עשרת הצדיקים
הרב יניב חניא יח ניסן, תשסד 09/04/2004.......................
שאלה:
שלום רב לכבוד הרב,
תודה רבה על התשובה המפורטת, אני רוצה להדגיש שאני אכן שואל ברצינות...
שאלתי היא מה גורם ל"סתירות" בין מדרשים ומקורות שונים במסורת שלנו...לאו דווקא במקרה שלנו (כאשר במקור אחד יש 10 , בשני יש 9 ובשלישי 7 )
כל טוב
חג שמח וכשר
ושנזכה לגגאולה בבי"א
תשובה:
השאלה שלך היא עמוקה מאוד ומורכבת מאוד. עסקתי בה רבות בשיעורי האמונה של שורש וכן, בעקיפין, בספר שלי.
לא נראה לי שאני יכול לתמצת את כל מה שנאמר שם לתשובה אחת, אצטט מעט מהשיעור בשורש-
מהי המשמעות של המחלוקות הרבות בתורה שבעל פה?... מדוע בנויה התורה שבעל פה מרצף ארוך של מחלוקות, תתי מחלוקות ועוד מחלוקות נוספות? מיהו הצודק בסופו של דבר והאם כאשר אני נוהג לפי פסיקתו של רב מסויים אני בעצם סותר את דרכו של אחר?
כדי להבין את נושא המחלוקות הרבות בתורה ותפקידן בלימוד ברצוני להיזקק לפן של לימוד תורה. פן בו לא עסקנו עד היום (ונמעט לעסוק בעתיד...) הפן הפנימי. מי שיפתח ספרי קבלה מצויים עתיד להיתקל בהפתעה גדולה. במקום למצוא רעיונות גדולים ומשברי הרים הוא עתיד לראות בתורה זו פרטנות גדולה. דפים על גבי דפים המתארים מידות שונות שהתגלו בבריאה ודרכי "השתלשלות" שונים של האור האלוקי. אחד היסודות של תורת הסוד היהודית נקרא "סוד הצמצום" והוא מתאר את ירידתו של האור האלוקי מדרגתו הגדולה והמאירה עד לעולם הזה. כאשר רצה הקב"ה לברוא את העולם היה בהכרח צורך לצמצם את השפע והאור הגדול כדי לאפשר בריאתו של עולם שפל שכזה (ומדוע לברוא דווקא עולם שפל? בשיעורים אחרים. בנתיים ניתן לעיין בספרו של הרמח"ל "דעת תבונות" העוסק רק בשאלה זו). אילולא היה הקב"ה מסתיר את אורו לא היה האדם מסוגל לחטוא, והיכולת לחטוא, הבחירה החופשית, הוא אחד היסודות החשובים של הבריאה כולה. לכן, נזקק האור האלוקי להחביא את עצמו, להוריד את דרגתו כדי לאפשר את בריאת האדם בעיקר את הבחירה החופשית שלו.
אולם, הסתרת האור הזו לא יכולה היתה להתבצע בשלב אחד, שהרי אור גדול כל כך לא ניתן להסתיר בבת אחת לכן גזרה החוכמה האלוקית שהדברים יתבצעו שלב אחרי שלב. וכך יורד האור מדרגתו העליונה והבלתי מובנת לנו- שלב אחרי שלב עד ההסתרה המוחלטת בעולמנו שלנו. הסתרה זו מאפשרת לאדם לכפור בעצם הבריאה האלוקית ומאפשרת את הבחירה החופשית (העולם נקרא "עולם" מלשון היעלם, שהדבר החשוב ביותר שבו נעלם מעיננו). על פי הקבלה יש לירידת האור הזו עשרה שלבים, כאשר בכל שלב גדל ההיעלם והאור מסתתר יותר ויותר.
אולם, מלמדת אותנו הקבלה, אין הדברים פשוטים כל כך. לכל שלב בירידת האור יש שלבי בניים, להם שלבי בניים נוספים וגם אלה מתחלקים שוב לשלבים נוספים. ממש כמו כל מספר מתמטי שיכול להכיל בתוכו אין סוף מספרים ושברים, כך גם המציאות האלוקית מכילה אין סוף של ירידות אור קטנות, שלכל שלב מאפיין משלו, המתחלק אף הוא למאפיינים משלו ועוד מאפיינים ועוד מאפיינים וכו'... הפרטים הרבים (והמורכבים פי כמה ממערכת השעות האנושית, או מכל מערכת אנושית אחרת) ממלאים ספרי סוד רבים ומהווים נקודה יסודית בתפיסת העולם של תורה זו.
איך כל זה מתקשר למחלוקות של חכמים בתורה שבעל פה?
כדי להבין את התשובה יש לזכור פרט נוסף הקשור ללימוד התורה- יש קשר ישיר בין העולמות הרוחניים לבין העולמות הגשמיים. כל דבר המתגלה בעולם הזה קשור, כך או אחרת, ליסוד רוחני ומושפע ממנו. לכל יסוד אנושי או מחשבה המסתובבת בעולם הזה יש בסיס בשלבים הרוחניים יותר של העולמות העליונים והוא "יונק" מהם כוחות ומושפע מהם באופן תמידי.
מכיוון שכך- הרי שלכל אחד מהכוחות הפועלים העולם הזה יש יסוד בעולמות הרוחניים הגבוהים מאיתנו, לכל שאיפה אנושית ולכל גחמה אישית ניתן למצוא שלב בירידת האורות המייצג אותה. האדם מורכב ממאות אלפי ואולי אף מליונים של אירועים קטנים, הגדרות שונות ותיאורי אופי רבים. כל אדם הוא קצת גיבור, קצת חכם, קצת יפה וקצת ההיפך מכל דבר וההרכבה המסובכת של כל התכונות הללו יוצרת את האישיות של כל אחד ואחד מאיתנו... יוצא איפה ששלבים אלו של בריאת העולם וירידת האורות בהם יוצרים בסופו של דבר את המצב המורכב המתגלה לעיננו כאן ועכשיו. כל אחד ממיליארדי האנשים החיים בעולם בכל רגע נתון מורכב מתצרף רב חלקים של אורות וגוונים ויצירה מזו- כל אדם שחי אי פעם בעולם מורכב מתצרף שונה של תכונות.
כל התכונות הללו נועדו ליצור עולם שלם, לבסס מעמד אנושי שיצליח בסופו של דבר להגיע חזרה לאור האלוקי שהוסתר באמצעות השלבים השונים של הירידה הגדולה. אולם כדי להרכיב את האור השלם שהוסתר- הרי שיש צורך בכל אחד משלבי הירידה של האור!! רק על ידי צירוף מחדש של הכוחות שאבדו ושנוצרו בירידה הגדולה ניתן יהיה להגיע חזרה למצב הקדמון שנעלם מעיננו. נובע מכאן שלכל אדם בעולם, לכל דעה ולכל כיוון יש מקום ותפקיד בגיבושו של האור שנפרד ונתפזר למליארדי הרסיסים. כל גחמה אנושית וכל שאיפה ודרך נוצרו בסופו של דבר על ידי אחד מהתצרפים האין סופיים של האור היורד במדרגותיו ולכן, כדי לעלות חזרה במדרגות אלו, יש צורך בכל אותן גחמות, שאיפות ודרכים שונות (כן, אני יודע שזה מסובך...). על פי דרך זו אין מחשבה אנושית שאין לה יסוד, או כדברי חז"ל "אין לך אדם שאין לו מקום"...
כאן אנו מגיעים למחלוקות בחז"ל. מכיוון שחז"ל עוסקים באור עצמו, בשלבים הגדולים של ירידת והסתרת האלוקות וכל דבריהם הם בתוך תוכו של כבשונו של עולם- הרי שממילא יש מקום בדבריהם לכל אותם האורות, לכל הדרגות ולכל השלבים של ההתגלות האלוקית בעולם הזה. ישנם מקרים המייצגים את המדרגה העשירית בירידה, ובתוכה את המדרגה החמישית, שנוגעת לשלישית שבדרגה התשיעית וכו' וכו'- בכל אחד ממקרים אלו יש שפע של אור אלוקי ושל מעש אנושי הצריך לבוא לידי ביטוי - והוא בא לידי ביטוי על ידי הדעות השונות והפנים השונים שמדגיש כל חכם.
המחלוקות המרובות מביאות לידי ביטוי בעולם הזה את מגוון האורות שנעלמו בדרך, שהוסתרו על ידי הירידה האלוקית ומלמדות אותנו טפח מאותם עולמות מוסתרים הנוגעים כל כך לחיינו שלנו...
עד כאן הציטוט, אולם בשיעור עצמו היו הרבה יותר פרטים. ככלל, אני לא רוצה לרדת כרגע לעניין של עשרת הצדיקים כדי לא לצמצם את התשובה. אם תרצה, תוכל כמובן לשאול שוב. אולם קח לך זמן לעכל את התשובה המורכבת (והמקוצרת) הזו.
