו פסוק בפיו'.

[6]טעמי המנהגים אות צ בשם זרע קודש.

[7]בספר פקודת אלעזר חלק א קכח,יג: "וספר ב"י הנזכר איני יודע כעת". ובארחות חיים (ספינקא) סי' קכב: "ואני יגעתי ולא מצאתי בבית יוסף כאן שום רמז מזה, ואולי כוונתו על איזה ספר אחר" בכמה מהדורות של ספר קשו"ע על סי' יח,טו נכתב 'כ"י' ולא 'ב"י', כלומר בשם כתב יד. על סמך תיקון זה כתוב בשו"ת ויצבור יוסף ח"ג סי"ב: "ולפ"ז אין שאלה כי במקום ב"י צריך לכתוב כ"י, וכנראה המדפיס טעה, והשתא אתי שפיר" יש שפירשו שאכן היה צריך להיות כתוב כ"י אך הפירוש הוא לסידור כתר יוסף - אגדות שמואל עמ' 90. יש שפירשו שזה בשם ספר ברכת ה' (בר"ת – ב"י) שנדפס ביחד עם 'סמיכת חכמים' לאותו המחבר ויש שכתבו שנכתב בספר הצוואה הנקרא שער הכנה לבעל הסמיכת חכמים ויש שטענו על טעות כתיב ושצ"ל כתוב ד"י ולא ב"י והכוונה לספר דרך ישרה וסמכו דבריהם על מקום נוסף באלי' רבה ולהעיר שהדברים נמצאים גם בדרך ישרה וגם בסידור כתר יוסף.

[8]למשל: כף החיים או"ח קכב סקי"א, יפב ללב (ר"ח פאלג'י) יושר לבב עמ' ק"צ, כן נהג ר"ר מאזוז וכן נהגו בקהילות תוניס וג'רבה וכהנ"ל מופיע בדברי יוסף דלקמן עמ' קנג בהע', ערוך השולחן סי' קכב,ח, שמירת הלשון לחפץ חיים ח"ב פ"ז בהגה"ה, כן נהגו במנהג זה קהילות החסידים ותלמידי המגיד ממעזריטש ונאסף בריבוי מ"מ בדברי יוסף דלקמן עמ' קנד ואילך). וכן הוא מנהג חב"ד (אג"ק ח"ב עמ' שצא, יגדיל תורה (קובץ העשור) עמ' 52, סידור עם דא"ח עמ' 726, ספה"מ עמ' 12.

[9]ספה"מ עמ' 12, אג"ק חי"ח עמ' יח וראה שולחן מנחם ח"א עמ' רלט הע' יג.

[10]נסמן בטעם 2.

[11]שמעתי מזקני רבני אנ"ש, וזה ע"ד מה שנהגו חסידים בעת סגירת הגולל לומר לנפטר שהינו קשור לרבי וכו'.

[12] לעיון נוסף: הקדמה לספר פסוק לי פסוקך, ילקוט יוסף או"ח ח"ה סקכ"ב,ו הע' ו, דברי יוסף (כ"ץ) עמ' קל"ז ואילך, אוהל משה (קובץ) ח"ה עמ' מא ואילך, שלחן מנחם ח"א רלח.




הכשר למקררים?
ההתקדמות הטכנולוגית מציבה אתגרים לא מעטים בשימוש במכשירי חשמל, עד כדי כך שאנחנו זקוקים היום ל"הכשר" גם למוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים, ולא רק ל"אוכל".

יש לכך כמה סיבות-
מבחינת צורת הפעולה - בעבר המכשירים עבדו בשיטות מכניות פשוטות של on-of, היום הכול הופך למערכות דיגיטליות מורכבות. גם משחק אלקטרוני קטן כמו סביבון מנגן מכיל שבבים עם תוכנות דיגיטליות מסועפות.

מבחינת צורת ההפעלה - בעבר היה הכול בהפעלה יזומה - באמצעות לחצנים. היום העולם עובר יותר ויותר להפעלה אוטומטית, חיישני נפח ותזוזה, רגשי טמפרטורה, חיישני לחות ועוד.

מבחינת מזעור הרכיבים - קיימים חיישני טמפרטורה בגודל מילימטר בודד, רכיבים רבים בתוך המוצרים הם מוסתרים ואינם נראים לעין. לכן נדרשת מקצועיות רבה לעמוד על קיומם ותכונותיהם. שבבים בני כמה מילימטרים מכילים אלפי, או אפילו רבבות פקודות חשמליות, תנאים וצירופי קודים.

מבחינת צורת בניית המוצרים - הרכיבים הדיגיטליים נבנים חלקים על גבי חלקים, על בסיס יחידות מוכנות במפעלים שונים שמייצרים מיליוני מוצרים זהים ומועברים לצרכים מגוונים. כל רכיב יכול להכיל מיליוני פקודות מורכבות שחוברו על ידי כמה צוותים ללא קשר אחד לשני, כשגם הם עצמם מתבססים על חלקים קודמים (רוטינות) שאינם יודעים את כל פעולותיהם, אלא רק את הרלוונטי לעבודתם. מחירי המוצר הזולים, מושגים אודות לטכנולוגיות העתקה פשוטות ולייצור המוני של מוצרים בסין.

מסיבה זו פעמים רבות יצרן המכשיר עצמו אינו מודע לכל הפונקציות של הרכיבים הדיגיטליים (שלפעמים מיוצרים במפעל במדינה אחרת על ידי סודות מקצועיים) או לצורות פעולתו המדויקת של המכשיר. קל וחומר שהיבואן אינו יודע, ועל אחת כמה וכמה שאין באפשרותם של המוכרים והטכנאים להיות בקיאים ברכיבים השונים ובפונקציות שלהם.

רוב המוצרים מגיעים כל זמן מה בגרסה מעודכנת ('וריאציה') כאשר כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר השינויים והעדכונים שנעשו.
נדרשת מומחיות מיוחדת וסייעתא דשמיא רבה, כדי לאתר ולעמוד על כל הרכיבים השונים הרלוונטיים לנידונים ההלכתיים של מוצרים בשבת. בהמשך יובאו כמה דוגמאות כטיפה מים המכשלות שעלולים להיות ללא בדיקה מקצועית של מומחים יראי שמיים.
כל זה נכון הן למוצרים ביתיים, כמו מקררים לשימוש בשבת, מקפיאים, מזגני אינוורטר, מיחמים, תאורה, מערכות סינון, מיני ברים, כיריים גז, מערכות חימום שונות ועוד.
הן למוצרים הנלווים לבית כמו משאבות מים, מדי מים, מערכות אזעקה ועוד.
הן בחוץ, כמו פנסי רחוב, שערים ודלתות אוטומטיים, מערכות שונות בבתי מלון ועוד.
והן בצרכים מיוחדים, כמו מוצרי עזר לנכים ומוגבלים, לחצני קריאת צוות סיעודי, אזיקים אלקטרוניים ועוד.

מה המיוחד בהכשר של משמרת השבת
ארגון 'משמרת השבת' משמש בשני כובעים. כובע אחד הוא המחקר ההלכתי והטכני על כל מוצר והעברת המידע והוראות הרבנים לציבור, כובע שני הוא פיתוח ואישור מוצרים והתקנים לשבת. ב'משמרת השבת' עושים הבדלה מוחלטת בין שני הכובעים הללו.
כאשר מבררים את המציאות הטכנית וההלכתית ומעבירים את המידע לציבור, לא עושים 'חומרות'. מעבירים את הניתוח הטכני וההלכתי לרבנים, מקבלים מהם את ההוראות, ומעבירים אותם לציבור כמו שהם. כאשר דעות הרבנים חלוקות, משתדלים להביא לציבור את העמדות השונות, ומציעים לכל אחד את האפשרות שיעבירו לרב שלו את הנתונים הטכניים והניתוח ההלכתי כדי שיכריע לו את ההוראה למעשה.

אך כאשר מגיעים לפיתוח או אישור מוצרים, לעולם לא יינתן אישור אם הוא לא תואם את עמדות כל הרבנים לכתחילה. אם יש שיטה של פוסק מסוים או מנהג של עדה מסוימת האוסר את השימוש לכתחילה או אפילו חושש שיש בדבר מכשול כל - שהוא, לא יאושר המוצר. גם אם הושקעו בו מאות שעות מחקר ופיתוח.

הגישה הכללית של משמרת השבת באישור ובפיתוח מוצרים היא, לנתק באופן פיזי ומוחלט את כל החיישנים והרישומים הדיגיטליים ולא להסתפק בשינויי תוכנה שיגרמו לכך שלא תהיה כל משמעות בשבת לרישומים. הסיבה המרכזית לעניין נעוצה במוסבר לעיל על כך שכמעט לא ניתן להגיע לכל האפשרויות הגלומות בכרטיסי הפיקוד השונים ולעמוד על משמעותן. פיקוח כזה מחייב לסמוך על בדיקות מדגמיות ללא בקרה אמיתית על כל המערכת.
קיצור התפילה בגלל חוסר יכולת לכוון
חז"ל אמרו "אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכווין ליבו לאביו שבשמיים" באופן כללי תפילה מוגדרת כעבודה שבלב ולכן כמו כל עבודה היא דורשת מאמץ, השאיפה צריכה להיות לומר את כל התפילה בכוונה גדולה. אולם עד שנגיע לרמה הזאת ניתן להתרכז בחלקים מן התפילה, וחכמים אפילו קבעו חלקים שחשוב יותר להתרכז בהם מאחרים.
כמובן שחשוב להתאמץ ולהשתדל להגיע למדרגה של כוונה בתפילה כולה/

מצד שני, צריך לומר שבימינו הפוסקים כתבו שרובנו לא ממש מכוונים... בלשון המעטה. ושלכן צריך לומר את הכל, כי גם את הקטע שבו אתה חושב שתכוון, יהיה לך קשה לכוון.

מבחינה מעשית- נדמה לי שאם ממש ממש קשה לך- אז תגיד את התפילה מהודו ועד אחרי העמידה, ותכוון ככל יכולתך. מתוך שאיפה להוסיף כמה שיותר מהר את שאר הקטעים.