close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פנצר

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
ידשבטתשעב07/02/2012

שאלה:

לפני זמן מה נסענו כמה חברים לים. אני באוטובוס ו2 חברים אחרים באופניים. לאחד החברים עם האופניים לא היה כח לחזור עם האופניים אז אני עשיתי לו טובה וחזרתי אני עם האופניים הבייתה. כשהגעתי הבייתה התגלה פנצ'ר באופניים מי צריך לשלם? יש לציין שיכול להיות שהייתה אפשרות כלשהיא להעלות את האופניים לאוטובוס.

תשובה:

לכאורה על פי התיאור שלך אתה מוגדר כשומר חינם, ולכן אתה לא חייב לשלם אלא בעל האופניים.
גם אם אתה לא שומר חינם, אלא שואל, אם הנזק נגרם בשימוש רגיל של האופניים, נסיעה רגילה ללא טעויות שלך או דברים כאלה, אתה לא חייב אלא הבעלים.
תשובות נוספות בנושא-
ביטוח
לדעתי, אם כאשר הגשת את התביעה על הנזק תארת אותו בנאמנות וללא ניפוח, אתה רשאי לעשות בכסף שימוש.
אם "הגדלת" את הנזק ושינית ממה שקרה באמת, אז אתה לא יכול לעשות בו שימוש. ואז או שתקרע את הצ'ק או שתחזיר אותו להנהלה.
אם אכן לא שינית ממידת הנזק, אתה בהחלט יכול לתת חלק מהכסף לצדקה, וכך גם תרגיש יותר טוב.
החלפת שם
שלום דינה,

פעמים רבות נשאלנו כאן לגבי שינוי שם, בדרך כלל אני נוהג לייעץ שלא להחליף שמות, בטח אם מדובר בשם תנכ"י עם משמעות רוחנית. השם הוא צינור שדרכו אנו מתחברים עם הרוחניות ולא קל ל"שנות סוויץ' " ולהחליף שם כשקשה.

דעתם של תלמידי חכמים רבים אינה נוחה מהאופנה האחרונה של שינויי שמות רבים מידי, ובמקור נהגו להחליף שמות רק במקרים קיצוניים של אדם גוסס או משהו דומה.

אני מציע תפילה מרובה, קבלת משהו ברוחניות שעד עכשיו לא שמרת (כלומר: שתקבלי על עצמך משהו) ואני בטוח שמזלך ישתנה.

בהצלחה.
קנייה בשלושת השבועות
זה תלוי ברמת המתנה, משהו פשוט (עט, ספר, ארנק), מותר. משהו מאוד מיוחד שיגרוםלשמחה או לברכת שהחיינו, עדיף שלא. אם אתם ספרדים, הרי שיותר קל לקנות עד ראש חודש אב.
חלום
אני סבור שהסיבה שהוא שאל אותך עליך היא כדי לשלול שהחלום היה ממחשבות ליבך. כלומר- התורה קובעת שחלום יכול לנבוע ממספר סיבות, ביניהן הסיבה שהאדם חושב הרבה על נושא מסויים וממילא חולם עליו, לכן אם את נניח לא בהריון ומנסה להיכנס להריון, מאוד סביר להניח שהחלום נבע ממחשבותיך על עצמך, אולם אם את "נטולת פניות" יותר ניתן להקיש שזה חלום "טהור" משמיים.
לא תחמוד
תודה לך על המחמאות.

אם הבנתי נכון את השלאה, אז התשובה היא שיש הבדל בין ללקות לבין העבירה, לא על כל עבירה לוקים ולא על כל עבירה יש עונש... האיסור לא לחמוד הוא המחשבה ועונש של מלקות מקלבים רק אם היה גם מעשה, מה שאומר שלא לוקים על לא תחמוד. 
תענית אסתר
צום אסתר היה תפילה ובקשה מהקב"ה שיעשה לעם ישראל את הנס. הוא הרי היה בכלל בניסן ולא ביום שבו אנו צמים. אבל היתה בו תשובה, חרטה וקבלה של מצוות ולכן אנו צמים גם, להראות שאנו חוזרים בתשובה כדי שנהיה ראויים לנס הגדול.