מיקום מזוזה במרפסת

הרב יניב חניאכוטבתתשפא10/01/2021
שאלה:
איפה שמים את המזוזה במרפסת שיוצאים ממנה לגינה? מצד ימין של הגינה, או של הבית שיוצאים ממנו לגינה?
תשובה:
מזוזה צריכה להיות בצד ימין של הכניסה לבית/ לחדר וכדומה...ולכן השאלה היא האם נכנסים מהחצר לבית גם מבחוץ? כלומר- באים מבחוץ ומקצרים את הדרך לבית דרך החצר?
אם כן, אז המזוזה בצד ימין לפי הכניסה מהחצר (אם רק לעיתים רחוקות נכנסים מהחצר לבית, זה תלוי ברוב וזה לא נקרא שנכנסים מהחצר לבית).
אם לא, אז לפי היציאה מהבית לחצר.
אני לא בטוח שהשאלה הזו היא אמיתי, היא נראית לי יותר כשאלת מחאה.
האם אתה שואל באמת או כדי לנגח קצת את השמאל?
יש לנו מאמר באתר שמסכם את העניינם הללו, בצורה שטחית יחסית, אבל נותנת כיוון-
https://www.shoresh.org.il/spages/articles/kosher%20beast%20slaughter.htm
זו לא ממש ברכה, אבל נוהגים לומר מזמורי תהילים: לג, טז, יז, עב, צא, קד, קל.
ואז אומרים פסוקים מתוך פרק קיט בתהילים לפי שם הנפטר.
מוסיפים כנ"ל מתוך פרק קיט אותיות נשמה (נ ש מ ה)
אומרים קדיש יתום (קדיש יהא שלמא)
מסיימים בהשכבה-
השכבה:
השכבה לאיש:
וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא, וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה:
אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה, וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה:
מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ, פָּעַלְתָּ לַחוֹסִים בָּךְ, נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:
מַה יָּקָר חַסְדְּךָ אֱלֹהִים, וּבְנֵי אָדָם בְּצֵל כְּנָפֶיךָ יֶחֱסָיוּן:
יִרְוְיֻן מִדֶּשֶׁן בֵּיתֶךָ, וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם:
טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב, וְיוֹם הַמָּוֶת מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ:
סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם:
יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד, יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:
מְנוּחָה נְכוֹנָה. בִּישִׁיבָה עֶלְיוֹנָה. בְּמַעֲלַת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים. כְּזוֹהַר הָרָקִיעַ מְאִירִים וּמַזְהִירִים. וְחִלּוּץ עֲצָמִים. וְכַפָּרַת אֲשָׁמִים. וְהַרְחָקַת פֶּשַׁע. וְהַקְרָבַת יֶשַׁע. וְחֶמְלָה וַחֲנִינָה. מִלִּפְנֵי שׁוֹכֵן מְעוֹנָה. וְחוּלָקָא טָבָא. לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. שָׁם תְּהֵא מְנַת וּמְחִיצַת וִישִׁיבַת נֶפֶשׁ הַשֵּׁם הַטּוֹב הַמְּרוּחָם (פלוני) רוּחַ ה' תְּנִיחֶנּוּ בְּגַן עֵדֶן. דְּאִתְפְּטָר מִן עַלְמָא הָדֵין כִּרְעוּת אֱלָהָא מָארֵיהּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יְרַחֵם עָלָיו. וְיָחוֹס וְיַחְמוֹל עָלָיו. מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יַסְתִּירֵהוּ בְּצֵל כְּנָפָיו וּבְסֵתֶר אָהֳלוֹ לַחֲזוֹת בְּנוֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ. וּלְקֵץ הַיָּמִין יַעֲמִידֵהוּ. וּמִנַּחַל עֲדָנָיו יַשְׁקֵהוּ. וְיִצְרוֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים נִשְׁמָתוֹ. וְיָשִׂים כָּבוֹד מְנוּחָתוֹ. ה' הוּא נַחֲלָתוֹ. וְיִלָּוֶה אֵלָיו הַשָּׁלוֹם וְעַל מִשְׁכָּבוֹ יִהְיֶה שָׁלוֹם. כְּדִכְתִיב:
יָבוֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. הֹלֵךְ נְכֹחוֹ. הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַשּׁוֹכְבִים עִמּוֹ בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן:
השכבה לאשה:
אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא, וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ:
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת יְדֹוָד הִיא תִתְהַלָּל:
תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ:
רַחֲמָנָא דְּרַחֲמָנוּתָא דִי לֵיהּ הִיא וּבְמֵימְרֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ עָלְמַיָּא עַלְמָא הָדֵין וְעַלְמָא דְּאָתֵי וּגְנַז בֵּיהּ צַדְקָנִיּוֹת וְחַסְדָּנִיּוֹת דְּעַבְדָן רְעוּתֵיהּ וּבְמֵימְרֵיהּ וּבִיקָרֵיהּ וּבְתוּקְפֵיהּ יֵאמַר לְמֵיעַל קֳדָמוֹהִי דּוּכְרָן נֶפֶשׁ הָאִשָּׁה הַכְּבוּדָה וְהַצְּנוּעָה וְהַנִּכְבֶּדֶת מָרַת (פלונית) רוּחַ ה' תְּנִיחֶנָּה בְּגַן עֵדֶן. דְּאִתְפְּטָרַת מִן עַלְמָא הָדֵין כִּרְעוּת אֱלָהָא מָרֵיהּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא. הַמֶּלֶךְ בְּרַחֲמָיו יָחוֹס וְיַחְמוֹל עָלֶיהָ. וְיִלָּוֶה אֵלֶיהָ הַשָּׁלוֹם וְעַל מִשְׁכָּבָה יִהְיֶה שָׁלוֹם. כְּדִכְתִיב:
יָבוֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. הֹלֵךְ נְכֹחוֹ. הִיא וְכָל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל הַשּׁוֹכְבוֹת עִמָּהּ בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן:
מכיוון שמדובר על שאלה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, אני מביא כאן תשובה די מפורטת שכתבה בעניין מורה מראש פינה. בתשובה להודעת ווטס אפ של הורה כמוך. אני מסכים לכל מילה שלה-
לא קל לי להגיב אבל גם לא מסוגלת לשתוק.... המומה כולי מהדברים הקשים שנכתבו כאן... ואעפ שקבוצת ווצטפ של כתה זה לא המקום לדיון מעמיק אבל אי אפשר שיישמע צד ככ בוטה ובלי שיישמע צד אחר...
הרצל היה שליח ההנהגה האלוקית חהשיב את עם ישראל אחרי 2000 שנות כיסופים לארץ ישראל. אנחנו לא חסידים של האיש הפרטי הזה, ושל חטאיו האישיים, אבל כפיות טובה לשלול אותו ולדבר עליו באותה נשימה כמו ישו ושבתאי צבי!!!
הבדל שמיים וארץ בין מי שגרמו רק רע והשמדה המונית של העם לבין מי שהגה את הרעיון לבית לאומי שמציל פיזית מפוגרומים ושואה ורוחנית מהתבוללות בגלות.
נכון זו גאולה פיזית, אבל גם על תינוק שנולד אנחנו מודים עוד לפני שהתחיל לומר דברי תורה... הורים שיודו רק בבר מצוה ולא בלידה הפיזית הם כפויי טובה.
אפשר ללמוד בעומק את המאמר של הרב קוק "המספד בירושלים" שם הוא מקביל את הרצל כמסמל את הכוח של משיח בן יוסף. הצד החומרי של הגאולה שעל גביו מגיע משיח בן דוד...
בחדר של הרב צבי יהודה בישיבת מרכז הרב היתה תמונה של הרצל וכשמישהו הוריד אותה יום אחד הוא אמר שהוא לא חוזר ללמד שיעורים בישיבה עד שיחזירו אותה... כדי ללמד את תלמידיו מה היחס שלנו לכח של משיח בן יוסף. ובכלל האם אנחנו קובעים לקב'ה ע'י מי להביא את הגאולה...
גם חייל שאוכל טרפות ונבלות אבל מוסר נפשו למען העם וחי בתודעה לאומית הוא צדיק. לא במישור של מעשיו הפרטיים אלא מצד ההתמסרות אל הכלל. והדיון פה הזכיר לי את הפשקווילים שמוקיעים את החיילים כי הצבא חילוני.באותו רגע שהחיילים שוכבים במארבים למעננו. הרצל אולי לא היה צדיק בחייו הפרטיים אבל כולו היה מסירות למען הכלל. ושליח של הקבה להביא גאולה.ולכן זה לא סותר את הקדושה אלא בונה כלי לממלכת כהנים וגוי קדוש....
זו בטח לא "סיבה הלכתית", אם כבר אז ברור שיש סיבה למה להרחיק מקוואות מבתי כנסת, כי זה בודאי לא צנוע ואני לא אתפלא אם יש נשים שנמנעות מלטבול בשעות מסויימות בגלל שזה קרוב לבית כנסת.
אני יודע שזה די נפוץ ואני מניח שהסיבה היא טכנית לגמרי- יש הקצאות של קרקע על ידי העיריה בכל מיני מקומות, וכשמקצים שאח "למועצה הדתית" או לצרכי דת, בונים עליו שני מוסדות שקושרים לדת- בית כנסת ומקווה. זה לא אמור להיות ככה וזו בעיה לעניות דעתי, אבל זה פשוט מסתדר ככה טכנית.
לא, היא לא יכולה, כשם שהבעל לא יכול.
אחד התנאים החשובים של הגירושין הוא ש"יהיה דבר הכורתה", כלומר שהיחסים בין הבעל והאשה אינם ממשיכים בשום צורה ובשום חיוב ולכן אף אחד מהם לא יכול לחייב את השני בשום דבר לאחר הגירושין.








