close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תבוא מחר

יוני לביא/ חברים מקשיביםכז תשרי, תשסז19/10/2006

מכל דבר בעולם יש משהו חיובי שאפשר ללמוד. קל לעשות זאת מהדברים הטובים. קשה יותר כשמדובר בדברים רעים. אך מי שחכם באמת יצליח ללמוד משהו מכל דבר בעולם. אפילו מ...היצר הרע

מכל דבר בעולם יש משהו חיובי שאפשר ללמוד. קל לעשות זאת מהדברים הטובים. קשה יותר כשמדובר בדברים רעים.
אך מי שחכם באמת יצליח ללמוד משהו מכל דבר בעולם.
אפילו מ...היצר הרע

 
'מהיצר הרע?!' אתם תמהים, 'מה כבר אפשר ללמוד מהברנש הזדוני והערמומי הזה?' ובכן, האמת היא שדווקא ממנו אפשר ללמוד המון דברים. קודם אפשר ללמוד ממנו להיות – רציניים! כן, ממש כך. תראו באיזו התמדה ואחריות הוא עושה את העבודה שלו. לעולם לא מוותר. גם אם נראה לך שהצלחת להתגבר עליו הפעם, הוא יופיע עוד חמש דקות במסווה אחר לגמרי, והכול יתחיל

מהתחלה. תראו איך הוא מקפיד לנצל הזדמנויות, להשחיל את המילה הנכונה במקום הנכון. שימו לב איך הוא יודע להתאים את עצמו למצבים השונים, ולדבר אל כל אחד בשפה שלו. וזו רק ההתחלה. לפעמים נדמה שהיה כדאי להציע ליצר הטוב שלנו לעבור אצלו איזו השתלמות קטנה. שילמד איך עובדים כמו שצריך.
אבל האמת היא שאם נהיה חכמים אנחנו יכולים להיות יותר מתוחכמים ממנו, להקדים אותו בצעד אחד.
'איך?', אתם שואלים.
פשוט מאוד. אנחנו יכולים ללמוד ממנו את השיטות שלו, ולהפוך אותן לכלי עבודה כנגדו.

רוצים דוגמא?
בבקשה!

אחת השיטות הידועות של היצר הרע היא שיטת ה"מחר". מה, לא שמעתם עליה? אני בטוח שכן. אולי פשוט לא ידעתם שככה קוראים לה. איך זה עובד בעצם?
בכל פעם שיש לנו איזו התעוררות פנימית, כשהרצון הטוב מתגבר בנו ואנו רוצים להתחיל באיזו משימה חדשה, לקבל על עצמינו דבר טוב וכדו' – מתגנב לו הוד מעלתו היצר הרע וכדרכו, הוא לא תוקף חזיתית, אלא אומר לנו: "זה באמת רעיון טוב, אבל רגע אחד, לא כדאי למהר, "החיפזון מן השטן". לאט לאט. יותר חכם לעשות דברים בהדרגה/לחכות להזדמנות הנכונה/להמתין לזמן המתאים באמת לעשות את זה! פשוט כדי שאז זה יצליח באמת..."
וזה קורה לא רק בענינים 'דתיים'. שמעתם פעם את זו שחייבת, פשוט חייבת, להוריד במשקל, וכבר עשר שנים שהיא מחליטה בנחרצות להתחיל דיאטה מ...מחר. רק עוד פרוסת עוגת קצפת אחת, פרוסת בשר מעושן, סיגריה אחרונה, וממחר...אז נתחיל – להקפיד על הגיזרה/ לשמור על הבריאות/לעשות כושר גופני באופן קבוע/ללכת לישון בזמן נורמאלי וכו' וכו' (וכל אחד כבר יידע לזהות בעצמו איפה הקול הזה צץ אצלו בעיתוי המושלם כדי לדחות את ההתחלה של הדברים הטובים למחר).
ומה קורה מחר?
מכירים את הביטוי "לכל שבת יש מוצאי שבת"? אז על אותו משקל "לכל מחר יש עוד מחר". וגם מחרתיים... וכך הדברים הטובים נדחים ונדחים עד לזמן שההתלהבות והנחרצות שלנו דועכת ואנו ממשיכים להתבוסס במצבנו הישן.
והברנש הערמומי והחלקלק שבתוכנו מחכך ידיו בהנאה ואומר לעצמו בסיפוק: "שוב הפלתי אותו בפח".
וכשמדובר בעניינים של תורה ומצוות יש לנבל מוטיבציה כפולה להפיל אותנו ברשתו. כשהרכילות העסיסית על החברה מהכיתה עומדת לך על קצת הלשון, ואת מייד נזכרת שהחלטת בנחרצות לקבל על עצמך התחזקות בשמירת הלשון, שוב מתגנב לו הקול הפנימי ולוחש: "כן, כן, חשוב מאוד להתחזק בשמירת הלשון, אבל רק הפעם תרשי לעצמך, ומייד אחרי זה מילה רעה לא תצא מהפה שלך על אף אחד. באמת". את ההמשך אתם כבר יכולים לדמיין בעצמכם, וזוהי רק דוגמא אחת, כמובן.
אלא שכל זה כשמדובר במצוות.
בעבירות, תראו את התחכום, ההיגיון של היצר הרע פתאום עובד בדיוק הפוך.
כשאנו עומדים בניסיון, ולנגד ענינינו מזדקר לו איזה פיתוי שברור לנו שלא יעשה טוב לנשמה שלנו להסכים לו, מופיע לו היצר הרע שנית. כאן הכוח הגדול שלו הוא דווקא בטענת "כאן ועכשיו". הוא מציג בפניך את הפיתוי בצבעים נוצצים ואת האשליה שאתה פשוט חייב לעשות את מה שהוא מציע לך, וזה הדבר הכי משתלם ושווה לך בעולם. כמובן שאחרי רגע כשנפלת בפח, הקסם מתפוגג והכול נראה כל כך ריקני ותפל. אתה יוצא מתוסכל ומאוכזב כשאתה מבין שמכרת את היקר לך תמורת נזיד עדשים עלוב.
'אז מה עושים?' אתם שואלים, 'איך מתגוננים נגד התחכום של היצר?'.
בואו ונקדים אותו בצעד אחד. נהיה יותר מתוחכמים ממנו. נלמד ממנו את השיטה בה הוא משתמש נגדינו ונפנה אותה חזרה נגדו.
כאשר היצר מנסה לפתות אותנו לעשות עבירה פעמים רבות לא צריך הרבה מלבד לעשות מאמץ קל ולדחות את השגת הסיפוק בכמה דקות.
צריך פשוט לנטרל את גורם ה"דחיפות" שמחולל היצר הרע - "בסדר, אני אעשה את זה", תגיד לו "אבל לא מייד עכשיו. עוד שעתיים/שעה/עשרים דקות/חמש דקות" (כל אחד כמה שהוא מרגיש שהוא יכול). "מה, אני עד כדי כך חלש שלא יכול להתאפק אפילו חמש דקות?!" תגיד לעצמך. כשיעבור חמש הדקות, תגלה דבר מדהים - כמעט תמיד הגירוי והמשיכה לחטא ייחלש באופן משמעותי (אם תלך בינתיים לשתות משהו, לצאת לחצר לשאוף אוויר, תפתח איזה ספר – זה יוכל לעזור עוד יותר...). וכשייגמר הזמן, או שזה כבר לא יעניין אותך בכלל. וגם אם כן, אולי תוכל לנסות להחזיק מעמד עוד חמש דקות?
במצוות לעומת זאת צריך להתעקש לא לדחות שום דבר למחר. אם עלה רעיון טוב, קבלה טובה, דרך חדשה שגילית שיכולה לקדם אותך, להתחיל ליישם ומייד. לא להחמיץ את ההזדמנות. לדעת שכל דחייה מקטינה את הסיכוי שתצליח לבצע את זה בסופו של דבר.
זו רק דוגמא אחת, ואני בטוח שכל אחד ואחת יוכל למצוא את הדרך ליישם ולשכלל אותה בחיים שלו. ומה אתם אומרים? האם יש לכם רעיונות לעוד שיטות כאלו של היצר הרע שאנחנו יכולים לסגל לעצמינו?
בהצלחה!

לאתר חברים מקשיבים

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה