close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשיות התפילין

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

אני לומד ומלמד על פרשיות התפילין. כאשר למדנו את פרשות "והיה כי יביאך" ו"קדש לי כל בכור" שהן פרשיות צמודות בתורה נשאלתי על ידי אחד הילדים בקבוצה את השאלה הבאה: מאחר והפרשיות עוסקות באותו נושא כללי - הבכורות. מדוע לא נכתבו כללי קדושת הבכורות [קדש לי...] יחד עם כללי פדיון בכורות [והיה כי יביאך...] באותה הפרשיה? וגם למה נושא הבכורות נמצא כל כך חשוב על ידי התורה כדי להיכנס לתפילין?

תשובה:

הסיבה שפרשיות אלו נקראות מידי יום עם התפילין איננה הבכורות אלא העובדה שמוזכרות בהן התפילין. אומנם, לעניין הבכורות יש קשר ישיר לעניין החינוך (שהוא התוכן של התפילין), כי העובדה שהקב"ה היכה את בכורי מצריים ולא את בכורי ישראל היא עובדה מרכזית ב"רכישת" עם ישראל לעם.

לגבי השאלה הראשונה- ישנו הבדל בין אופן הבאת הדברים בשתי הפרשיות, בשיעור שמופיע פה, דנתי בהבדל הזה ומשמעותו, אנא הקשב לשיעור ואמור לי אם הוא ענה על שאלתך.