ביאור מילים בקריאת שמע
הרב אייל גריינר כז ניסן, תשסד 18/04/2004.......................
שאלה:
לכבוד הרב שלום!
יש לי שלוש שאלות.
1) כתוב, " והיה אם שמוע תשמעו (בדגש על תשמעו)...ונתתי מטר ארצכם בעיתו.. ".
האם "תשמעו" היא הגדרה כללית לכלל ישראל או לי עצמי???
ואם ההגדרה היא לכלל ישראל אז איך אני יכול להיות אחראי למעשם של אחרים (שיעבדו את ה')??.?
2) "והיה אם שמוע תשמעו". למה "שמוע תשמעו" למה כפילות הלשון???
תשובה:
שלום !
הציווי לשמוע הוא ציווי על כל אחד ואחד באופן פרטי, אולם גם על עמ"י.
ראשית, עליך לדעת שמוטלת על כל יהודי אחריות גם על הסובב אותו ולא רק על עצמו, מכיוון שכל ישראל ערבים זה לזה.
נכון הדבר שהאחריות שלנו חזקה יותר כלפי הסביבה הקרובה לנו שיש לנו השפעה עליה, ושם אם לא השתדלנו לתקן אומרת הגמרא שנענש גם על עניין זה.
הגמרא לומדת כי כפילות הלשון מטרתה להדגיש את חובת השמיעה לדבר ה' בכל זמן, ואת הצורך להתחדשות של דבר ה' המתגלה במציאות.
כל טוב.
שאלה:
לכבוד הרב שלום! יש לי שלוש שאלות. 1) כתוב, " והיה אם שמוע תשמעו (בדגש על תשמעו)...ונתתי מטר ארצכם בעיתו.. ". האם "תשמעו" היא הגדרה כללית לכלל ישראל או לי עצמי??? ואם ההגדרה היא לכלל ישראל אז איך אני יכול להיות אחראי למעשם של אחרים (שיעבדו את ה')??.? 2) "והיה אם שמוע תשמעו". למה "שמוע תשמעו" למה כפילות הלשון???
תשובה:
שלום ! הציווי לשמוע הוא ציווי על כל אחד ואחד באופן פרטי, אולם גם על עמ"י. ראשית, עליך לדעת שמוטלת על כל יהודי אחריות גם על הסובב אותו ולא רק על עצמו, מכיוון שכל ישראל ערבים זה לזה. נכון הדבר שהאחריות שלנו חזקה יותר כלפי הסביבה הקרובה לנו שיש לנו השפעה עליה, ושם אם לא השתדלנו לתקן אומרת הגמרא שנענש גם על עניין זה. הגמרא לומדת כי כפילות הלשון מטרתה להדגיש את חובת השמיעה לדבר ה' בכל זמן, ואת הצורך להתחדשות של דבר ה' המתגלה במציאות. כל טוב.עוד מהרב אייל גריינר
עוד בנושא תפילה
עוד תוכן בשורש
כלכלה וכספים / מערכת שורש
פוליטיקה / מנחם וויצמן
פרשת שבוע / לן/ מהגולשים
פוליטיקה / אורי קוטאי
שיעורי תורה
ספרות חזל / ב ישי וויצמן
מוצרים