close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה לעשות עם דברי תורה בעיתונים?

הרב שי טחן

הרב שי טחן
יגכסליותשפג07/12/2022

שאלה:

שלום לרב. בעיתוני החדשות אני מוצא הרבה פעמים מאמרי חז״ל או פסוקים, ורציתי לדעת אם אני מחויב לעבור על כל העיתון ולגזור מתוכו את אותם הדברים לפני שאני משליך את העיתון לאשפה.

תשובה:

שלום וברכה.
רבותינו האחרונים הזהירו וזעקו שהעורכים לא יכניסו דברי תורה בעיתונים שעתידים להיות מושלכים לאשפה, כשם שכתב השדי חמד (מערכת כף כלל יב): ״המביאים ומכניסים במכתבי עיתים את שאלותיהם ומאמריהם הנכבדים...האם לא ידעתם רבותי את מנהג הקוראים במכתבי העיתים האלו איך אחרי קריאתם בגליוניהן ישתמשו לכל מיני בזיון וקצף, מושלכים ונעזבים לאשפה ולכל מקומות מטונפים שאסור אף להרהר בהם כל דבר שבקדושה או נמכרים ונמסרים להעטיף בהם בשר חזיר או דבר אחר".

וכן החזון אי״ש (ח״א אגרת קפג) כתב שאין לכתוב דברי תורה בכאלו עיתונים שסופן ליעשות תכריך לחמאה.

ולכן העלה הרב שמואל ווזנר (שו״ת שבט הלוי יו״ד סימן קסב, ב) שחובה לגנוז עיתונים כאלו.

אכן אם העיתון בעיקרו לא נועד לדברי תורה ורק לעיתים משבצים בו פסוקים או מאמרי חז״ל יש מקום להקל שלא לגנזם כיון שאותם מאמרים לא נועדו ללמוד מהם תורה (עין יצחק או״ח סימן ה).

וכך פסק הגרי״ש אלישיב (מובא כספר גנזי הקודש עמוד רלה) והוסיף בתור חומרא שאם הוא יודע היכן המקום והעמוד אשר בו נדפסו בהם הדברי תורה יחתכם ויגזנם.

ובכל אופן לא ישליכם לאשפה שכן אסור לבזותם אלא יתנם בשקית ויניחם מחוץ לביתו בסמוך לאשפה על מנת שהפועלים (הנכרים) שמפנים את האשפה יקחום (גנזי הקודש עמוד קנד בשם הרב פנחס שיינברג).
תשובות נוספות בנושא-
טלית קטן
צריך להפריד את הציציות מהבד, את הבד ניתן לזרוק לפח בתורה מכובדת (בתוך שקית) ואת הציציות עצמן, החוטים, לשים בגניזה.
תמונות וכתבי קודש
השאלה היא מה זה "משהו קדוש", תמונה של מישהו שמתפלל מותר לזרוק, אם זה משהו קדוש המוגדר כך מבחינה הלכתית (שם של הקב"ה, פסוק וכדומה) אסור לזרוק ויש לגנוז.
בס"ד
ממש לא חייבים, להיפך. אני לעיתים קרובות מוטרד מזה שכותבים יותר מידי בס"ד ואז לפעמים אולי הדף צריך גניזה, לדעתי אין עניין לכתוב על הפסיכומטרי.
פירוש שם משפחה
אני לא יודע, ניסיתי למצוא ולא מצאתי...
עשה לך רב?
אני סבור שמותר לך לקבוע לעצמך רב משלך ולשאול אותו ואת לא מחוייבת לגישה של הרב של הוריך. מצד שני, אם מדובר בהנהגות הקשורות לבית של הוריך (נניח- הרב שלך יאמר שצריך לחכות שש שעות בין בשר לחלב ושל הוריך 3, בבית תנהגי כמו שהם נוהגים. כמובן שזו דוגמא קיצונית...).
אני לא רואה בזה בכלל פגיעה בכבוד הורים. 
שידוך לא מהמגזר
לא ממש ברור לי מה הכוונה "Vאם מותר", בוודאי שמותר. בוודאי שאין בזה איסור הלכתי.
כמובן שצריך לבדוק התאמה ולבדוק האם השאיפות של שניכם מקבילות וכדומה... אבל זה לא נובע מאיסור "הלכתי" אלא מהרצון של כל אחד לחיות עם מישהו שמתאים לו. יכול בהחלט להיות מישהו מהמגזר הדתי לאומי, שרוצה ויכול לחיות עם מישהו חרדי והפוך... זה תלוי ברצון מהשידוך, לא באיסור.

לגבי עצם השאלה- יש רבים רבים, ובימינו יותר, שיש להם השקפת עולם ציונית דתית שהולכים עם כיפה שחורה. ויש רבים עם כיפה סרוגה שתפיסת העולם שלהם יותר קרובה לחרדים (יותר לתפיסה של ש"ס), וכדומה... צריך לדבר על המהות, על הרצונות, על תפיסת העולם ולראות אם היא מתאימה.