close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נתינת כסף לאחרים- גורמת לאושר!

מערכת שורשיט אדר ב, תשסח26/03/2008

עכשיו זה כבר רשמי ומדעי- נתינת כסף, מתנות וכדומה לאחרים גורמת לאושר יותר מאשר בזבוזו על עצמך. זאת המסקנה של מאמר שהופיע בגיליון האחרון של כתב העת "science".

מחקר חדש טוען שכסף אכן יכול לקנות אושר, בתנאי ש... תבזבזו אותו על אחרים.

עכשיו זה כבר רשמי ומדעי- נתינת כסף, מתנות וכדומה לאחרים גורמת לאושר יותר מאשר בזבוזו על עצמך. זאת המסקנה של מאמר שהופיע בגיליון האחרון של כתב העת "science".

"זה היה כיוון חדש של מחקר", אומרת אליזבת דן, כותבת המאמר ופרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ונקובר (קנדה), "רוב המחקרים עד היום בדקו כמה כסף אנשים מרוויחים וכמה הם מאושרים, והשוו בין הנתונים. אנחנו בדקנו כמה כסף אנשים הוציאו, על מה הם הוציאו אותו ועד כמה הם מאושרים".

בעבר הוכח שעליה בהכנסות אכן יכולה
לגרום לעליה קטנה מאוד ברמת האושר, אולם מחקרים רחבים דיווחו שכמות הכסף וההכנסות לא משנים באופן מהותי ויציב את האושר של קבוצת אנשים במעקב.

הקבוצה של אליזבת שינתה את אופי המבדק (613 משתתפים, בחלוקה פחות או יותר שווה בין גברים לנשים), ובדקה כמה אנשים מוציאים וכן כמה הם מוציאים לצדקה, מתנות לאחרים וכדומה. הוכח שמי שמוציא יותר כסף לצדקה ומתנות- מרגיש מאושר יותר בחייו!

בחלק השני של המחקר הם חילקו "בונוס מעסיק" למספר נחקרים ושוב, גילו שאלה שנתנו חלק מההכנסה ל"מטרות סוציאליות" (כפי שהם הגדירו את העניין), נהנו מאושר מתמשך ומשמעותי יותר.

בחלק השלישי של המחקר חולקו לאנשים מעטפות עם 20$ והוראות מה לעשות איתם, לחלקם נאמר לקנות דברים לעצמם ולחלק אחר ל"בזבז" על אחרים, כולל הוצאות על צדקה. שוב, הנחקרים שבזבזו את כספם למטרות "סוציאליות" וצדקה- הרגישו יותר מסופקים בסוף היום.

עדיין, כמובן, רוב האנשים מוציאים יותר כסף על עצמם, אולם לדברי החוקרים גם נתינה של 5$ לצדקה יכולה להעלות מאוד את רמת האושר והשמחה של כל אדם!

החוקרים והפסיכולוגים טוענים שמחקר חדש זה מתווסף למחקרים נוספים שהוכיחו שנתינה ועשיה חברתית גורמים לאושר, והפסיכולוג אלן מנביץ (Dr. Alan Manevitz) שרואיין בכתבה טוען שהכסף הוא סוג של "קשרים חברתיים" שמעלים את השמחה. אולם לדברי החוקרת שערכה את המחקר, יש הבדל גדול בין כסף שנשאר אצלך לכסף שאתה נותן לאחרים.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה