close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המדריך המזורז לסדר פגז

יוני לביא/ חברים מקשיביםט ניסן, תשסח14/04/2008

כמה רעיונות מעניינים שיעזרו לכם להפוך את ליל הסדר השנה למשהו שלא תשכחו הרבה זמן...

למה דווקא בליל הסדר שואלים 'מה נשתנה', הרי היה הרבה יותר מתאים לשאול את השאלה הזו דווקא בחג כמו סוכות - שעוזבים את הבית לשבוע ועוברים לגור בדירת עראי, בשבועות - שנשארים ערים כל הלילה ללמוד תורה, או ביום הכיפורים –שצמים יום שלם!
אתם יכולים לצרף את השאלה הזו אל ארבע הקושיות, אבל תרשו לי בכל זאת להציע תשובה קטנה. כל השנה הבית שלנו מבולגן (ומי שלא מזדהה עם האמירה הזו מוזמן להפסיק לקרוא), הלילה היחיד בשנה (תודה שהמשכתם איתנו) שהבית בו מסודר, הוא הלילה הזה... נו, וכי זו לא סיבה מוצדקת לשאול בתמיהה 'מה נשתנה?!'

אלא שהסדר הזה עולה לנו במחיר
גבוה. האגדה מספרת שכשבני ישראל רצו לצאת ממצרים אמר פרעה: "רגע אחד, חבר'ה! הרי כתוב בתורה "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה", ואתם פה רק מאתיים ועשר?! ". "אל דאגה", ענו לו נשות ישראל הצדיקות, "שחרר עכשיו את בני ישראל, ואנחנו נדאג להשלים את היתרה במשך השנים בעבודת פרך בקירצופים לקראת החג". אין ספק שהן אכן מקיימות באדיקות את הבטחתן, אלא שלפעמים דווקא העיסוק הרב בנקיונות, סידורים ובישולים, משכיח מאיתנו שכל זה רק התפאורה להתרחשות העיקרית של הלילה הזה – ההתרחשות הרוחנית, ולא נותר לנו הזמן והפנאי הנפשי להתכונן לה כמו שצריך. וכידוע, 'מי שלא טרח בערב שבת יאכל אותה בשבת', לפעמים ליל הסדר שלנו נראה באמת כמו תפילת שחרית בבוקר שבועות. כולם עייפים ושפוכים, מריצים את ההגדה, ורק מחכים להגיע לשולחן ערוך ומשם למפגש עם הכרית.

השנה זכינו למתנה מיוחדת. ליל הסדר במוצאי שבת. זה אומנם יוצר כמה דילמות הלכתיות, אבל ללא ספק משתלם. יש לנו את הזמן לנוח בשבת ולאגור כוחות ללילה הגדול בשנה, וגם - להקדיש קצת זמן להכנה הרוחנית! כיוון שנותר לנו עוד שבוע עד לרגע המיוחל, אשתף אתכם בכמה רעיונות לימים הקרובים, שיוכלו לעזור לנו להפוך את הלילה הזה למשהו מיוחד במינו:
א. כדאי לתכנן כך את הזמן שנסיים את הניקיונות יומיים לפני הזמן (ולא רבע שעה אחרי הדלקת נרות כמו שמקובל), ובזמן שנותר - לקחת את כל המשפחה לטיול בארצנו היפהפייה. מזג האוויר נפלא, והכול פורח ומלבלב (זו גם הזדמנות ל'ברכת האילנות' למי שלא בירך).
ב. לא חייבים לנצל את הפסח לחיסול חשבונות שנתי עם הבלגן שהשׂתרר מאז מוצאי פסח שעבר. שאלתי את הרב והוא פסק שמותר להשאיר משהו לחופש הגדול. אם נתמקד בביעור החמץ העבודה תקטן בצורה משמעותית (יודעי דבר טוענים שב-90%...).
ג. בתום הישיבה המשפחתית על חלוקת התפקידים מי מנקה איזה חדר, להקדיש רבע שעה למשימות הכנה מסוג שונה: כל אחד צריך להכין לליל הסדר קטע מיוחד (אם באים אורחים – עדכנו גם אותם) – הצגה, חידה, סיפור, משחק, פירוש יפה על ההגדה (יש היום המון הגדות נהדרות וידידותיות למשתמש עם פירושים ואיורים).
ד. בערב עצמו – לחלק את קריאת ההגדה בין כל הנוכחים כולל הילדים, להכין פרסים קטנים וממתקים לצ'פר בהם מי שעונה תשובות נכונות, ששאל שאלה יפה, או הכין קטע מוצלח.
ה. כמה רעיונות למשחקים מהנים לילדים על שולחן החג: ספרו חלק מסיפור ההגדה עם שגיאות (למלך של מצריים קראו אנטיוכוס) ותנו ילדים לתקן אתכם, כששרים חד גדיא בקשו ממישהו (או מכולם!) להוסיף אפקטים קוליים מתאימים לחיות (הילדים יאהבו את זה!), השתמשו בבננה להעמיד פנים שהטלפון מצלצל ופרעה על הקו. נהלו את השיחה או תנו לילדים לעשות את זה, בקשו מבעוד מועד מהילדים הגדולים יותר להכין מערכוני "חדשות", שאותם יוכלו להציג כמה פעמים במשך הלילה, על 'ההתרחשויות האחרונות' במצרים. בזמן התשדיר הם יכולים לראיין חלק מהמשתתפים בתור פרעה, משה, אהרון וכדו'. המרואיינים יכולים לאלתר את הרעיונות בעצמם, או להשתמש בראיונות מוכנים מראש שנכתבו על כרטיסיות. לדוגמא: "אתה פרעה. כרגע התעוררת באמצע הלילה על ידי יועציך שדווחו לך על כך שאין מי שתייה בכל מצרים, רק דם. כתב הרדיו רוצה לשמוע מה יש לך לומר לאומה המצרית ומה אתה מתכוון לעשות", נהלו חידון מתמשך עם פרסים עבור התשובות הנכונות.
ו. לערוך מדי פעם דיון רציני על אחד הנושאים העולים מההגדה (דוגמא: מהי כוונת ההגדה 'לשנה הבאה בני חורין', הרי היום כולנו משוחררים לגמרי, לא? האם יש מובנים נוספים ל'עבדות' ששייכים גם אלינו היום?).
ז. בקשו מכולם לאכול ארוחה קלה לפני שהם מגיעים לסדר. כך לא יגוועו מרעב, ולא יריצו את ההגדה במהירות. הודיעו למשתתפים מראש שיש תוכנית מרתקת ומליאה וייקח זמן רב לפני שיגיעו לאוכל. זה לא מפגש אכילה - הקריאה והדיונים בהגדה הם כל העניין בערב הזה!
זו הייתה רק טעימה, ואין ספק שאם כל משפחה תחשוב קצת - יעלו רעיונות נהדרים נוספים.
אז שיהיה לנו בהצלחה וחג חירות שמח וכשר.

(חלק מהרעיונות המובאים כאן לקוחים ממדור הפסח המצוין של אתר "אש התורה")
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה