close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טהרת המשפחה.

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
גכסליותשעד06/11/2013

שאלה:

בס"ד שלום לכבוד הרב! הוריי הם בעלי תשובה ב"ה. פעם אמי הקפידה ללכת למקווה, אך כיום לצערי היא כבר הפסיקה. אני חושב שהוריי מקפידים על כל כללי טהרת המשפחה מלבד ההליכה למקווה, משום חוסר ידיעה עד כמה הדבר חשוב. איך לדעת הרב אוכל להאיר את עיניהם לכך? סליחה שהשאלה היא כזאת מוזרה, ואני יודע שזה לא ענייני מה הוריי עושים, ואני בכלל לא אמור לדעת על הנושא, אבל לצערי הדבר נודע לי וארצה לזכות את הוריי. תודה מראש.

תשובה:

האמת שלא ממש הבנתי, למה הכוונה מקפידים על כל דיני טהרת המשפחה מלבד מקווה, מקווה הוא לב העניין והדבר המרכזי והחשוב ביותר בטהרת המשפחה... בלי מקווה אין שום הקפדה על טהרת המשפחה. אולי תוכל להסביר למה הכוונה? נדמה לי שפספסתי משהו
תשובות נוספות בנושא-
דיני טהרה
את שבעת הימים הנקיים מתחילים לספור החל מהערב הנקי הראשון (עם מגבלה שמיד נציין).

הספירה מתבצעת כספירת ימים, כשבכל יום כזה בודקים אם יש דם או לא (בבוקר ובערב, בעזרת בד מיוחד שניתן לקנות בכל מקווה או צרכניה חרדית, במקרים מסויימים ניתן לבדוק רק פעם ביום, אם יש סכנה של פגיעה שתגרום לדימום). לא ניתן להתחיל לספור שבעה נקיים לפני חמישה ימים מתחילת המחזור (זוהי המגבלה עליה דברתי). או לפחות ארבעה ימים בהיום האחרון שבו היו יחסי אישות, ככה נהגו רוב עם ישראל. ביניהם גם יהודי צפון אפריקה ועוד...

הערה שחשוב לציין- לספרדים שהולכים על פי שיטת הרב עובדיה, ניתן לעשות את ההפסק בטהרה גם לפני כן (לפני החמישה ימים), בתנאי שההדם פסק והאשה מדיחה את המקום היטב ו"שורה" במים חמים (אמבטיה), כדי לנקות את עצמה. זה לא מצב כל כך מעשי, כי כמעט ואין נשים שמפסיקות לראות באותו יום ממש... המחזור נמשך תמיד כמה ימים... אולם כך פוסק השולחן ערוך במפורש, והרב עובדיה יוסף קובע להלכה... זו פסיקה שיכולה לעזור במקרים מיוחדים, כמו כלות שנטמאות בגלל הפעם הראשונה, או ביוץ מוקדם וכדומה... במקרים של ביוץ מוקדם יתירו הפסקה כזו גם לאשכנזיות.

כלומר: מחזור חודשי בשבת והפסקת הדם ביום שלישי, חייבים לחכות עוד יומיים (כדי להגיע לחמישה ימים), ביום רביעי בערב מיד לפני השקיעה מבצעים בדיקה...
אם אין דם הרי שאחרי השקיעה, שלפי היהדות זה כבר יום חמישי, מתחילים לספור. חמישי, שישי, שבת, ראשון, שני, שלישי, רביעי. ברביעי אחרי השקיעה (שוב, שזה כבר יום חמישי) הולכים למקווה.
ההליכה למקווה יוצאת תמיד באותו יום של הבדיקה, הבדיקה לפני השקיעה והמקווה אחרי.

אני עדיין פותח את התשובה הזאת לכל הגולשים כי זה נראה לי חשוב לכולם עדיין. (אני תמיד חוטף מגולשים אחרי שאני פותח לציבור תשובות בנושאים כאלו), אם את מעדיפה שזה יהיה פרטי- צייני זאת.
החזרת גרושה חולה
אם כך אז זה אסור. אני לא רואה דרך שזה אפשרי מבחינה הלכתית.
קצת מביש.. אבל ...
מאוד פשוט ולא כל כך מביש. ניתן לסיים את המקלחת בנחת ובלי שום צורך לצאת ואחר כך נוטלים ידיים על הכל- המקלחת, השירותים וההתלבשות שאחר כך (שהרי גם מי שנוגע בנעליים ובא לעסוק בדברי קדושה צריך ליטול ידיים).
אמירת פסוק עם אותיות השם אחרי התפילה
אני מביא כאן תשובה מהרב אברהם דובקין, שהוא חבר שלי, וענה על שאלה דומה בעלון של קהילת חב"ד בצפת.תודה לו על הסיכום המצויין.


אמירת פסוקי השם לפני סוף תפילת העמידה

נהוג לומר בכל סוף תפילת העמידה ולפני ה'יהיו לרצון' השני פסוק המתחיל באות הראשונה של שמו והמסתיים באות האחרונה של שמו[1].

מנהג זה הינו עתיק ויש שכתבו מנהג זה בשם הזהר[2].

מהטעמים לכך:

  1. על הפסוק "ותושיה יראה שמך" (מיכה ו,ט) מובא "מכאן שכל מי שאומר בכל יום מקרא המתחיל ומסיים כמו שמתחיל ומסיים שמו התורה מצילתו מגיהינום"[3].
  2. עוזר להינצל מחיבוט הקבר ויסורים לאחר הפטירה[4].

מטעם זה השתלשל מנהג המובא בכמה מספר המקובלים, לומר פסוק של השם בכל שלב ביום מהליכה ועד עסקים[5].

  1. "טעם שתקנו לנו הקדמונים לומר בסוף תפילת ח"י פסוק שרומז בו שמו של אדם שהפסוק מתחיל ומסיים באותיות התחלת וסיום שמו, כי השם של אדם רומז על בחי' חיותו שיש לכל אחד מישראל חלק אלקי קדוש"[6].

בספר אליה רבה סי' קכב אות ג מובא: "כתב ב"י טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שאמר יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו"[7].

פסק דין זה מופיע להלכה בכמעט כל העדות, הן אשכנזים והן וספרדים[8].

מעניין לציין: מנהג חב"ד – "כמה מהחסידים נוהגין לומר בסיום דשמונה עשרה גם הפסוק של שם האדמו"ר"[9]. הטעם לזה הינו שכשם שאומרים את פסוקי השם שלא יישכח את שמו ולכך יינצל מדינה של גיהינום[10], כך אומרים את הפסוקים של שם הרבי בשביל שלא יישכח אף אחרי הפטירה למי הוא קשור[11].[12]

 

[1]ספה"מ עמ' 12, קשו"ע סי"ח,טו (עי' בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סכ"ז), סידור עבודת בורא שער יחוד ה' שער ג, סידור הירץ ש"ץ הקדמה לברכת יוצר, דברי חכמים (למקובל הקדוש ריל"פ) שער הידיעות דעת חכמה פ"ז,ס ע"ב, סידור דרך ישרה, סידור עבודת ישראל, יד כל בו ח"א יג ע"ב, עבודת הבורא שער קימת המטה נתיב ד עמ' 46 (להעיר שמקור זה הינו מהראשונים שבדפוס – נדפס לפני כ-436 שנה), סגולות ישראל צא, מאורי אור (לר"א ווירמש) חלק באר שבע לא ע"ב וע"ש ומקשה על הפסק וכבר האריכו שאין בזה בדברי יוסף דלקמן עמ' קנח ואילך ובילק"י שם ובשו"ת אז נדברו ובע"מ ואכ"מ

[2]ספר בן ציון (לר"י מטורבין) דף לג סע"ב וראה בדברי יוסף דלקמן שלא מצא זאת בזהר.

[3]מובא ברש"י ויש חולקים שאינו משמו אלא מר"ש מדולגאטש ומובא בספרו אגודת שמואל עה"פ הנ"ל וראה מש"כ בזה באהל משה דלקמן וראה מש"כ הרבי על כך באג"ק ח"ב עמ' שצא.

[4]ראה בקיצור השל"ה דף פ שעוזר שלא ישכח שמו ועי"ז יינצל מחיבוט הקבר וכעין זה כתב בסידור נהורא השלם ובליקוטי מהרי"ח ח"א עמ' קלט בשם השל"ה ומופיע בסוף קיצור השל"ה ועי' סדר הדין וחיבוט הקבר בראשית חכמה שער היראה פי"ב מסכת חיבוט הקבר ושם אריכות באמירת השם ואם לא נידון מופיע בפ"ב וראה בספר זכר דוד (לר"ד זכות) דף רמו, שמירת הלשון לחפץ חיים ח"ב פ"ז בהגה"ה ועיין בילקוט יוסף דלקמן שיש שערערו על טעם זה ואכ"מ.

[5]ספר משפט צדק בשם הסידור של המקובל מוהר"ר הירץ ומופיע שם בהקדמה לאחר ישתבח – יש להעיר שזהו המקור הקדום ביותר שנמצא בדפוס למנהג זה מכיוון שספר זה הודפס בשנת ש"ך דהיינו לפני 463 שנה, כן משמע גם מדברי חכמים הנ"ל, ראה בהגהה לטעמי המנהגים דלקמן וראה בספר זכר דוד שם ש'תמיד יהיה שגור אותו פסוק בפיו'.

[6]טעמי המנהגים אות צ בשם זרע קודש.

[7]בספר פקודת אלעזר חלק א קכח,יג: "וספר ב"י הנזכר איני יודע כעת". ובארחות חיים (ספינקא) סי' קכב: "ואני יגעתי ולא מצאתי בבית יוסף כאן שום רמז מזה, ואולי כוונתו על איזה ספר אחר" בכמה מהדורות של ספר קשו"ע על סי' יח,טו נכתב 'כ"י' ולא 'ב"י', כלומר בשם כתב יד. על סמך תיקון זה כתוב בשו"ת ויצבור יוסף ח"ג סי"ב: "ולפ"ז אין שאלה כי במקום ב"י צריך לכתוב כ"י, וכנראה המדפיס טעה, והשתא אתי שפיר" יש שפירשו שאכן היה צריך להיות כתוב כ"י אך הפירוש הוא לסידור כתר יוסף - אגדות שמואל עמ' 90. יש שפירשו שזה בשם ספר ברכת ה' (בר"ת – ב"י) שנדפס ביחד עם 'סמיכת חכמים' לאותו המחבר ויש שכתבו שנכתב בספר הצוואה הנקרא שער הכנה לבעל הסמיכת חכמים ויש שטענו על טעות כתיב ושצ"ל כתוב ד"י ולא ב"י והכוונה לספר דרך ישרה וסמכו דבריהם על מקום נוסף באלי' רבה ולהעיר שהדברים נמצאים גם בדרך ישרה וגם בסידור כתר יוסף.

[8]למשל: כף החיים או"ח קכב סקי"א, יפב ללב (ר"ח פאלג'י) יושר לבב עמ' ק"צ, כן נהג ר"ר מאזוז וכן נהגו בקהילות תוניס וג'רבה וכהנ"ל מופיע בדברי יוסף דלקמן עמ' קנג בהע', ערוך השולחן סי' קכב,ח, שמירת הלשון לחפץ חיים ח"ב פ"ז בהגה"ה, כן נהגו במנהג זה קהילות החסידים ותלמידי המגיד ממעזריטש ונאסף בריבוי מ"מ בדברי יוסף דלקמן עמ' קנד ואילך). וכן הוא מנהג חב"ד (אג"ק ח"ב עמ' שצא, יגדיל תורה (קובץ העשור) עמ' 52, סידור עם דא"ח עמ' 726, ספה"מ עמ' 12.

[9]ספה"מ עמ' 12, אג"ק חי"ח עמ' יח וראה שולחן מנחם ח"א עמ' רלט הע' יג.

[10]נסמן בטעם 2.

[11]שמעתי מזקני רבני אנ"ש, וזה ע"ד מה שנהגו חסידים בעת סגירת הגולל לומר לנפטר שהינו קשור לרבי וכו'.

[12] לעיון נוסף: הקדמה לספר פסוק לי פסוקך, ילקוט יוסף או"ח ח"ה סקכ"ב,ו הע' ו, דברי יוסף (כ"ץ) עמ' קל"ז ואילך, אוהל משה (קובץ) ח"ה עמ' מא ואילך, שלחן מנחם ח"א רלח.




דבש דבורים
דווקא לא, למרות שהשאלה מצויינת. הרא"ש (רבינו אשר, מגדולי הפוסקים), כותב שלדבש יש תכונה מיוחדת במינה- הוא מטהר את חלקי הדבורים הלא כשרים שבו. הדבר נלמד מעצם הדבש, כי הרי יש כלל שכל היוצא מן הטמא טמא, ואם כך הדבש היה צריך להיות טמא!! אלא שהוא כשר בהכשר מיוחד מהתורה, מה שמכשיר גם את חלקי הדבורה שבו.
שינה
אתה יכול לישון על כל צד שנח לך, ההנהגה הזו לא הפכה להיות נחלת הכלל וממילא היא לא מדברת לכל אחד. אם יש בעיה, חוסר נוחות ובודאי בעיה רפואית, חשוב לישון איך שנח, מלבד על הבטן שזה דבר שחז"ל הזכירו כבעייתי. וגם כאן- בזווית מסויימת אפשר.