שאלה:
שלום רב לכבוד הרב, תודה רבה על התשובה המפורטת, אני רוצה להדגיש שאני אכן שואל ברצינות... שאלתי היא מה גורם ל"סתירות" בין מדרשים ומקורות שונים במסורת שלנו...לאו דווקא במקרה שלנו (כאשר במקור אחד יש 10 , בשני יש 9 ובשלישי 7 ) כל טוב חג שמח וכשר ושנזכה לגגאולה בבי"א
תשובה:
השאלה שלך היא עמוקה מאוד ומורכבת מאוד. עסקתי בה רבות בשיעורי האמונה של שורש וכן, בעקיפין, בספר שלי. לא נראה לי שאני יכול לתמצת את כל מה שנאמר שם לתשובה אחת, אצטט מעט מהשיעור בשורש- מהי המשמעות של המחלוקות הרבות בתורה שבעל פה?... מדוע בנויה התורה שבעל פה מרצף ארוך של מחלוקות, תתי מחלוקות ועוד מחלוקות נוספות? מיהו הצודק בסופו של דבר והאם כאשר אני נוהג לפי פסיקתו של רב מסויים אני בעצם סותר את דרכו של אחר? כדי להבין את נושא המחלוקות הרבות בתורה ותפקידן בלימוד ברצוני להיזקק לפן של לימוד תורה. פן בו לא עסקנו עד היום (ונמעט לעסוק בעתיד...) הפן הפנימי. מי שיפתח ספרי קבלה מצויים עתיד להיתקל בהפתעה גדולה. במקום למצוא רעיונות גדולים ומשברי הרים הוא עתיד לראות בתורה זו פרטנות גדולה. דפים על גבי דפים המתארים מידות שונות שהתגלו בבריאה ודרכי "השתלשלות" שונים של האור האלוקי. אחד היסודות של תורת הסוד היהודית נקרא "סוד הצמצום" והוא מתאר את ירידתו של האור האלוקי מדרגתו הגדולה והמאירה עד לעולם הזה. כאשר רצה הקב"ה לברוא את העולם היה בהכרח צורך לצמצם את השפע והאור הגדול כדי לאפשר בריאתו של עולם שפל שכזה (ומדוע לברוא דווקא עולם שפל? בשיעורים אחרים. בנתיים ניתן לעיין בספרו של הרמח"ל "דעת תבונות" העוסק רק בשאלה זו). אילולא היה הקב"ה מסתיר את אורו לא היה האדם מסוגל לחטוא, והיכולת לחטוא, הבחירה החופשית, הוא אחד היסודות החשובים של הבריאה כולה. לכן, נזקק האור האלוקי להחביא את עצמו, להוריד את דרגתו כדי לאפשר את בריאת האדם בעיקר את הבחירה החופשית שלו. אולם, הסתרת האור הזו לא יכולה היתה להתבצע בשלב אחד, שהרי אור גדול כל כך לא ניתן להסתיר בבת אחת לכן גזרה החוכמה האלוקית שהדברים יתבצעו שלב אחרי שלב. וכך יורד האור מדרגתו העליונה והבלתי מובנת לנו- שלב אחרי שלב עד ההסתרה המוחלטת בעולמנו שלנו. הסתרה זו מאפשרת לאדם לכפור בעצם הבריאה האלוקית ומאפשרת את הבחירה החופשית (העולם נקרא "עולם" מלשון היעלם, שהדבר החשוב ביותר שבו נעלם מעיננו). על פי הקבלה יש לירידת האור הזו עשרה שלבים, כאשר בכל שלב גדל ההיעלם והאור מסתתר יותר ויותר. אולם, מלמדת אותנו הקבלה, אין הדברים פשוטים כל כך. לכל שלב בירידת האור יש שלבי בניים, להם שלבי בניים נוספים וגם אלה מתחלקים שוב לשלבים נוספים. ממש כמו כל מספר מתמטי שיכול להכיל בתוכו אין סוף מספרים ושברים, כך גם המציאות האלוקית מכילה אין סוף של ירידות אור קטנות, שלכל שלב מאפיין משלו, המתחלק אף הוא למאפיינים משלו ועוד מאפיינים ועוד מאפיינים וכו'... הפרטים הרבים (והמורכבים פי כמה ממערכת השעות האנושית, או מכל מערכת אנושית אחרת) ממלאים ספרי סוד רבים ומהווים נקודה יסודית בתפיסת העולם של תורה זו. איך כל זה מתקשר למחלוקות של חכמים בתורה שבעל פה? כדי להבין את התשובה יש לזכור פרט נוסף הקשור ללימוד התורה- יש קשר ישיר בין העולמות הרוחניים לבין העולמות הגשמיים. כל דבר המתגלה בעולם הזה קשור, כך או אחרת, ליסוד רוחני ומושפע ממנו. לכל יסוד אנושי או מחשבה המסתובבת בעולם הזה יש בסיס בשלבים הרוחניים יותר של העולמות העליונים והוא "יונק" מהם כוחות ומושפע מהם באופן תמידי. מכיוון שכך- הרי שלכל אחד מהכוחות הפועלים העולם הזה יש יסוד בעולמות הרוחניים הגבוהים מאיתנו, לכל שאיפה אנושית ולכל גחמה אישית ניתן למצוא שלב בירידת האורות המייצג אותה. האדם מורכב ממאות אלפי ואולי אף מליונים של אירועים קטנים, הגדרות שונות ותיאורי אופי רבים. כל אדם הוא קצת גיבור, קצת חכם, קצת יפה וקצת ההיפך מכל דבר וההרכבה המסובכת של כל התכונות הללו יוצרת את האישיות של כל אחד ואחד מאיתנו... יוצא איפה ששלבים אלו של בריאת העולם וירידת האורות בהם יוצרים בסופו של דבר את המצב המורכב המתגלה לעיננו כאן ועכשיו. כל אחד ממיליארדי האנשים החיים בעולם בכל רגע נתון מורכב מתצרף רב חלקים של אורות וגוונים ויצירה מזו- כל אדם שחי אי פעם בעולם מורכב מתצרף שונה של תכונות. כל התכונות הללו נועדו ליצור עולם שלם, לבסס מעמד אנושי שיצליח בסופו של דבר להגיע חזרה לאור האלוקי שהוסתר באמצעות השלבים השונים של הירידה הגדולה. אולם כדי להרכיב את האור השלם שהוסתר- הרי שיש צורך בכל אחד משלבי הירידה של האור!! רק על ידי צירוף מחדש של הכוחות שאבדו ושנוצרו בירידה הגדולה ניתן יהיה להגיע חזרה למצב הקדמון שנעלם מעיננו. נובע מכאן שלכל אדם בעולם, לכל דעה ולכל כיוון יש מקום ותפקיד בגיבושו של האור שנפרד ונתפזר למליארדי הרסיסים. כל גחמה אנושית וכל שאיפה ודרך נוצרו בסופו של דבר על ידי אחד מהתצרפים האין סופיים של האור היורד במדרגותיו ולכן, כדי לעלות חזרה במדרגות אלו, יש צורך בכל אותן גחמות, שאיפות ודרכים שונות (כן, אני יודע שזה מסובך...). על פי דרך זו אין מחשבה אנושית שאין לה יסוד, או כדברי חז"ל "אין לך אדם שאין לו מקום"... כאן אנו מגיעים למחלוקות בחז"ל. מכיוון שחז"ל עוסקים באור עצמו, בשלבים הגדולים של ירידת והסתרת האלוקות וכל דבריהם הם בתוך תוכו של כבשונו של עולם- הרי שממילא יש מקום בדבריהם לכל אותם האורות, לכל הדרגות ולכל השלבים של ההתגלות האלוקית בעולם הזה. ישנם מקרים המייצגים את המדרגה העשירית בירידה, ובתוכה את המדרגה החמישית, שנוגעת לשלישית שבדרגה התשיעית וכו' וכו'- בכל אחד ממקרים אלו יש שפע של אור אלוקי ושל מעש אנושי הצריך לבוא לידי ביטוי - והוא בא לידי ביטוי על ידי הדעות השונות והפנים השונים שמדגיש כל חכם. המחלוקות המרובות מביאות לידי ביטוי בעולם הזה את מגוון האורות שנעלמו בדרך, שהוסתרו על ידי הירידה האלוקית ומלמדות אותנו טפח מאותם עולמות מוסתרים הנוגעים כל כך לחיינו שלנו... עד כאן הציטוט, אולם בשיעור עצמו היו הרבה יותר פרטים. ככלל, אני לא רוצה לרדת כרגע לעניין של עשרת הצדיקים כדי לא לצמצם את התשובה. אם תרצה, תוכל כמובן לשאול שוב. אולם קח לך זמן לעכל את התשובה המורכבת (והמקוצרת) הזו.עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
עוד תוכן בשורש
עם וארץ ישראל / רב יוני לביא
אקטואליה / רענן זיו
אקטואליה / דה לה פואנטה
מחשבה / ברים מקשיבים
שיעורי תורה
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
מוצרים