תפילין

הרב יניב חניאדכסליותשעו16/11/2015
שאלה:
לרב שלום,לתפילין שלי היתקלף קצת הצבע השחור ורציתי בבקשה לדעת מה עליי לעשות בעניין זה? תודה.
תשובה:
מבחינה הלכתית צריך לצבוע אותן חזרה, התפילין צריכות להיות שחורות, כהלכה למשה מסיני. ולכן כשיורד הצבע צריך לצבוע שוב.צריך לשים לב לכמה דברים-
א) יש הבדל בין הצבע בבתים לצבע ברצועות וצריך לצבוע בצבע המתאים (של הבתים בדרך כלל נמכר כמו טוש ושל הרצועות בקופסה כמו של טיפקס).
ב) צריך לצבוע רק אם באמת צריך, אחרת זה יכול להיות חציצה.
ג) לפני הצביעה צריך לומר בפה במפורש "לשם קדושת תפילין" ולהתכןן לצבוע לשם קדושה, אחרת זו בעיה. חובה להקפיד על זה.
תשובות נוספות בנושא-
תפידנית שבורה
כולנו מכירים, פחות או יותר, את הדינים המיוחדים של גניזה, ויודעים שצריך לגנוז בצורה מכובדת דברים שיש בהם קדושה. אולם צריך לדעת שדיני הקדושה יכולים לחול גם על כלים ואביזרים ששימשו את תשמישי הקדושה עצמה. לדוגמא- התיקים של ספר תורה הם קדושים ואפילו המטפחות של ספרי התורה מקבלות קדושה. יש בחז"ל דיונים לגבי דברים שנועדו לשימוש בקדושה ולא שימשו עדיין בפועל, אולם אם השתמשת בתפידנית, או בכל כלי או שקית אחרת, כבר לתפילין, אז אסור לשים בה דברי חול, תפילין הם דברי קדושה שמקדשים גם את כל התשמישים שלהן
כולנו מכירים, פחות או יותר, את הדינים המיוחדים של גניזה, ויודעים שצריך לגנוז בצורה מכובדת דברים שיש בהם קדושה. אולם צריך לדעת שדיני הקדושה יכולים לחול גם על כלים ואביזרים ששימשו את תשמישי הקדושה עצמה. לדוגמא- התיקים של ספר תורה הם קדושים ואפילו המטפחות של ספרי התורה מקבלות קדושה. יש בחז"ל דיונים לגבי דברים שנועדו לשימוש בקדושה ולא שימשו עדיין בפועל, אולם אם השתמשת בתפידנית, או בכל כלי או שקית אחרת, כבר לתפילין, אז אסור לשים בה דברי חול, תפילין הם דברי קדושה שמקדשים גם את כל התשמישים שלהן
תפילין
התורה מצווה על תפילין ומזוזות כמה וכמה פעמים, לכאורה התחילו להניח תפילין ולקבוע מזוזות במדבר, אחרי קבלת התורה.
התורה מצווה על תפילין ומזוזות כמה וכמה פעמים, לכאורה התחילו להניח תפילין ולקבוע מזוזות במדבר, אחרי קבלת התורה.
ברכה וקללה
ככה זה, העולם מורכב ויש דברים שהם לשני הצדדים, הקשת באה להראות שאמנם יורד גשם, אבל הגשם היה צריך להיות מבול בגלל חטאינו, ורק בגלל שיש ברית בין הקב"ה לנח, הוא לא מביא מבול. גשם רב מידי יכול להיות קללה, מבול, והקשת באה להראות שה' לא נותן לזה לקרות.
ככה זה, העולם מורכב ויש דברים שהם לשני הצדדים, הקשת באה להראות שאמנם יורד גשם, אבל הגשם היה צריך להיות מבול בגלל חטאינו, ורק בגלל שיש ברית בין הקב"ה לנח, הוא לא מביא מבול. גשם רב מידי יכול להיות קללה, מבול, והקשת באה להראות שה' לא נותן לזה לקרות.
ציצית
באופן עקרוני כן, אבל מבחינה מעשית זה הרבה פעמים גורם לכך שהציציות נקרעות... זה תלוי בחוזק בציצית שלך ובכמה המכונה שלך קורעת דברים.
באופן עקרוני כן, אבל מבחינה מעשית זה הרבה פעמים גורם לכך שהציציות נקרעות... זה תלוי בחוזק בציצית שלך ובכמה המכונה שלך קורעת דברים.
תחתונים בליליה
לא ברור מהשאלה במי מדובר, גבר או אשה, ובאיזה גיל, אבל באופן עקרוני מותר לישון בלי תחתונים. בזמן חז"ל ישנו ערומים לגמרי, ללא בגדים, כך שאם יש כיסוי חיצוני זה בסדר.
זה נכון שאחד מהחידושים של עזרא הסופר היה לבישת תחתונים (מה שקרוי אצל חכמים "סינר") אבל שם מדובר ביום, לא בלילה.
לא ברור מהשאלה במי מדובר, גבר או אשה, ובאיזה גיל, אבל באופן עקרוני מותר לישון בלי תחתונים. בזמן חז"ל ישנו ערומים לגמרי, ללא בגדים, כך שאם יש כיסוי חיצוני זה בסדר.
זה נכון שאחד מהחידושים של עזרא הסופר היה לבישת תחתונים (מה שקרוי אצל חכמים "סינר") אבל שם מדובר ביום, לא בלילה.
צבא או שירות לאומי
שלום וברכה,
ישר כח על הבירור המעמיק.
אני מאלה שסוברים שבנות צריכות לעשות רק שירות לאומי ולא צבא. יש לכך מספר סיבות, שהחשובה שבהן היא העובדה שהרבנות הראשית, לכל דורותיה, נגד שירות צבאי לבנות. יש לכך סיבות רבות, אולם עצם העובדה שהרבנות הראשית אוסרת, זו כבר סיבה לעניין הזה.
זה נכון שיש לא מעט רבנים שמתירים, אולם אין באמת אף פוסק רציני של ממש שמתיר צבא לבנות, ]וסק המקובל בפ]סיקות רבות נוספות.
מלבד זאת, הענין של שירות צבאי לבנות הפך הימינו לסוג של "נייר מבחן" לעניין הדתי, לציבור הדתי ולרמת האמונה שלנו ברבנות ולכן זו סיבה נוספת.
יש גם הרבה סיבות מעשיות... וביניהן גם הסיבה שבשירות לאומי את יכולה לבחור תפקיד שיתאים לך מאוד (כלומר- אני לא ממש מקבל את החלוקה שלפיה בצבא תתרמי כמיטב יכולתך ואילו בשירות לא), זה נכון שבימינו לא קל למצוא שירות איכותי, אולם אם משקיעים בכך מוצאים. אני סבור שבת שיש לה יכולת ורצון לשמור על צניעות, ורצון חזק לשרת, תעשה את זה טוב יותר בשירות הלאומי, במסגרת דתית ועם ליויי דתי (מסויים, המצב בשירות הלאומי מצריך הרבה שיפור, הרבה מאוד).
בכל מקרה, חשוב לבחור תפקיד רציני שבו תתרמי לחברה ולעצמך (מבחינת הסיפוק) כמה שיותר... זה דבר שיכול לקרות גם בצבא, אולם שם הרבה יותר קשה לבחור.
שלום וברכה,
ישר כח על הבירור המעמיק.
אני מאלה שסוברים שבנות צריכות לעשות רק שירות לאומי ולא צבא. יש לכך מספר סיבות, שהחשובה שבהן היא העובדה שהרבנות הראשית, לכל דורותיה, נגד שירות צבאי לבנות. יש לכך סיבות רבות, אולם עצם העובדה שהרבנות הראשית אוסרת, זו כבר סיבה לעניין הזה.
זה נכון שיש לא מעט רבנים שמתירים, אולם אין באמת אף פוסק רציני של ממש שמתיר צבא לבנות, ]וסק המקובל בפ]סיקות רבות נוספות.
מלבד זאת, הענין של שירות צבאי לבנות הפך הימינו לסוג של "נייר מבחן" לעניין הדתי, לציבור הדתי ולרמת האמונה שלנו ברבנות ולכן זו סיבה נוספת.
יש גם הרבה סיבות מעשיות... וביניהן גם הסיבה שבשירות לאומי את יכולה לבחור תפקיד שיתאים לך מאוד (כלומר- אני לא ממש מקבל את החלוקה שלפיה בצבא תתרמי כמיטב יכולתך ואילו בשירות לא), זה נכון שבימינו לא קל למצוא שירות איכותי, אולם אם משקיעים בכך מוצאים. אני סבור שבת שיש לה יכולת ורצון לשמור על צניעות, ורצון חזק לשרת, תעשה את זה טוב יותר בשירות הלאומי, במסגרת דתית ועם ליויי דתי (מסויים, המצב בשירות הלאומי מצריך הרבה שיפור, הרבה מאוד).
בכל מקרה, חשוב לבחור תפקיד רציני שבו תתרמי לחברה ולעצמך (מבחינת הסיפוק) כמה שיותר... זה דבר שיכול לקרות גם בצבא, אולם שם הרבה יותר קשה לבחור.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא הדרכה
מוצרים








