close
 
הוסף למועדפים|
 
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
 
התחברות-שלום אורח
 
 
  
 
הלכה | אמונה | שונות | מצוות | מידות | הדרכה | דיני ממונות | צניעות - בינו לבינה | תפילה | הלכות שבת | כשרות | תורה/ פרשת שבוע | 
.......................

הרב ישי סמואל | הרב אייל גריינר | צוות הר ברכה | דני ארגמן | הרב ברוך אפרתי | 
 
 
 
עוד מהרב יניב חניא
פתיחת בקבוקים בשבת
ברכה
לישון על מיטה שמישהוא נפטר
הלכה
כעס
הלכה
ישראל והאומות לעתיד לבוא
מחשבות
הבהרה
המשך לכשרות
 
עוד בנושא צניעות - בינו לבינה
מתן תורה
שידוכים- צניעות
מעשה ער ואונן
התנשקות
שימוש המיטה
צניעות
מניעת הריון
מה מותר בימי בין המצרים וב 9 הימים???
צניעות
הירהורים
 
 
יחסי אישות

הרב יניב חניא  טו תמוז, תשעח  6/28/2018

.......................

שאלה:

הנושא שלום, אני בחור ישיבה שבדרך לחתונה. יצא לי לקרא הרבה על הנושא של יחסי אישות,הן בפן ההלכתי והן בפן האמוני ואני מרגיש שישנה מעין סתירה ביניהם! ז"א בפן האמוני מאוד משתדלים להראות שהחיבור בין בעל לאשתו הוא רמה גבוהה וקדושה אך בזווית ההלכתית אנחנו מוצאים נטיה הפוכה! הן בפסיקת שולחן ערוך שפוסק את כל החומרות של הגמרא..פתאום בנושא הזה 'לא הולכים לפיו'? וגם הרמ"א שכביכול פותח פתח לזוג,מוסיף בסוף שכל הממעיט בתשמיש הרי זה משובח. אם כן,אנחנו רואים מגמה ברורה של ההלכה שכל עניין התשמיש הוא דווקא מכוון להבאת ילדים/מצוות עונה בזמנה, אך מה שמעבר לכך הוא פחות טוב,פחות משובח. דהיינו,אדם שחותר להתעלות והתקדמות בעבודת ה' לא ינהג ככל העולה על ליבו,אלא ימעיו ויפרוש ככל שניתן. כמו כן ראיתי מספר פעמים שכתבו שבשעת מעשה יכוון רק לשם שמיים ומצווה ולא להנאת עצמו! מהו אותו 'לשם שמים' במעשה הזה?בפרט כאשר אין זו ביאה שתביא להריון. והרי הנחיה כזו מוציאה את כל ההנאה מהמעשה.. אשמח ממש לתשובה בהרחבה והסבר על הפרטים הנ"ל כי אני יודע שאם הדברים לא יתיישבו על ליבי לא אוכל לגשת לכך בלב שלם,וזה מפחיד אותי שזה יהיה כך. תודה מראש.

תשובה:


בראש ובראשונה מזל טוב לחתונה, שיהיו כל הברכות וכל הישועות.
הנושא שאתה מעלה הוא דוגמא קלאסית למקרים שבהם ההלכה היא מורכבת מכמה וכמה גוונים ויש בו הרבה נטיות לכאן ולכאן. כאשר אנחנו פוסקים הלכה היא אף פעם לא מנותקת מכל השאר- דברי הגמרא, דברי הראשונים, דברי המקובלים (זה נושא בפני עצמו כמובן, היחס בין הקבלה להלכה), הנהגות שבעל פה ועוד. בתחום הזה בהחלט "ישנה בעיה"- הוא מתואר במקומות רבים כקדוש וטהור (אצל חלק מהמקובלים האיבר נקרא "האיבר הקדוש", לא פחות) ואילו היחס ההלכתי בשולחן ערוך מעט דומה למה שתיארת. ולכן יש פוסקים ויש תורה שבעל פה שמכלילה את הכל ועל פי זה קובעת את ההלכה וההנהגה המעשית.
בראש הפירמידה ההלכתית עומד השולחן ערוך, אולם הוא לא מנותק מדברי הגמרא, הראשונים ועוד. בודאי בנושא כזה, שבו יש כללי צניעות מובנים וברורים מראש.
כעת, בשום מקום לא משמע שקיום יחסים בין אי\ש לאשתו הוא רק לצורך הולדה, כמעט להיפך- בכל מקום ברור שיחסי האישות הם חלק מחיי הנישואין וחלק חשוב שלהם ללא קשר לפריה ורביה. גם לגבי מצוות העונה, לענ"ד כאשר קוראים את ההלכה הזו צריך להבין את ההקשר- ההקשר הוא שבדרך כלל הבעל "רוצה" והאשה, לכאורה, פחות ולכן היתה יכולה לצמוח מחשבה שלפיה זה תלוי ברצון של הבעל- אם הוא רוצה אז כן ואם לא, הרי ממילא האשה אינה ממש רוצה. לכן באה מצוות עונה וקובעת מסמרות של מחוייבות הבעל כלפי אשתו בעניין הזה.
נראה שנקודת המרכז היא החידוש ביחס לאישות כאל קשר זוגי ולא הנאה עצמית, כאשר האדם שוקע ברגעים הללו הוא יכול הקלות להתמכר לתאווה, כמו שקורה בעולם כולו היום, הוא יכול לחשוב שהעניין הגופני הוא לב ומרכז העניין, הוא לא רק יכול לחשוב, הוא כמעט תמיד יחשוב כך... ממילא באה ההלכה וההנהגה  הרוחנית וקובעת שיש למעשה פנים אחרות, שההגבלות בעניין מעלות אותו לשם. זהנו לדעתי הנושא של לשם שמיים בעניין- האם האדם מתאווה, שוכח את העולם וחושב רק עצמו או שהוא מתכוון למעשה רוחני פנימי של קישור שיש לו גם גוון מעשי. הדוגמא לזה היא כמובן האכילה- גם אכילה מועדת כמעט תמיד להפוך למצב של התאוות והתבהמות מוחלטת ובכל זאת בימינו מעטים מאוד טוענים שצריך לאכול רק בשביל לחיות, לבלוע מין כדורי מזון מרוכז שיתנו לגוף אפשרות של חיים. ותיתכן בהחלט אכילה לשם שמיים שיש בה גם אכילה מעניית של דברים טובים וטעימים וגדולי האמוראים עסקו באכילה קדושה שכזו. זה נכון שהיו בודדים שהמעיטו באכילה בצורה קיצונית, אולם אלו היו בודדי בודדים והיו רבים, גם קדושי עליון, שאכלו בצורה נורמלית.
יתירה מזו, לדעת כל הפוסקים ואנשי הרוח בימינו ההנהגה הזו פחותל שייכת לימינו... העולם התקדם מעט וכיום פחות צריך את הסיגופים ועינויי הגוף כדי להתקדש. זה נוגע לכל התחומים וביניהם  האכילה והאישות.
מניסיון כמי שעונה על המון שאלות בתחום אני יכול לומר לך שההגבלות ההלכתיות הישירות, של דיני נידה וכדומה, הן קשות ומורכבות מספיק והן מהוות פעמים רבות מקור לקושי לא פשוט לזוג כך שאין שום מקום להוסיף עליהן בימים אלו, ודי לנו בהלכה.    
    

 
שולחן הפוך  יש לזה שני הסברים אפשריים-
הראשון הוא שמ
פליטת זרע בחוץ  לא ממש הבנתי את השאלה, איך הפליטה בחוץ תפתור
זרע לבטלה  מעולם לא שמעתי על זה. אני לא חושב שזה נכון, י
הגדרת זרע  לא, לפני יציאת הזרע עצמו הגוף מוציא נוזל שקוף
מין אנאלים  לא, ממש לא. יחסים אנאלים נחשבים על ידי חז"ל
תשובה  טוב, אבל כידוע הרמב"ם לא כותב במפורש. כלומר-
 
.......................

שלח שאלההדפסהמלץ לחברשמורגודל אות:+-
.......................

 
 
 
תכנים
מגזין
כתבות
ערוצים
מאמרים
דעות
שירותים
המרת תאריך עברי ללועזי
מילון עברי/ אנגלי
ייעוץ ובניית אתרים
תיבת דואר שורש
הנצחות וברכות
כיף
סאטירה
משחקי פלאש
כרטיסי ברכה ממוחשבים
עוד בשורש
אמירת קדיש לע"נ
למורים, בעין חינוכית
סדנאות למורים בנושאי אמונה
שותפים לדרך
השתלת שיניים בהרדמה מלאה
אמירת משניות לעילוי נשמת
קורס פסיכומטרי
הובלה בישראל
מרכז האשראי לעסקים
פסוקים ומשניות לפי השם
חנות ספרי יהדות
קשר
צור קשר
אי מייל ישיר