close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שטיפה בסקוטש ברייט בשבת וכיבוד הורים

הרב יניב חניא  יב תשרי, תשפב  18/09/2021

.......................

שאלה:

שלום הרב, ברצוני שוב להודות לרב על תשובותיו, הדבר מסייע לי ביותר, וכן להתנצל שוב על ריבוי השאלות, לאחרונה, באמת שאיני "מחפשת אותם מתחת לאדמה" אלא לצערי הדברים צפים ועולים. בעבר שאלתי את הרב לגבי כך שהורי שוטפים בשבת סירים, כאשר אני הבנתי שזה אסור בשל מוקצה, אך הרב כתב לי שיש דעות שמתירות כי זה מאוס בעיניהם ולכן הם יכולים להמשיך ולשטוף. העניין הוא שבעת השאלה אבי היה זה ששוטף והוא השתמש במברשת כלים שמותר להשתמש בה בשבת, אך לאחרונה "התחלפו התפקידים" בבית ואימי היא זו ששוטפת והיא משתמשת בסקוטש ברייט רגיל. (בהקשר זה חשוב לציין כי נאמר לי בעבר ע"י רב אחר כי אם מי מבני הבית משתמש בסקוט' רגיל בשבת אין זה אוסר את השימוש בכלים שאותם רחצו במהלך השבת ואין זה נחשב הנאה מחילול שבת.) אני מצרפת לרב קישור עם תמונה של המוצר, מדובר סקוטש ללא "כרית", הבנתי שבעיקרון זה אסור אך מנגד גם שמעתי שיש מי שמתירים, האם הרב יודע אם זה נכון ואכן אפשר לסמוך על דעת המקילים? אני חוששת שמא המידע ששמעתי מוטעה כי הוא לא נאמר לי ממקור שבקי בהלכה. http://www.offixltd.co.il/ProductInfo.asp?ProdId=985 ולמקרה שזה אסור- יש לציין כי כבר אמרתי לה בעבר שיש עם זה בעיה אך היא לא הסכימה לשנות ממנהגה. העניין הוא שאני זאת שמבשלת בבית ובכך שהיא שוטפת כלים היא מרגישה שותפה, והיא עלולה להיפגע אם אציע לה שאני אשטוף, במיוחד כי רוב הסיכויים שהיא תבין שזו הסיבה שאני מבקשת זאת ממנה. מעבר לכך שאני חושבת שהדבר מהווה עבורה (לעיתים!) סוג של פורקן נפשי. השאלה האם להשאיר את הדברים כפי שהם או שבכך אני מכשילה אותם בזה שהכנתי אוכל (ואכלתי) ו"גרמתי" לכך שיהיה מה לנקות..? ואם עלי להתעקש לשטוף בעצמי האם במקרה כזה יהיה מותר לי לשטוף גם את הסירים? סליחה על האריכות, שוב תודה רבה וחג שמח!

תשובה:

זו שאלה קצת מורכבת.

כי היא מערבת קצת "פסיכולוגיה" עם הלכות שבת והלכות בין אדם לחבירו וכדומה.

לא שמעתי בעבר שיש מתירים את הקוטש ברייט שבת. זה ידוע שיש כריות ניקוי מיוחדות לשבת... וממש מקפידים להשתמש בהם. אם כי, אחרי שכתבת את זה, זה נשמע די הגיוני שיש מי שלא יחשיב את זה כסחיטה, כי זה פלסטיק. אבל שוב, מעולם לא שמעתי שמתירים, ככה שפשוט שאם יש ברירה כל שהיא (לגבי שטיפה שאת עושה, אם היה סיכוי לשכנע את אמא שלך...) שאסור להשתמש בזה בשבת.

לגבי עצם השאלה- אני לא חושבת שאת יכולה להיחשב כ"מכשילה" שכך שאת מבשלת והיא מנקה. כפי שכתבת, הכלים עצמם לא נפסלים בניקיון שלהם בצורה שנגד ההלכה, ולכן, אם עשית את שלך וניסית למנוע את השטיפה בעזרת הסקוטש ברייט- אני לא רואה מה עוד ניתן לעשות.

כלומר- מבחינה הגיונית אני לא רואה למה אמא שלך צריכה להיפגע מבקשה שהיא תשתמש בכלי אחר, אבל אני מניח שזה ענין נפשי של מי מוגדר כדתי ומה מותר ומה אסור...

אז אם את חושבת שאי אפשר לשכנע את אמא שלך, או שהיא תיפגע מזה ותמשיך בכל מקרה לשטוף בסקוטש... אז את יכולה בהחלט להמשיך לבשל, ומה שהיא עושה זה עניינה...
תשובות נוספות בנושא-
תשעה באב במוצאי שבת
השנה חל תשעה באב במוצאי שבת, ויש לכך כמה משמעויות הלכתיות-
אוכלים סעודה שלישית שהיא גם סעודה מפ
איך מתנהלים בפורים שחל ביום שישי?
פורים כזה קרוי בהלכה "פורים משולש"....

מותר לכתחילה ליטול ידיים בשעה העשירית... ובמקרה
הוצאת שבת בדיוק בדקה
כן. אפשר להוציא בדיוק בדקה שכתובה בלוח... ככה נהגו שלא מעט בתי כנסת ספרדיים, יש אפילו מנייני מעשנים
מתי לערוך ברית?
טוב, אז באיזור חולון באותו זמן ודאי לא היתה שקיעה ולכן הברית שלכם היא בשבת... השקיעה בתל אביב באותו
מתי לערוך ברית
וואו, זו שאלה קשה. כי הזמן גבולי ממש.

מזל טוב ומזל טוב, שתזכו לראות רק נחת.

בג
ממחק בניקוי כתם בשבת
אחת ההגדרות של ממרח היא הרצון שתהיה מריחה שווה של החומר, באופן אחיד ודקיק. כך שמלבד העובדה שהמטרה כא