נוסח פרוזבול

הרב יניב חניאכחאלולתשפא05/09/2021
שאלה:
שלום הרב, האם יש לך את הנוסח של הפרוזבול שצריך לעשות בשנת השמיטה?
תשובה:
שלום וברכה,יש מספר דינים הנוגעים למילוי פרוזבול...
את חלקם והמרכזיים שבהם פרסמנו בשורש, במאמר הבא יש מקבץ דיני פרוזבול.
בתשובה הזו הבאתי את הנוסח המלא של פרוזבול.
יש גם נוסח פרוזבול להורדה בקישורים הללו.
תשובות נוספות בנושא-
מוצרים משמיטה
גם אם מדובר על מוצרים שהם קדושת שביעית, והסיכוי לכך קטן מאוד, בכל מקרה יהיה מותר לך לזרוק אותם בשלב זה, אחרי שהם כבר לא ראויים לאכילה, ולכן גם אם זה היתר מכירה, מחו"ל או קדושת שביעית מותר לך לשים את זה בפח.
גם אם מדובר על מוצרים שהם קדושת שביעית, והסיכוי לכך קטן מאוד, בכל מקרה יהיה מותר לך לזרוק אותם בשלב זה, אחרי שהם כבר לא ראויים לאכילה, ולכן גם אם זה היתר מכירה, מחו"ל או קדושת שביעית מותר לך לשים את זה בפח.
אתרוג אוצר בית דין
בשלב ראשון נתאר את הרעיון העומד אחרי "אתרוג אוצר בית דין" כדי שהתשובה תובן.
על פי ההלכה אסור לעשות מסחר בפירות שביעית. כלומר- אסור למכור אותם למישהו אחר כדי להרוויח כסף. לאדם היה מותר, מהתורה, רק לקטוף לעצמו אתרוג ולעשות בו שימוש...
במשנה מופיע תיאור של כלי שנקרא אוצר בית דין, על פי הרעיון הזה מי שמגדל את הפירות הוא בית הדין, והחקלאים הם שליחיו. במקרה כזה לבית הדין יהיה מותר "לחלק" את הפירות או את הירקות ולגבות עליהם את עלות העבודה.
מה שעושים בדרך כלל בבתי דין של אתרוגים (שבהם יש ערך גבוה מאוד לכל פרי ואי אפשר סתם לקבוע ש"קילו עולה 5 ש"ח"), הוא לחלק את העלות שעולה לתחזק את הפרדס לכמות האתרוגים המקובלת ואז לקבוע כמה רמות מחיר... נניח שלוש רמות. במקרה כזה מוכרים את האתרוג בקופסה סגורה כדי שאנשים לא "יבחרו" אתרוג מה שיהפוך את זה למכירה של ממש (הוא בוחר אתרוג ואז משלם לפי מה שמצא...). משתדלים בחלוקת הרמות במחיר תכסה את עלות הפעלת הפרדס על פי החלוקה, נניח שמכרו 1000 אתרוגים ב20 ש"ח, 1000 ב50 ו1000 ב1000, זה נותן את הסכום הכללי שעולה הפרדס לשנה.
בתיאור שתיארת נראה שיש שתי בעיות-
א) כמה רמות מחירים, מה שהופך את זה דומה יותר ויותר למכירה...
ב) קופסה שקופה לחלוטין שמאפשרת גם היא בחירה... ואז בודאי נוצר מצב שאנשים בודקים את האתרוג היטב ומשלמים את "שוויו" וזו בעיה...
לכן נראה לישאסור לקנות כך אתרוג לארבעת המינים.
על פי כמובן שאתרוג "אוצר בית דין" בתפזורת גם לא נכון לקנות.
בשלב ראשון נתאר את הרעיון העומד אחרי "אתרוג אוצר בית דין" כדי שהתשובה תובן.
על פי ההלכה אסור לעשות מסחר בפירות שביעית. כלומר- אסור למכור אותם למישהו אחר כדי להרוויח כסף. לאדם היה מותר, מהתורה, רק לקטוף לעצמו אתרוג ולעשות בו שימוש...
במשנה מופיע תיאור של כלי שנקרא אוצר בית דין, על פי הרעיון הזה מי שמגדל את הפירות הוא בית הדין, והחקלאים הם שליחיו. במקרה כזה לבית הדין יהיה מותר "לחלק" את הפירות או את הירקות ולגבות עליהם את עלות העבודה.
מה שעושים בדרך כלל בבתי דין של אתרוגים (שבהם יש ערך גבוה מאוד לכל פרי ואי אפשר סתם לקבוע ש"קילו עולה 5 ש"ח"), הוא לחלק את העלות שעולה לתחזק את הפרדס לכמות האתרוגים המקובלת ואז לקבוע כמה רמות מחיר... נניח שלוש רמות. במקרה כזה מוכרים את האתרוג בקופסה סגורה כדי שאנשים לא "יבחרו" אתרוג מה שיהפוך את זה למכירה של ממש (הוא בוחר אתרוג ואז משלם לפי מה שמצא...). משתדלים בחלוקת הרמות במחיר תכסה את עלות הפעלת הפרדס על פי החלוקה, נניח שמכרו 1000 אתרוגים ב20 ש"ח, 1000 ב50 ו1000 ב1000, זה נותן את הסכום הכללי שעולה הפרדס לשנה.
בתיאור שתיארת נראה שיש שתי בעיות-
א) כמה רמות מחירים, מה שהופך את זה דומה יותר ויותר למכירה...
ב) קופסה שקופה לחלוטין שמאפשרת גם היא בחירה... ואז בודאי נוצר מצב שאנשים בודקים את האתרוג היטב ומשלמים את "שוויו" וזו בעיה...
לכן נראה לישאסור לקנות כך אתרוג לארבעת המינים.
על פי כמובן שאתרוג "אוצר בית דין" בתפזורת גם לא נכון לקנות.
פרוזבול
על פי התורה, בראש השנה שאחרי שנת שמיטה נשמטים החובות הלא משולמים (הלוואות) של כל האנשים. מכיוון שכך, היו אנשים שנמנעו להלוות לעניים סמוך לשנת השמיטה, כדי שההלוואה לא תישמט. לכן תיקן הילל שאנשים יערכו שטר פרוזבול, שבו הם מעבירים את החובות שלהם לגביה לבית דין, ולבית דין מותר לגבות גם אחרי שמיטה. זאת הסיבה שממלאים פרוזבול לפני ראש השנה השנה, ומחתימים עליו שני עדים.
כאן ניתן למצוא עוד הלכות בנושא וכן נוסחים שונים של פרוזבול.
נוסח הפרוזבול של בית הדין "נדיבי ארץ"-
בפנינו, העדים החתומים מטה, בא _______________ בן __________ ואמר לנו- קנו ממני בקנין גמור ושלם בכל דבר הראוי לקנין קרקע, שאני מקנה קרקע כל שהיא לכל אחד מבעלי החובות שלי (והחייבים לאישתי), שאין להם קרקע. וקנינו ממנו בקנין גמור ושלם בכלי הראוי למעשה קנין.
ועוד אמר ______________ בן ______________ אתם עדי שאני מוסר כל חוב שיש לי (ולאשתי) לידי בית הדין שליד ועד נדיבי ארץ, בראשות הרבנים שליט"א-
הרב יעקב אריאל שליט"א, הרב דב ליאור שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב שמואל אליהו שליט"א, הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א.
והם יוכלו לגבות חובותי ואם לא יגבו בית דין הנ"ל, אוכל לגבות חובותי בכל עת שארצה.
התאריך_______________ התשע"ה.
באנו על החתום-
נאם ________________ בן ________________ עד
נאם ________________ בן ________________ עד
על פי התורה, בראש השנה שאחרי שנת שמיטה נשמטים החובות הלא משולמים (הלוואות) של כל האנשים. מכיוון שכך, היו אנשים שנמנעו להלוות לעניים סמוך לשנת השמיטה, כדי שההלוואה לא תישמט. לכן תיקן הילל שאנשים יערכו שטר פרוזבול, שבו הם מעבירים את החובות שלהם לגביה לבית דין, ולבית דין מותר לגבות גם אחרי שמיטה. זאת הסיבה שממלאים פרוזבול לפני ראש השנה השנה, ומחתימים עליו שני עדים.
כאן ניתן למצוא עוד הלכות בנושא וכן נוסחים שונים של פרוזבול.
נוסח הפרוזבול של בית הדין "נדיבי ארץ"-
בפנינו, העדים החתומים מטה, בא _______________ בן __________ ואמר לנו- קנו ממני בקנין גמור ושלם בכל דבר הראוי לקנין קרקע, שאני מקנה קרקע כל שהיא לכל אחד מבעלי החובות שלי (והחייבים לאישתי), שאין להם קרקע. וקנינו ממנו בקנין גמור ושלם בכלי הראוי למעשה קנין.
ועוד אמר ______________ בן ______________ אתם עדי שאני מוסר כל חוב שיש לי (ולאשתי) לידי בית הדין שליד ועד נדיבי ארץ, בראשות הרבנים שליט"א-
הרב יעקב אריאל שליט"א, הרב דב ליאור שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, הרב שמואל אליהו שליט"א, הרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א.
והם יוכלו לגבות חובותי ואם לא יגבו בית דין הנ"ל, אוכל לגבות חובותי בכל עת שארצה.
התאריך_______________ התשע"ה.
באנו על החתום-
נאם ________________ בן ________________ עד
נאם ________________ בן ________________ עד
השמך 2
הכוונה היא בעיקר לא הלפוך את זה לאובססיה, לדבר היחיד שעליו חושבים. מותר להתגעגע לבן הזוג, מותר לחוש רצון, אבל לא לתת לזה להתשלט עליך ועל החיים... להפוך בזה כל הזמן, מהניסיון שלי, זה מה שגורם למירב הנפילות, גם אם המחשבות הן איך לא ליפול, ומחשבות בסגנון של "הלוואי ולא ניפול", עצם העיסוק הבלתי פוסק בזה גורם לקושי.
הכוונה היא בעיקר לא הלפוך את זה לאובססיה, לדבר היחיד שעליו חושבים. מותר להתגעגע לבן הזוג, מותר לחוש רצון, אבל לא לתת לזה להתשלט עליך ועל החיים... להפוך בזה כל הזמן, מהניסיון שלי, זה מה שגורם למירב הנפילות, גם אם המחשבות הן איך לא ליפול, ומחשבות בסגנון של "הלוואי ולא ניפול", עצם העיסוק הבלתי פוסק בזה גורם לקושי.
זיווג
אני לא מכיר פתרון אחר מלבדתפילות ולהמשיך להיפגש עם בנים, בסופו של דבר תמצאי את הבן זוג שלך, את יכולה כמובן לבקש מרבנים שיתפללו עליך, להוסיף בצדקה, אבל בסופו של דבר את עושה את הדבר הנכון- להמשיך לחפש ולהתפלל לה' שיעזור.
אני לא מכיר פתרון אחר מלבדתפילות ולהמשיך להיפגש עם בנים, בסופו של דבר תמצאי את הבן זוג שלך, את יכולה כמובן לבקש מרבנים שיתפללו עליך, להוסיף בצדקה, אבל בסופו של דבר את עושה את הדבר הנכון- להמשיך לחפש ולהתפלל לה' שיעזור.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא כשרות
מוצרים








