close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המאבק ביצר הרע

ברק כהן/ מאמן אישייז טבת, תשסז07/01/2007

באדם כידוע שוכנים 2 יצרים - היצר הטוב והיצר הרע. לדעתי, אלו בעצם 2 מחוללי מחשבות, המתרוצצות במוחו של האדם כל העת. כשאנו נקראים להאבק ביצר הרע שבנו, כיצד עלינו להתנהל במאבק זה? איך נאבקים עם מחשבות?

באדם כידוע שוכנים 2 יצרים - היצר הטוב והיצר הרע.
לדעתי, אלו בעצם 2 מחוללי מחשבות, המתרוצצות במוחו של האדם כל העת.
כשאנו נקראים להאבק ביצר הרע שבנו, כיצד עלינו להתנהל במאבק זה?
איך נאבקים עם מחשבות?

 
מחשבות מופיעות ללא הרף. אין לאדם שליטה על המחשבה שתחדור לתודעתו. עם זאת, יש לו יכולת לשלוט על השארותה בתוכו ועל מידת השפעתה עליו.
האדם נדרש לעמוד בתוקף מול הרהורי עבירה, החודרים לתודעתו. דרישה זו מניחה שלאדם יש יכולת לעמוד בה, יש לו יכולת לפתח את השליטה המנטלית שלו.
המאבק ביצר הרע הוא פיתוח מתמיד של השליטה
המנטלית, השליטה על השפעת המחשבות על האדם.
כשהיצר הרע מעלה אל התודעה מחשבת חטא והרהור עבירה, הוא בעצם מפעיל צורך רגשי או גופני, שבאותו הרגע נתפס כנוגד את הוראות התורה.
התורה מורה לאדם לספק את צרכיו בהתאם למסגרת ברורה ומסודרת. על האדם לחפש דרכים להתאים את עצמו למסגרת זו. אכן, אין זה קל לעמוד באיסורי התורה בכל המקומות ובכל המצבים. על האדם לפתח במודע את התוכן התורני העמוק ורגשי הקירבה לה', באופן שהיצר הטוב שבו יחולל במוחו מחשבות קדושות.
ככל שהאדם נטוע בתוך סביבה של קודש, כך מקורות היניקה של היצר הטוב איתנים יותר. אז מחשבות היצר הרע חלשות ויוצאות מהתודעה במהירות כמו שנכנסו אליה.
אך במצבים בהם עומדות 2 מחשבות הנאבקות על תודעת האדם, זוהי שעת מלחמת הטוב ברע.
השאלה אז היא: מה יכול לסייע לטוב לנצח את הרע?
כפי האמור, כיון שהמלחמה היא מלחמה בין מחשבות, המנצח יהיה מי שיטען טענות משכנעות יותר!
על האדם לפתח טענות משכנעות, שיוכלו להגביר את כוחו של היצר הטוב.

הטענות עשויות להחלק ל-2 קבוצות:
א. טענות העונות על השאלה: למה לא בעצם?
ב. טענות העונות על השאלה: מה אני מציע במקום זה?

ובכן, מול מחשבות היצר הרע המושכות לכיוון אסור, נדרשת בהירות לגבי מהות הרע האסור.
בעת רגיעה יש לאמן את כוחות היצר הטוב בהבנת הרע שבהצעות היצר הרע. יש לחתור להבנה של הדברים הבאים:
א. למה זה רע ואסור?
ב. למה זה לא כדאי לי?
ג. מה אני מפסיד מזה בהיבטים שונים של חיי?

את ההבנה הרחבה יש לתרגם למשפטי מחשבה שאותם יש לפתח כחיילים של היצר הטוב במלחמת המחשבות מול היצר הרע בשעת המלחמה!
דוג': ניתן לחבר מחשבה: אני לא מוכן להגרר. לא כדאי לי ליפול כאן. זוהי הנאה רגעית שפוגעת בי אחר כך בשעת התפילה. אני לא מוכן לוותר כאן!!
כמו כן, כפי האמור, יש לפתח קבוצת טענות חיוביות, המכניסות תוכן חיובי וקדוש, במקום הצעת היצר הרע.
ובכן, בשעת מלחמה האדם בעצם מתלבט בין 2 אפשרויות. היצר הרע עולה ומפריע ומציע לספק צורך באופן אסור.
היצר הטוב נכנס לפעולה מיידית ודוחק לסרב להצעת היצר הרע.
נכון, זה אסור ולא כדאי, אך מה יוכל האדם לעשות כדי להשאר נינוח מול ההצעה המפתה שהוא נדרש לדחות?
מה יכול היצר הטוב להציע באופן חלופי?

זוהי שאלה כלל לא פשוטה...

התשובה לשאלה הזו היא אישית לכל אדם. על האדם לתכנן מהן הדרכים המותרות עבורו לספק את הצרכים הרגשיים והגופניים שלו. על האדם ליצור נהלים (כן, כמו בצבא) לשעות חולשה.
כדי לנצח במאבק, צריך לתפוס שיש כאן מאבק!
במאבק יש להפעיל נהלים מסודרים ופשוטים.
כלומר, מלבד טענות הדוחות את הצעת היצר הרע, יש להציע נוהל טהור לטפל בצורך הרגשי או הגופני שעולה.
נדרשת התיחסות עמוקה, ברורה ומתוכננת לצרכים הרגשיים והגופניים של האדם. כדי לעמוד בהצלחה מול היצר הרע נדרשת בהירות רבה לגבי הצעת המענה החלופי.
ככל שימצא האדם מענה חלופי יציב ומסודר יותר, כך קל יהיה לו לנצח את מחשבות היצר הרע המפתות.
כמו כן, ככל שמופיעים סדקים בשלמות המענה החלופי, כך יתאפשר ליצר הרע להפריע בהצעותיו.
נשאל את עצמנו:
א. איזה מענה טהור אני יכול להציע מול היצר הרע שלי?
ב. איך אני יכול לתכנן את המענה הזה בתוך סדר היום שלי?
ג. מהו הנוהל שאני מתכונן להפעיל בשעת מלחמה מול היצר הרע?

גם כאן נוכל לחבר מחשבה הצהרתית חיובית: בקרבי נשמה קדושה ואני ניצב להיות כלי טהור להופעתה דרכי בעולם. אני מחויב להשאר נאמן לקיים את כל מצוות התורה.
ולוואי שננצח...
דרך צלחה!
ברק כהן, יועץ חינוכי ומאמן אישי אונטולוגי
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה